۰

خیلی ممنون! چه خوب شما هم می‌گفتید!

یادداشت سردبیر، معصومه شهریاری
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۸۵۹۸
خیلی ممنون! چه خوب شما هم می‌گفتید!
سالم‌خبر: با بحرانی دست و پنجه نرم می‌کنیم که در مقایسه با بحران‌هایی که از سرگذرانده‌ایم و می‌گذرانیم، صدچندان مرگبارتر است. ویروس تاج‌داری که خاموش و بی صدا جان آدمیان را می‌ستاند و هوشمندانه و با تاکتیک پیش می‌رود. مزاح و شوخی در کارش نیست. رویه‌اش خلاف مسوولان نظام سلامت است که گاه ترجیح می دهند به جای پاسخ‌گویی به صدها سوال و ابهام و خواسته‌ی مردم، دست به طنز شده، طنازی کنند و خواسته‌ی آنان را به سخره بگیرند.

اگر این ویروس همه‌ی جهان را به رنج و زحمت انداخته است فراموش نکنیم که ما چند برابرجهان طعم تلخ این رنج را این روزها مزه مزه می‌کنیم. در میان فشارهای تحریم، وضعیت نابسامان اقتصادی و بالا و پایین‌های کنترل پاندمی کرونا حال اخبار تامین واکسن از سوی کشورهای مختلف به ویژه آغاز واکسیناسیون در کشورهای همسایه رنج مضاعفی است که هر شهروند ایرانی را با این سوال مواجه می کند که پس ما در این هیاهو و جنب و جوش و رقابت دولتمردان برای تامین واکسن کرونا در کدام نقطه ایستاده‌ایم؟

کشورهای همین دور و اطراف از قطر تا عربستان، عراق تا بحرین واکسن تهیه کرده اند و دولتمردان آن در مقابل دوربین‌ها واکسن می‌زنند و برخی نیز واکسیناسیون سراسری را آغاز کرده اند اما دولتمردان کشور به ویژه در حوزه‌ی سلامت که مرزهای مدیریت جهانی‎‌، انگشت به دهان کردن جهان و رو کردن برگ‌های برنده و... را جابه‌جا کرده‌اند هنوز در پاسخ به یک خروار سوال و ابهام درباره‌ی اینکه پس تکلیف مردم ما چه می‌شود؟ یا عاجزند یا بازهم در حال تدوین یک دلیل کارشناسی هستند که طبق معمول توجیه کنند سیاستی که آنان در پیش گرفته‌اند چرا با ابزار و سیاست‌هایی که اکثریت کشورهای دنیا در پیش گرفته‌اند متفاوت است.

شاید در پی پاسخ به این سوال که "پس ما چه؟" و خواسته‌ی مردم برای تهیه‌ی هر چه زودتر واکسن کرونا بود که کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #واکسن بخرید و #واکسن رایگان، مطالبه ی خود را به مسوولان گوشزد کردند. مطالبه ای که تاکنون استدلال متقن و شفافی از سوی مسوولان برای تعلل‌شان اعلام نشده است.

اما پاسخ غیر رسمی و توییتری برخی مسوولان و مشاوران وزارت بهداشت دراین باره با عنوان "خیلی ممنون! خوب شد گفتید!" و گره زدن آن با پیچ و واپیچ‌های سیاسی قابل تامل و بس ناگوار به نظر می‌رسد.

گفتنی‌ها را برخی مردم مبنی بر درخواست خرید واکسن گفتند اما چه خوب می‌شد، مسوولان شاعر و طنزپرداز حوزه‌ی سلامت می‌گفتند؛ چرا برای هر مطالبه ی مردم برچسب سیاسی و سیاه‌نمایی می‌زنند یا طبع طنزشان گل می‌کند؟

خیلی ممنون! چه خوب شما هم می‌گفتید که این مردمی که همیشه برای احقاق حق‌اشان از هر تریبونی بهره برده و یقه می‌درانید چگونه شد که با این حجم از احساس هراس، بی اعتمادی و بی سرانجامی در برابر غلبه ی ویروس کرونا مواجه شده اند؟ نکند سیاست‌های نداشته اتان در برابر کرونا آنها را به این روز انداخته است؟

چه خوب شما هم می‌گفتید؛ در این روزهایی که اکثر دولتمردان کشورهای دیگر ( راه دور نرویم، همین کشورهای همسایه از جمله عراق) این روزها برای تامین هرچه زودتر واکسن برای مردم خود اقدام می‌کنند و با جلب اعتماد عمومی سعی در حافظت از سرمایه‌های ملی خود دارند. چرا شما اینگونه نیستید؟ نکند اعتماد مردم در اولویت های دست چندم شما جای دارد؟

چه خوب شما هم می‌گفتید؛ چرا پاسخ درستی نه تنها به مردم که حتی به تمامی کارشناسان و پزشکانی که سفارش به خرید و تامین هرچه زودتر واکسن کرونا می‌کنند، نمی‌دهید؟ آیا قرار است واکسنی خریداری شود؟ از کدام برند یا کشور؟ اگر خریداری شده است چرا اعلام نمی‌شود و اگر خریداری نشده دلایل را شفاف بگوییم. آیا تحریم‌ها بیشترین مانع را ایجاد کرده است یا عدم عضویت ما در FATF؟ حقیقت اگر هم ناخوشایند باشد، باز هم بگوییم.

چه خوب شما هم می‌گفتید؛ چرا حداقل دو شاخص حکمرانی خوب؛ مانند شفافیت و پاسخ‌گویی در نظام مدیریتی و حاکمیتی شما وجود ندارد؟ چرا اصولا لزومی به پاسخ گویی به مردم و شفاف سازی تصمیمات قرارگاهی‌تان نمی بینید؟

 راستی! چه خوب می‌شد به جای سفسطه، تاریخ آغاز واکسیناسیون در کشور را اعلام کنید و بهتر آنکه اگر سخن مفیدی برای مردم نداریم، سکوت اختیار کنیم.
 
 
کد مطلب : ۸۵۹۸
نام شما

آدرس ايميل شما