۲
فشار خون بیماری خاموش عصر حاضر؛

۸۷۰ میلیون نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۸
کد مطلب : ۸۵۳
۸۷۰ میلیون نفر در جهان به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند
سالم خبر: یکی از بیماری های خاموش عصر حاضر بیماری فشار خون بالا است که به دلیل تغذیه مردم جهان، کم بودن تحرک و سطح بالای استرس در زندگی امروز، بر شمار  مبتلایان به این بیماری هر روز افزوده می شود.این بیماری می تواند زمینه ساز افزایش خطر ابتلا به ناکارآمدی سیستم قلبی، نارسایی کلیه، سکته قلبی و حتی مرگ شود. به گزارش مرکز مطالعات سلامت امریکا، طی بیست و پنج سال اخیر هم شمار افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا  افزایش یافته‌اند و هم نرخ رشد شمار مبتلایان روند افزایشی داشته است.
 
در این مطالعه که خلاصه‌ای از آن در نشریه تایمز منتشر شده است، آمده است: در سال ۲۰۱۷ میلادی ۳.۵ میلیارد بزرگسال در دنیا به دلیل بالا بودن فشار خون با خطرات زیادی روبرو شده‌اند و بالغ بر ۸۷۰ میلیون نفر در ۱۵۲ کشور دنیا با مشکل فشار خون بسیار بالا روبرو هستند. دکتر آلن

راث یکی از پژوهشگران این مرکز به تایمز گفت: کنترل کردن فشار خون یکی ازعواملی است که می‌تواند مانع از مرگ زودرس درافراد شود.
 در سال ۲۰۱۵ میلادی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های مرتبط با فشار خون بالا از دنیا رفتند که شمار آنها  نسبت به سال ۱۹۹۰ میلادی ۱.۴ برابر شده است. این درحالیست که در صورت کنترل بیماری فشار خون در این افراد،امکان جلوگیری از مرگ آنها وجود داشته است.

کدام کشورها بیشترین مبتلایان را دارند

 تایمز نوشت: کشورهای پرجمعیتی از قبیل چین و هند و روسیه و اندونزی و امریکا  بیشترین شمار مبتلایان به بیماری فشار خون بالا را دارند و رکورددار از دست دادن انسانها در اثر ابتلا به این بیماری و بیماری‌های مرتبط با آن هستند. ولی باید در نظر داشت در سالهای اخیر نرخ رشد شمار مبتلایان تنها در این پنج کشور افزایش نیافته است بلکه در تمامی کشورها ما شاهد  بیشتر شدن نرخ رشد شمار مبتلایان به این بیماری هستیم.

اما  سوال این است که چرا شمار زیادی از مردم دنیا دارو مصرف نمی‌کنند و با خطرات ناشی از عدم کنترل این بیماری مواجه هستند؟

دکتر راث معتقد است داروهای کنترل فشار خون در دنیا، بسیار گران قیمت هستند و بسیاری از مردم توانایی  مالی برای خریداری  و استفاده از این داروها را ندارند. به همین دلیل است که با وجود اگاهی رسانی در مورد این مشکل و تبعات عدم کنترل ان باز هم شاهد  رشد شمار مبتلایان هستیم. البته باید در نظر داشت که تنها دارو برای درمان این بیماری لازم نیست و گاهی هم می توان با اصلاح سبک زندگی ، بیماری را کنترل کرد ولی در موارد حاد و برای افرادی که فشار خون بسیار بالا دارند، عدم استفاده از دارو  بسیار خطر ناک است.

دکتر راث، سرمایه گذاری شرکت های داروسازی برای تولید داروهایی ارزان تر و قابل دسترس تر برای مردم دنیا را یک راه بسیار مناسب برای  حل این معضل سلامتی در دنیا خواند و افزود:  تولید داروهای کارآمد با قیمت ارزان یک راه حل مناسب برای برطرف کردن مشکل است. مطالعات ما نشان داده است که در سالهای اخیر متوسط سم افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا کاهش یافته است و این زنگ خطری برای  جهان ما است. فشار خون بالا سلامت جهان را تهدید می کند  و باید با این بیماری به جدیت مبارزه شود.

مطالعات اخیر نشان داده است که ریسک وارد شدن آسیب های جدی به سلامت افرادی که فشار خون خود را در کمتر از ۱۲۰ میلی متر مرکوری(mmHg) نگه می دارند کمتر از افرادی  است که فشار خون خود را در سطح ۱۴۰mmHg حفظ می کنند و آگاهی داشتن در این مورد می تواند کمک زیادی به افراد مبتلا به این بیماری خطر ناک بکند.
 
کد مطلب : ۸۵۳
برچسب ها
فشار خون
نام شما

آدرس ايميل شما