گسترش ایمن سازی و واکسیناسیون از برنامه های وزارت بهداشت است

18 ارديبهشت 1397 ساعت 14:23


سالم خبر : رییس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گسترش ایمن سازی و اجرای مستمر واکسیناسیون در شهرها و روستاهای کشور را از برنامه های در دستور کار این مرکز عنوان کرد.

به گزارش  ایرنا، دکتر محمدمهدی گویا در حاشیه برگزاری کارگاه بیماری های منتقله از آب و غذا در بندرانزلی اظهار کرد: 46 بیماری در کشور جزو بیماری های هدف وزارت بهداشت است که برای کنترل این بیماری ها و جلوگیری از انتقال و شیوع آنها برنامه جامعی داریم.

وی با اشاره به آغاز برنامه ریشه کنی بیماری فلج اطفال در کشور از سال 1373 افزود: در 18 سال گذشته حتی یک مورد بیماری فلج اطفال در کشور گزارش نشده و این در حالیست که کشورهای همجوار مثل افغانستان و پاکستان همچنان درگیر این بیماری هستند.

دکتر گویا با اشاره به حذف کامل بیماری هایی نظیر کزار نوزادی طی سال های اخیر در کشور تاکید کرد: همچنین یکی از اولویت های اصلی وزات بهداشت، پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به وجود 18 هزار مورد گزارش در خصوص بیماری مالاریا در کشور در سال 84 اشاره و افزود: در حال حاضر آمار افراد مبتلا به بیماری مالاریا کمتر از 70 نفر است که این امر بیانگر اهتمام وزارت بهداشت در کنترل و پیشگیری بیماری های واگیردار است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب موجود در گیلان گفت: این استان به دلیل دارا بودن امکانات مناسب، شرایط اقلیمی مطلوب و همچنین امکانات اقتصادی و نیروی انسانی توانمند و کافی، وضعیت مطلوبی در خصوص پیشگیری و حذف بیماری های واگیر دارد.

دکتر گویا با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به آلودگی آب و مواد غذایی به عنوان یکی از موارد تهدیدکننده سلامت افراد جامعه افزود: باید نسبت به بیماری های رفتاری عفونتی مانند ایدز توجه ویژه ای شود و رسانه ها نقش مهمی در اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه دارند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم توجه بیش از پیش مردم به بیماری های واگیردار انتقالی از دام مانند تب مالت نیز تاکید و تصریح کرد: رعایت موارد بهداشتی در نگهداری دام در منازل، رعایت اصول ایمنی ذبح دام و همچنین استفاده از لبنیات پاستوریزه و بهبود وضعیت بهداشتی خصوصاً در روستاها برای جلوگیری از انتقال بیماری تب مالت از الزامات است.

دکتر گویا با اشاره به کاهش قابل ملاحظه بیماری های واگیر در کشور گفت: باید همواره به کنترل بیماری های واگیر توجه ویژه شود چرا که بیماری های واگیردار با تغییر ماهیت دوباره شیوع می یابند.


کد مطلب: 848

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/848/گسترش-ایمن-سازی-واکسیناسیون-برنامه-های-وزارت-بهداشت

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com