۰
سخنگو و معاون کل وزارت بهداشت

وزارت بهداشت براساس مصوبه مجلس نمی تواند داروی بیماران تالاسمی وارد کند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۸۴۷
وزارت بهداشت براساس مصوبه مجلس نمی تواند داروی بیماران تالاسمی وارد کند
سالم خبر: سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: وزارت بهداشت برای واردات داروی بیماران تالاسمی از نظر قانونی دچار مشکل است و براساس مصوبه مجلس نمی تواند داروی خارجی را که مشابه داخلی دارد وارد کند.

ایرج حریرچی درباره کمبود داروی تزریقی خارجی بیماران مبتلا به تالاسمی طی ماه های اخیر، گفت: باید توجه کرد که دسترسی به برخی داروها گاهی دچار نوسان می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که هیچ گاه دچار کمبود دارو نمی‌شویم، اما درباره دارو باید با معیارهای علمی روز دنیا حرکت کنیم.

وی افزود: برخی بیماران یا پزشکان اصرار دارند که برای ادامه روند درمان بیماران مبتلا به تالاسمی باید از داروی تزریقی خارجی استفاده کنند. این در حالیست که دنیا به سمت استفاده از داروی خوراکی برای این بیماران رفته است و ما هم داروی این بیماری را با کیفیت مطلوب در کشور تولید می‌کنیم با این حال تا سقف 10 درصد داروی خارجی تالاسمی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما ۱۹ هزار بیمار تالاسمی وجود دارد گفت: میزان مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به تالاسمی در همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی چند برابر مرگ افراد معمولی است. با این حال روند کنترلی بیماری تالاسمی در کشور ما جزء بهترین اقدامات وزارت بهداشت محسوب می شود؛  زیرا با سرمایه‌گذاری عظیم در حوزه پیشگیری و جلب همکاری مسوولان مذهبی و فرهنگی، اقدامات موثری را در این حوزه انجام داده ایم.

به گفته حریرچی با وجود انکه در صورت تشخیص بیماری تالاسمی در جنین، مجوزهای قانونی برای سقط صادر می شود اما ما از نظر فرهنگی و اعتقادی در این باره با مشکلاتی در سطح جامعه مواجه هستیم؛ ضمن آنکه راضی کردن اقوام و مذاهب مختلف در ایران به انجام آزمایش‌های ژنتیکی قبل از ازدواج در ایران بسیار دشوار است و این به پیچیدگی ها و معضلات موجود در این حوزه می افزاید.

وی با تاکید بر اینکه حتی بروز یک مرگ هم اضافه است و هیچ بیماری نباید فوت کند، ادامه داد: ما روند تامین دارو را با روال منطقی پیش می‌بریم و در این مورد خاص برای رفع کمبود دارو در بازار، نه تنها تولید داروی داخلی متوقف نشده بلکه شرکت های تولیدکننده این دارو مکلف به توقف صادرات داروهای خود در این حوزه شده اند تا این کمبود مصنوعی، رفع شود.

او با انتقاد از رسانه ها هم گفت: تیتر زدن درباره افزایش مرگ و میر بیماران مبتلا به یک بیماری خاص دارد خدمت نیست و تنها بیماران و خانواده‌های آنها را مضطرب و نگران می‌کند و این کار تاثیری بر سلامت افراد ندارد.

برخی اوقات مجبور به اتخاذ تصمیمات سخت هستیم

ایرج حریرچی سخنگو و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که در وزارت بهداشت برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار سالم خبر درباره تصمیم وزارت بهداشت برای تامین داروی بیماران مبتلا به SMA  به هزینه  داروي این بيماران اشاره کرد و گفت: ما با والدين و خانواده هاي بيماراني كه مبتلا به SMA هستند، احساس همدردي مي كنيم، اما گاهي مجبور به اتخاذ تصميمات سخت هستيم و باید براساس توانايي هاي كشور تصميم گيري کنیم.

وی افزود: برخی از بیماری‌ها در سنین پایین ایجاد شده و  امید به زندگی در میان انها را به 17 تا 18 سال کاهش می دهد و داروی مصرفی سالانه آنها برای هر یک از آنها ،‌یک میلیارد و 500 میلیون تومان برآورد می شود. این مساله شرایط سختی را برعهده سیاست‌گذاران و بیمه‌گذاران گذاشته و سبب می‌شود که تصمیم‌های دشواری را بگیرند.

حریرچی خاطرنشان کرد: با این حال زمانی كه مساله سلامت مردم درميان باشد، براي تامين دارو و تجهيزات مورد نياز كوتاهي و مسامحه نمي كنيم و به همین دلیل وظیفه داریم با معيارهاي روز دنيا حركت كنيم . 
دستورالعمل های بالینی فشار خون در کشور به روز است

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سالم خبر درباره به روز کردن دستورالعمل های بالینی موجود برای بیماری های مختلفی مانند پرفشاری خون هم گفت: در هر كشور، راهنماهاي باليني درخصوص بیماری پر فشاری خون يا بیماری های دیگر، براساس معيارهاي همان كشور تعيين مي شود. در كشور ما، راهنماهاي باليني بخصوص در مورد فشار خون و قند خون، براساس بالاترين معيارهايي علمي روز دنيا كه مورد توافق سازمان جهاني بهداشت است، بررسي مي شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ایران ‌هیچگونه واردات داروی چینی نداریم افزود: در هیچ یک از بیمارستان ها داروی چینی استفاده نمی شود و عرضه این نوع دارو تخلف و قاچاق محسوب می شود و مردم می توانند آن را به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند تا با بیمارستان و یا داروخانه متخلف برخورد شود.

افزایش مراجعه به داروخانه‌ها به دنبال افزایش نرخ دلار

وی ادامه داد: با افزایش قیمت دلار و جو موجود، میزان مراجعه مردم به داروخانه‌ها و مراکز درمانی افزایش پیدا کرد چون تصور بر این بود که با کمبود دارو مواجه می شویم. در نتیجه با افزایش تقاضا واقعا دچار کمبود دارو می‌شویم. یعنی با ایجاد یک جو روانی غیر لازم در حوزه دارو کمبود ایجاد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برخی از بیماران که در شرایط کنونی دچار نگرانی شده اند، با مراجعه به پزشکان متعدد و گرفتن نسخه های یکسان به داروخانه ها مراجعه و بیشتر از قبل دارو دریافت کردند و کمبود دارو در برخی حوزه ها را رقم زدند.
حریرچی افزود: درباره داروهای تالاسمی هم تاکید می‌کنم که داروی داخلی تولید می‌شده، اما به برخی داروخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت بدهی، داده نمی‌شده است و در برخی موارد نیز صادراتش انجام می‌شده که دستور دادیم صادراتش متوقف و در میان داروخانه‌ها توزیع شود.
کمبود تخت بیمارستانی در تهران

حریرچی در مورد وضعیت تخت‌های بیمارستانی در تهران، گفت: باید توجه کرد که در تهران خصوصا در ۱۶ شهرستان از نظر تخت بیمارستانی دچار کمبود جدی هستیم. بنابراین قرار بر این شد که وزارت بهداشت با همکاری نمایندگان مجلس برای شهرهای اقماری و البته بزرگ تهران و ۱۰۰ یا ۲۰۰ تخت بیمارستانی بیشتر ندارند، اقدامات اساسی انجام دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره اعتراض مدیران بیمارستان‌های خصوصی به تعرفه‌های جدید، گفت: باید توجه کرد که اشغال تخت بیمارستان‌های خصوصی در کشور طی سال‌های گذشته ۶۰ درصد بوده است و این موضوع نشان می‌دهد که این بیمارستان‌ها از تمام ظرفیت موجودشان استفاده نمی‌کنند. ما با توجه به نیازی که در این حوزه داریم، دست یاری به سمت بخش خصوصی دراز می‌کنیم تا با قیمت مناسب خدمات ارایه دهند.

وی افزود: از طرفی باید توجه کرد که اکثر بیمارستان‌های خصوصی شهرستان‌ها و تعدادی از بیمارستان‌های خصوصی تهران بیمه پایه یعنی تعرفه دولتی را از دولت دریافت می‌کنند و ۷۰ الی ۸۰ درصد مابقی درآمد بیمارستان‌های خصوصی از بیمه تکمیلی است. بنابراین برای تکاپوی همه هزینه‌ها باید قیمت‌ها را درست تنظیم کنند. از طرفی هتلینگ بیمارستان خصوصی و دولتی هشت درصد افزایش یافته است و برابر نرخ تورم است، اما حق الزحمه کار صفر درصد افزایش یافته است.

حریرچی همچنین گفت: باید توجه کرد که یکی از بخش‌های هزینه‌ای بیمارستان‌ها این است که می‌خواهند همه کار را خودشان انجام دهند. در حال حاضر در دنیا بیمارستان‌ها آشپزخانه ندارند چون همین موضوعات هزینه بیمارستان‌ها را بالا می‌برد. بنابراین باید مدیریت‌مان را بهبود بخشیم.
 
 
کد مطلب : ۸۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما