۰
هاله حامدی فر، نائب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

وضعیت ذخیره‌ی دارویی کشور اصلا در شرایط خوبی نیست

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۶
کد مطلب : ۸۴۰۱
وضعیت ذخیره‌ی دارویی کشور اصلا در شرایط خوبی نیست
  • سالم‌خبر: اعضای هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی روز شنبه در نشستی با معاون اول رییس جمهوری در مورد مشکلات و چالش ها و نیازهای صنعت دارو به گفت و گو نشستند.  عدم اصلاح قیمت گذاری با توجه به حذف حدود 70 درصد از نهاده های تولید از ارز دولتی، موانع صادرات و مشکلات تخصیص ارز دارو از مباحث این نشست بود. در این‌باره با هاله حامدی فر، نائب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی گفت وگو کردیم.
  • ► خانم دکتر روز شنبه اعضای هیات مدیره سندیکا در نشستی با معاون اول رئیس‌جمهوری در مورد مشکلات و چالش‌ها و نیازهای صنعت به گفت و گو نشستند. یکی از مباحث مطرح در این جلسه تاکید شد که در صورت ادامه‌ ی چالش‌های صنایع دارویی کشور وضعیت ذخیره ی دارویی کشور و تامین داروی بیماران دچار مشکل خواهد شد. پیش بینی شما در این باره چیست؟

    وضعیت ذخیره ی دارویی کشور اصلا در شرایط خوبی نیست. در نشست با دکتر جهانگیری این مشکل را مطرح کردیم که به دلیل مشکلات تامین ارز و اینکه بخش عمده
    ای از بودجه ی تخصیصی ارز دارو در سال 99 به بخش کرونا تخصیص داده شده است باید این میزان ارز به نحوی جبران بشود. واقعا ذخایر شرکت های داروسازی و دپوهایی که داشته اند  به حداقل خود رسیده است و اگر اقدام عاجلی نشود در زمینه ی تامین دارو به مشکل خواهیم خورد.
     
  • ► هنوز بخشی از ارز مورد نیاز صنایع دارویی کشور در سال جاری تامین نشده است و با توجه به شیوع کرونا و ارزبري داروهاي مورد نياز اين بيماري همچنين ناكافي بودن سقف فعلي لازم است سقف ارز داروهاي توليدي افزایش پیدا کند تاثیر این تاخیر چه تاثیری در کمبود داروی کشور خواهد داشت؟
حداقل باید حدود 500 میلیون دلاری که صرف بخش کرونا شده است به بودجه ی ارزی داروی کشوراضافه شود ضمن آنکه دکتر جهانگیری هم تاکیدشان براین مساله بود که به هر طریقی شده این کار را انجام خواهم داد که کمبود ارز بخش دارویی کشور رفع شده و ارز دارو تامین شود برای اینکه می دانیم صنعت دارو، متحمل مشکلات بسیاری برای تامین داروی کشور است. و در صورتی که صنعت دچار مشکل شود تامین
دارو از طرق دیگر امکان پذیر نیست.
  • ► دکتر جهانگیری در بخشی از سخنان خود به دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت تاکید کرده است که در سیاست گذاری ها از مشارکت و مشورت نهادها و بخش خصوصی بهره‌مند شوند. ارزیابی شما در این باره چیست؟ آیا در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها، نهاد ها و صنایع دارویی در این تصمیم سازی ها مشارکت دارند؟
در حال حاضر واقعیت اینست که نقش تشکل ها در تصمیم سازی های دولت به حداقل خود رسیده است و دکتر جهانگیری هم تاکیدشان بر این بود که این مساله به همه ی دستگاههای دولتی ابلاغ شده است که هیچ تصمیمی بدون مشورت تشکل ها و بخش خصوصی گرفته نشود. در نشست اخیر نیز بر این امر تاکید کردند ضمن آنکه ما هم فکر می کنیم که با توجه به اهمیت نقش تشکل‌ها و نهادها آنها می توانند کمک بزرگی در این شرایط بحرانی باشند به دلیل آنکه روزانه درگیر مشکلات مربوط به دارو هستند. فقط هم بحث مشورت نیست بحث کمک است که واقعا می توانند بار بزرگی را در این زمینه از دوش دستگاه ها بردارند.
  • ► دستیابی به
    بازارهای صادراتی بسیار سخت است و جلوگیری از صادرات و متوقف کردن آن به بازار آسیب می‌زند و برای وجهه کشور نیز اثر منفی دارد یکی از عواملی که شما خود ذکر کرده اید،ارز 4200 تومانی که موجب شده است این کار سخت شود شما چه پیشنهادی برای رفع این مشکل دارید؟
بله واقعیت اینست که بانک مرکزی به سازمان غذا و دارو اعلام کرده است؛ داروهایی که ارز 4200 تومانی به آنها اختصاص یافته است، امکان صادرات محصول خود را ندارند. باید توجه کرد کرد که بازارهای صادراتی و کلا مارکتینگ پدیده ای نیست که خلق الساعه باشد. برای سفارشات گرفته شده و مناقصاتی که برنده شدیم، سالیان سال سرمایه گذاری و هزینه شده است و منهای بحث تجاری و کردیت شرکت ها و هزینه هایی که کردند واقعا آبروی کشور می رود و دیگر ما نمی توانیم این کردیت را برای کشور ایجاد کنیم. مناقصه ها را اگر تامین نکنیم نام‌مان در بلک لیست قرار می گیرد و حتی خریدهای غیرمناقصه ای که افراد روی آن حساب کرده اند در صورت عدم تامین، مارکت را از دست خواهیم داد. چون به اندازه
ی کافی در بازار رقیب وجود دارد که بتوانند آن مارکت را پر کنند  در حالی که با مشکلات زیادی این مارکت ها گرفته شده است. راهکاری که برای سهولت در صادرات پیشنهاد کردیم در حقیقت راهکار مقبولی هست. درمورد هرمیزان از صادرات مشخص است که چه اقلامی و با چه میزان ارز 4200 تومان تولید شده است و شرکت ها می توانند متعهد شوند چند ماهی می توانند آن را به طور موقت با ارز 4200 تومانی بیاورند یا اصلا ثبت سفارش نیمایی کنند و اینها را جایگزین کنند. این راهکارعملی و قابل انجام است و سندیکای صاحبان صنایع انسانی در این زمینه اعلام آمادگی می کند که می تواند برای گرفتن تعهد از شرکت ها  و پیگیری و برآورد این مواد کمک کند بنابراین این راهکاریست که هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و دغدغه ی دوستان را برطرف می کند علیرغم اینکه به طورمیانگین ارز 4200 تومانی در صنعت دارویی به طورماکزیمم 30 درصد از نهاده های تولید دارو را تامین می کند و بقیه از منابع ارز آزاد یا با نرخ آزاد تورم روز تامین می شود
 
 
 
 
 
 
کد مطلب : ۸۴۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما