۰
سیروس زینلی، استاد پژوهشی ژنتیک انسانی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

برای خرید دارو و واکسن نمی‌توان خلاف عرف عمل کرد

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۵۱
کد مطلب : ۸۳۷۱
برای خرید دارو و واکسن نمی‌توان خلاف عرف عمل کرد
سالم‌خبر: برای خرید دارو و واکسن نمی‌توان خلاف عرف عمل کرد. به طور قطع ما برای تهیه واکسن کرونا باید از طریق نمایندگی‌ها اقدام کنیم زیرا اگر بخواهیم نمایندگی‌ها را دور بزنیم این احتمال وجود دارد مانند واردات واکسن آنفلوآنزا دچار مشکلاتی شویم براین اساس سازمان غذا و دارو باید نظارت داشته باشد و احتمالا بتواند مشکلات را حل کند.

سیروس زینلی، استاد پژوهشی ژنتیک انسانی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب افزود: معمولا پروسه ی تهیه ی دارو و واکسن به این صورت است که اگر شرکتی در داخل کشور نمایندگی دارد اجازه نمی‌دهد محصولش را شرکت دیگری بخرد و حتما باید از طریق نماینده باشد. در مورد واکسن کرونا نیز شرکت‌هایی که دارو یا واکسن کرونا را تولید کرده‌اند با شرکت دارویی که دارو را شریک شده یا خریده شرکت‌های دارویی معتبری هستند و اکثرا در ایران نمایندگی دارند، به طور قطع ما برای تهیه واکسن کرونا باید از طریق نمایندگی‌ها اقدام کنیم.

وی درباره مشکلات واردات واکسن به کشور تصریح کرد: به عنوان مثال اینکه بخواهیم شرکتی که نمایندگی نوومیکس یا سانوفی را در کشور ایران دارد، دور بزنیم و از طریق شرکت دیگری با شرکت مادر ارتباط برقرار کنیم و خریداری انجام دهیم مشکلاتی به وجود می‌آید به دلیل اینکه یا مامور جدید خرید ناآگاه است یا شرکت دارویی حاضر
نیست که محصولات خود را با واسطه به فروش برساند.

وی در مورد چگونگی زیرساخت های لازم در کشور جهت تولید واکسن کرونای ایرانی اظهار داشت: زیرساخت‌های تولید واکسن را نداریم اما وزارت بهداشت در برخی از موارد کوتاه آمد . مجموعه برکت باتوجه به قدرت، امکانات و ارتباطاتش در بسیاری از زمینه‌ها پیشگام بوده و توانسته بسیاری از مشکلات را نیز حل کند.
 
زینلی در ادامه بیان کرد: برخی از تشکل‌هایی که می‌توانند راحت‌تر مجوز دریافت کنند و محدودیت‌ها را دور بزنند در زمینه تولید واکسن یا کشت ویروس و تهیه‌ی ویروس غیرفعال شده، اقداماتی را انجام داده‌اند. اما حقیقتا از لحاظ مهندسی ژنتیک ما زیرساخت‌های لازم را نداریم اغلب شرکت‌های فعال در زمینه تولید واکسن کرونا ، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که توان و قابلیت تولید انبوه را ندارند.  اگر واکسن تولید داخل تاییدیه دریافت کند متاسفانه این امکان وجود ندارد که شرکت‌ها بتوانند در زمانی کوتاه چندین میلیون واکسن را تولید کنند.
 
استاد پژوهشی ژنتیک انسانی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی درباره میزان موفقیت برخی شرکت‌های هندی در زمینه تولید واکسن آنفلوآنزا تصریح کرد: برخی شرکت‌های هندی سالانه حدود ۲۰۰ تا۳۰۰ میلیون واکسن آنفلوآنزا تولید و به جهان صادر می‌کند. با توجه به این امکانات اگر بخواهد در زمینه واکسن کرونا نیز فعالیت‌هایی
را انجام دهد به راحتی می‌تواند از زیرساخت موجود خود استفاده کند.
 
وی درباره میزان موفقیت‌آمیز بودن واکسن‌ کرونای ایرانی اظهار کرد: واکسن ما تقلیدی از واکسن‌های دنیاست؛ به عنوان مثال دو گروه چینی تحقیقات واکسن را از طریق ویروس غیر‌فعال شده انجام داده‌اند، ما نیز می‌توانیم همان کار را در ایران شبیه‌سازی و انجام دهیم.
 
استاد پژوهشی ژنتیک انسانی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی در ادامه مطرح کرد: غربی‌ها از طریق مهندسی ژنتیک فعالیت‌هایی را انجام داده‌اند ضمن اینکه این دانش در کشور ما وجود دارد و ما می‌توانیم مهندسی معکوس کنیم بنابراین واکسن های تولید داخل هم قابل اعتماد خواهد بود به رغم این موضوع، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید باز هم مطمئن شوند که واکسن تولید شده استانداردهای لازم را دارد یا خیر تا در آینده فاجعه‌ای رخ ندهد.
 
زینلی با بیان اینکه توان تولید داروهای بیولوژیکی کشور بسیار بالاست، خاطرنشان کرد: درحال حاضر ایران به کشورهای مختلف دارو صادر می‌کند  خوشبختانه توانی که ما در زمینه داروهای بیولوژیک از طریق بیوتکنولوژی و زیست فناوری داریم سابقه‌ای حدود ۲۰ ساله دارد، باتوجه به این توانمندی‌ها می‌توانیم ادعاهای زیادی داشته باشیم و اینطور نیست که بخواهیم از صفر شروع کنیم. 
 
وی درباره وضعیت تحقیقات درحال انجام کشور ایران
با دیگر کشورها در زمینه واکسن کرونا تصریح کرد: ما وضعیت خیلی خوبی نداریم زیرا کشور در شرایط جنگ وحشتناک اقتصادی تمام جانبه قرار دارد و این وضعیت به کشور تحمیل شده است درحالی حاضر کشور در شرایط اقتصادی خوبی نیست، در این میان بیماری کرونا هم به این قضیه اضافه شده است. خرید امکانات و مواد بسیار سخت است بنابراین تحقیقات طی ۲۰ سال اخیر روز به روز ضعیف‌تر شده است.
 
استاد پژوهشی ژنتیک انسانی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی با اشاره به اینکه زمانی که کشور از لحاظ اقتصادی شرایط خوبی داشت تحقیقات را به عنوان مسیری لاکچری و کم‌اهمیت تلقی می‌کردند، گفت: اما امروز که به نتایج تحقیقات نیاز داریم از یک مسیر ضعیف و نحیف نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک کشور نمی‌شتافتند به‌طور قطع مراکز دولتی با ضعف و مشکلات موجود نمی‌توانستند در این زمینه بدرخشند. 
 
زینلی در ادامه گفت: باید نگاه کنیم موسساتی مانند انستیتو پاستور و انستیتو رازی که بیش از ۱۰۰ سال سابقه فعالیت دارند چه‌قدر توانسته‌اند خوش بدرخشند! انستیتو پاستور و انستیتو رازی و بسیاری از مراکز علمی را ضعیف و فقیر کرده‌ایم ضمن اینکه امکاناتشان بسیار قدیمی است و حال نمی‌توانیم از آنان انتظار معجزه داشته باشیم .
 
وی درباره واردات واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: جهت تهیه واکسن آنفلوآنزا
پول فرستاده شد اما به دلیل وجود مشکلات بانکی به ایران بازگشت ،به رغم اینکه دشمن ادعا دارد حوزه دارو تحریم‌ نیست! پرداخت پول دارو از طریق سیستم بانکی مقدور است اما زمانی که سیستم بانکی تحریم شود  امکان تهیه واکسن نیز وجود ندارد. اگر دولت جدید آمریکا بخواهد سیاست دولت قبل را پیاده‌سازی کند و تحریم‌های اقتصادی ادامه‌دار باشد به طور مسلم در توزیع واکسن کرونا نیز با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد، ضمن اینکه ممکن است پول واکسن را پرداخت کنیم اما با این پول نتوانیم واکسن را خریداری کنیم بنابراین تا زمانی که سیاستمداران ما تغییر سیاست نداده‌اند و نتوانند شرایط را از طریق مذاکرات کنترل کنند، ما باید به توان خودمان اکتفا کنیم.
 
استاد پژوهشی ژنتیک انسانی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی گفت: نکته وجود دارد و هرکسی که این نکته را نپذیرد به این معناست که با واقعیت‌های موجود جهان آشنا نیست؛ همه مردم به یکدیگر نیاز دارند به عنوان مثال من قسمتی از کار و افراد دیگر قسمت‌های دیگری از کار را پیگیری می‌کنند. شرایط فعلی ما مانند روستایی نیست که بتواند همه نیازهای خود را تولید کند و با شهر یا روستای همجوار خود نیاز نداشته باشند.دنیا تغییر کرده است براین اساس کشور ما نیاز دارد با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشد همانطور که ما انتظار داریم صادرات داشته باشیم و محصولاتمان را به کشورهای دیگر بفروشیم.
 
زینلی
با اشاره به اینکه باید بپذیریم که ما به کشورهای دیگر نیز نیازمندیم و مسئولین هم باید قبول کنند، اظهار کرد: حتی اگر ما بخواهیم که مواردی را در کشور تولید کنیم باز هم ابزار، مواد و امکاناتی را می‌خواهیم که باید از خارج وارد شود .تا زمانی که دنیا را در شرایط تحریم علیه کشورمان نگه داریم به طور مسلم با بلند پردازی نمی‌توانیم رفتار کنیم با این وجود من، فکر می کنم که در مورد واکسن کرونا با دانش امکانات داخلی می‌توانیم نیاز کشور را تامین کنیم. 
 
 
استاد پژوهشی ژنتیک انسانی مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی در ادامه گفت: من از واردات واکسن آنفلوآنزا اطلاعاتی ندارم اما معمولا به این صورت است که اگر شرکتی در داخل کشور نمایندگی دارد اجازه نمی‌دهد محصولش را شرکت دیگری بخرد و حتما باید از طریق نماینده باشد اما قضیه واکسن کرونا متفاوت است شرکت‌هایی که داروی کرونا را تولید کرده‌اند با شرکت دارویی که دارو را شریک شده یا خریده شرکت‌های دارویی معتبری هستند و اکثرا در ایران نمایندگی دارند، به طور قطع ما برای تهیه واکسن کرونا باید از طریق نمایندگی‌ها اقدام کنیم زیرا اگر بخواهیم نمایندگی‌ها را دور بزنیم این احتمال وجود دارد مانند واردات واکسن آنفلوآنزا دچار مشکلاتی شویم براین اساس سازمان غذا و دارو باید نظارت داشته باشد و احتمالا بتواند مشکلات را حل کند.
کد مطلب : ۸۳۷۱
نام شما

آدرس ايميل شما