۰

تولید کلیه‌ مینیاتوری به اندازه دانه برنج

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب : ۸۳۱۴
تولید کلیه‌ مینیاتوری به اندازه دانه برنج
سالم خبر:محققان با استفاده از فناوری چاپ زیستی سه‌بعدی توانستند یک نمونه مینیاتوری از کلیه‌های انسان را در آزمایشگاه تولید کنند. این کلیه‌ها در اندازه‌های مختلف از ابعاد یک دانه برنج گرفته تا ابعاد ناخن انسان تولید می‌شوند.
 
به گزارش پایگاه خبری ساینس‌دیلی، این تحقیقات توسط محققان انستیتوی تحقیقات کودکان مرداک واقع در استرالیا انجام شده که با استفاده از فناوری چاپ زیستی سه‌بعدی توانستند سلول‌های بنیادی را به شکل بافت کلیه تولید کنند.
 
این محققان از سال ۲۰۱۵ میلادی تلاش خود را برای مدل‌سازی کلیه‌های انسان آغاز کردند؛ اما اکنون با استفاده از فناوری روز توانستند یک فرایند سریع و قابل‌اعتماد را طراحی کنند که امکان شبیه‌سازی کلیه در مقیاس بزرگ را در اختیار می‌گذارد. در واقع با استفاده از این فناوری می‌توان حدود ۲۰۰ کلیه مینیاتوری را تنها در طول ۱۰ دقیقه و بدون هرگونه کاهشی در کیفیت، تولید کرد.
 
این کلیه‌ها در اندازه‌های مختلف از ابعاد یک دانه برنج گرفته تا ابعاد ناخن انسان تولید می‌شوند و ساختار آن‌ها کاملا مشابه ساختار کلیه انسان است و تمام اجزای تشکیل دهنده آن از لوله‌های نازک درون کلیه گرفته تا رگ‌های خونی شکل‌دهنده ساختار تصفیه خون موسوم به نفرون را دارد.
 
محققان امیدوارند با استفاده از این کلیه‌های مینیاتوری بتوانند کارکرد داروهای مختلف را آزمایش کرده و عملکرد آن‌ها را تحت نظارت گیرند و روش‌های جدیدی را برای درمان بیماری‌های کلیه شناسایی کنند.
 
کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد. عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع زباله‌های بدن است. این عضو روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می‌کند و از آن حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زائد غربال می‌کند که از طریق مجاری ادارای دفع می‌شود.
 
تنظیم فشار خون، تعادل الکترولیتی و تولید سلول‌های قرمز خون به عهده کلیه هاست. چنانچه کلیه‌ها یک روز وظایف خود را به درستی انجام ندهند، عملکرد اکثر ارگان‌های بدن، به ویژه قلب مختل می‌شود.
 
شایع‌ترین علایم نارسایی کلیه تهوع و استفراغ، کاهش میزان ادرار، تورم، به خصوص در ناحیه مچ پا و دور چشم، طعم نامطبوع در دهان و احساس بویی شبیه به ادرار در بازدم، خستگی مزمن، کاهش حافظه، ایجاد ضایعات پوستی، مشاهده کف در ادرار، مشاهده خون در ادرار، تنگی نفس و کاهش اشتها است.
 
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Materials  منتشر شده است.
 
کد مطلب : ۸۳۱۴
نام شما

آدرس ايميل شما