۰
۱
محمد سعید الموسوی، عضو هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

فوت بیماران دیالیزی بیشتر از بیماران پیوندی است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۰
کد مطلب : ۸۳۰۹
فوت بیماران دیالیزی بیشتر از بیماران پیوندی است
سالم‌خبر: تردد بیماران کلیوی برای انجام دیالیز در بیمارستان ها موجب افزایش ابتلای آنان به کرونا شده است. بسیاری از بیماران دیالیزی و پیوندی براثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند.

محمد سعید الموسوی، عضو هیئت مدیره انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب افزود: آمار فوتی‌ها در بیماران دیالیزی و پیوندی به دلیل مراجعه سه روز در هفته به بیمارستان ها بالاست و متاسفانه بسیاری از بیماران دیالیزی و پیوندی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند.

وی درباره کمبود داروی بیماران کلیوی گفت: علت نایاب بودن داروها این است که دولت پول ندارد، این داروها تحریم نیست و کمبود آن ناشی از عدم مدیریت است. درحال حاضر سفارت کشور سوئیس جهت ارسال دارو اعلام آمادگی کرده است اما به گفته مدیر کل دارویی سازمان غذا و دارو ارز تامین دارو موجود نیست.

الموسوی همچنین اظهار داشت: در
حال حاضر بیماران کلیوی با کمبود داروهای مایفورتیک، ساندیمون و سلسپت مواجه هستند؛ متاسفانه این داروها به‌ شکلی نامنظم توزیع می‌شود درحالی که باید داروهای حیاتی برای این بیماران به طور منظم در دسترس باشد. 
 
وی در ادامه بیان کرد: بیماران هر روز باید داروهای خود را به طور منظم مصرف کنند اما امروزه شاهد کمبود ماهانه این داروها هستیم که بسیار خطرناک است.
 
داروهای ایرانی با بیماران سازگاری ندارد
 
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره کیفیت داروهای ایرانی تصریح کرد: سیتوگان، سیپرونیوم ، آزارام داروهای ایرانی هستند که تعدادشان در بازار کم است. عده‌ای از بیماران داروهای ایرانی استفاده می‌کنند که با برخی آنان سازگاری و با برخی سازگاری ندارد؛ به همین دلیل  هر دو نوع (ایرانی و خارجی) باید در دسترس باشد.
 
الموسوی با بیان اینکه بیمارانی که سالیان
بسیاری داروهای خارجی مصرف کرده‌ و نتیجه مطلوب را دریافت گرفته‌اند ، ریسک تغییر دارو از خارجی به ایرانی را نمی‌کنند، اظهار کرد: بیمارانی که از داروهای خارجی استفاده کرده‌اند حال که با کمبود آنها مواجه هستیم این ریسک را نمی‌کنند که از داروهای ایرانی استفاده کنند زیرا ممکن است داروی ایرانی با بدن بیمار سازگاری نداشته باشد و کلیه پیوندی فرد را از کار بیاندازد.
 
واردات داروهای ارزان قیمت و مشکلات گوارشی بیماران 
 
وی درخصوص موجودی داروی سلسپت و مایفورتیک در بازار گفت: سازمان غذا و دارو داروی مایفورتیک را به تعداد کمی از کشور ترکیه به ایران تهیه کردند که توزیع آن طی یک ساعت به پایان رسید ضمن اینکه واردات داروی (مایفورتیک) با قیمت ارزان صورت گرفت و این دارو در برخی از بیماران سبب ایجاد مشکلات گوارشی شد.

الموسوی با بیان اینکه بیماران پیوندی ماهانه حدود يك ميليون و 200هزار
عدد راپاميون مصرف می‌کنند گفت: حدود ۳ تا ۴ ماه است که داروی مایفورتیک نیز توزیع نشده است، این اتفاق از نظر ما فاجعه محسوب می‌شود.
 
مرگ در انتظار بیماران پیوند کلیه
 
الموسوی همچنین افزود: امروزه بیماران کلیوی با مشکلات بسیاری مواجه هستند یکی دیگر از  مشکلات موجود، کمبود دستگاه‌های دیالیز است. اکثر دستگاه‌های موجود کهنه، از کار افتاده و از رده خارج هستند. 
 
وی همچنین درباره کاهش آمار عمل‌های پیوند گفت: پس از گذشت سالیان بسیار، وزارت بهداشت هنوز نتوانسته یک بیمارستان تخصصی بیماران کلیوی و پیوندها تأسیس کند. در حال حاضر انجام پیوندهای بیماران کلیوی در کنار  بیماران کرونایی مقدور نیست به همین دلیل تقریبا عمل‌های پیوند متوقف شده‌اند آمار انجام پیوندها در مقایسه با سال‌های گذشته یک دهم شده است به رغم اینکه بیماران در شرایط دشواری به سر می‌برند
و با گذشت زمان شرایط پیوند را نیز از دست می‌دهند.
 
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی بزرگترین چالش پیش‌روی بیماران کلیوی را زنده‌ماندن دانست و عنوان کرد: بیماران اگر دارو پیدا و مصرف کنند زنده می‌مانند اما اگر دارو در دسترشان نباشد عوارض بسیار بدی مانند بازگشت به دوران دیالیز یا فوت در انتظارشان است‌.
 
وی با اشاره به اینکه شرایطی که هم‌اکنون سازمان غذا و دارو به بیماران تحمیل کرده است برای ما جای  تأسف و تعجب دارد، اظهار کرد:  
فردی که هفت سال دارویی را مصرف کرده اینکه به یکباره به او گفته شود که اگر نوع ایرانی را پیدا کردید مصرف کنید بسیار ناخوشایند است، درحالی که نوع ایرانی داروها نیز در بازار موجود نیست. 
 
تعداد فوت بیماران دیالیزی بیش از بیماران پیوندی است
 
الموسوی در ادامه گفت: درحال حاضر بیماران کلیوی جهت انجام دیالیز مجبورند که
۳ روز در هفته به بیمارستان مراجعه کنند که این رفت‌و‌آمد ها خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد، متاسفانه بسیاری از بیماران دیالیزی و پیوندی بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند اما تعداد فوتی‌ها در بیماران دیالیزی به دلیل مراجعه بسیار به بیمارستان‌ها بیشترست. 
 
عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره جایگزین داروی سلسپت گفت: بارها مسئولین سازمان غذا و دارو گفته اند که در صورت کمبود داروی سلسپت، بیماران داروی مایفورتیک را استفاده کنند این در حالیست که هم اکنون داروی مایفورتیک نیز موجود نیست؛ بیماران نمی‌دانند که چه دارویی مصرف کنند. 
 
وی همچنین افزود: ما اعتراضات بسیاری داشته‌ایم اما متأسفانه کسی پاسخگو نیست؛ پول داروها را قطره‌چکانی پرداخت می‌کنند، کشورهای واردکننده نیز دارو را به صورت قطره‌چکانی به ایران می‌فرستند.
کد مطلب : ۸۳۰۹
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اگه خانواده مسولین پیوندی داشتند داروی خارجی کمبودی نداشتیم