۰
کیهان آزادمنش، مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور:

باید از هر راه ممکن واکسن کرونا را تهیه و مشکل کشور را حل کنیم

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۳۴
کد مطلب : ۸۳۰۷
باید از هر راه ممکن واکسن کرونا را تهیه و مشکل کشور را حل کنیم
سالم‌خبر: تولید واکسن یا دارو در کشور علاوه بر دانش به عوامل دیگری از جمله اقتصاد ساخت دارو و واکسن بستگی دارد. یکی از ایرادات ما در این زمینه اقتصاد غیرشفاف حاکم بر کشور است که موجب می‌شود بخش خصوصی نتواند برنامه‌ریزی کند چه میزان دارو را برای چه زمانی و با چه قیمتی تولید کند.

کیهان آزادمنش، مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور با بیان این مطلب افزود: در این خصوص هم مداخلات زیاد است و هم رقابت‌های خارجی و تیراژ تولیدات به ویژه در چین و هند قیمتها را پایین می‌آورد و رقابت را سخت
می‌کند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت تولید واکسن کرونا در جهان عنوان کرد: بعضی شرکت های بین المللی مانند جانسون اند جانسون یا آسترازنکا با همکاری شرکت‌های هندی حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کرده‌اند تا به محض دریافت مجوز، توزیع آنها در بازار را آغاز کنند. برخی شرکت های جهانی دیگر اما این کار را نکرده‌اند و نمی‌توانند بکنند. به نظر می‌رسد در خود آمریکا هم واکسیناسیون کل مردم آنها  که احتمالا از دی ماه شروع می‌شود، تا تابستان سال آینده به طول خواهد انجامید.

آزادمنش در
خصوص بررسی گزینه خرید واکسن از شرکتهای خارجی گفت: ما هم در این شرایط سعی می‌کنیم واکسن بسازیم اما اگر ببینیم از جای دیگری می‌توان واکسنی را ارزان‌تر و بهتر، به موقع و به میزان کافی خریداری کرد، توصیه می‌کنم آن واکسن را بخریم و الزامی نیست که حتما واکسن ساخت داخل استفاده شود. بلکه باید از هر راهی که می توانیم مشکل کشور را حل کنیم.

آیا می‌توانیم واکسن کرونا تولید کنیم؟

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در پاسخ به این سوال که  تاکنون در کشور واکسن آنفلونزا  تولید 
نشده است، بنابراین آیا می‌توان واکسن کرونا  را که جدید است ،به مرحله تولید رساند، گفت: برای تولید واکسن آنفلونزا، فناوری مورد استفاده مبتنی بر کشت در تخم مرغ Specific Pathogen Free)  SPF) بود و فکر می‌کنم تولید این تخم مرغ در کشور بسیار محدود است و وارداتش هم خیلی مشکل بود و این موضوع در تولید واکسن آنفلونزا اختلال ایجاد کرد. اما درباره واکسن کرونا آن مشکل را نداریم. واکسنی که ما در حال تولید آن هستیم، مبتنی بر روش واکسن سرخک و مشابه آن است و  پس از تولید می توانیم سالانه ۴۰ میلیون دوز تولید
کنیم.

 آزادمنش گفت: برخی افراد می گویند ممکن است ما دانش وا فناوری را داشته باشیم، اما احتمالا امکانات و تجهیزات دقیق مورد نیاز برای تولید این واکسن را در اختیار نداریم، درپاسخ به این افراد باید به سابقه ۶۰ تا ۷۰ ساله تولید واکسن در کشور در انستیتو پاستور و انستیتو رازی اشاره کرد و گفت:  این دانشی دیرین در ایران است و حتی در  ساخت موارد جدیدتر و آنتی بادی‌ها و HPV را هم تولید کرده‌ایم  بنابراین تاکید می شود که از نظر دانش تولید واکسن در داخل مشکلی نداریم.

 
کد مطلب : ۸۳۰۷
نام شما

آدرس ايميل شما