حسین وطن‌پور، مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

مدیریت کرونا در کشور مستقیما تحت نظر وزیر است

معاون جدید تحقیقات و فناوری جوان‌تر و شاداب‌تر است

3 آذر 1399 ساعت 16:52

سالم‌خبر: مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان گفت: اختلافات اخیر وزیر بهداشت و معاون پیشین تحقیقات و فناوری بی‌جهت رسانه‌ای و آب و تاب داده‌ شد. این موضوع خیلی جدی نبود و حل شد و اکنون افراد در صلح کامل به کار خود ادامه می‌دهند.


سالم‌خبر: مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان گفت: اختلافات اخیر وزیر بهداشت و معاون پیشین تحقیقات و فناوری بی‌جهت رسانه‌ای و آب و تاب داده‌ شد. این موضوع خیلی جدی نبود و حل شد و اکنون افراد در صلح کامل به کار خود ادامه می‌دهند.

حسین وطن‌پور، مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر افزود: معاون جدید تحقیقات و فناوری کنونی فردی باتجربه است که سال‌ها فعالیت داشته است ضمن آنکه او جوان‌تر و شاداب‌ترست و همان برنامه‌ها را تحت نظر وزارت بهداشت پیش می‌برد؛ من فکر نمی‌کنم که مشکل بسیار جدی در این بخش داشته باشیم زیرا مدیریت کرونا به طور مستقیم تحت نظر وزیرست و در اختیار معاونین قرار ندارد، در مدیریت بیماری کرونا اتفاقی رخ نداده است.

وی درباره‌ی وضعیت خرید واکسن کرونا از سوی ایران گفت: در زمینه تولید و مصرف واکسن قانون‌هایی وجود دارد؛ یکی از قانون‌ها این است که واکسن در بلندمدت پروسه‌ عوارض جانبی و اثرات را طی می‌کند و بعد از آن نیز مورد تایید WHO قرار گیرد که مانند تولید دیگر واکسن‌ها و داروها روالی عادی است‌.

وطن‌پور با اشاره به اینکه گاهی باید زمان را ذخیره کرد، تصریح کرد: ما نمی‌توانیم مسیر همیشگی خود را برویم، زیرا این مسیر خود زمان‌بر است ضمن آنکه ممکن است ما تعداد بیشتری از مردم را از دست بدهیم؛ براین اساس سازمان بهداشت جهانی WHO قانونی را تحت عنوان آزاد کردن اورژانسی تدوین کرده و عملا مسئولیت آن را بر عهده خود کشورها قرار داده است.
 
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: اسامی واکسن‌های تولیدی به کشورهایی داده می‌شود که اوضاع خوبی ندارند  این در حالیست که واکسن‌ها تایید نسبی را دریافت کرده‌اند اما مطالعات آنها به پایان نرسیده است لذا کشورهایی که در وضعیت اورژانسی قرار دارند می‌توانند با بررسی‌های داخلی در کشور و تایید خودشان واکسن را استفاده کنند؛ همه کشورها این کار را انجام داده ما نیز این کار را انجام می‌دهیم.
 
وطن پور همچنین افزود: همه واکسن‌های تولیدی براساس سازوکار کواکس جمع آوری و از آن‌جا به همه کشورها توزیع می‌شود. زمانی که همه کشورها با چنین شرایطی واکسن را دریافت می‌کنند ما نیز اینکار را انجام و طبق آن شرایط پیش خواهیم رفت.
 
وی درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا  و تاخیر آن مطرح کرد: سرنوشت واکسن آنفلوآنزا مشخص است این واکسن به تعدادی که هرسال به کشور وارد می‌شد امسال نیز وارد شد و گروه‌های پرخطر واکسن را دریافت کردند. جو ایجاد شده، توسط رسانه‌ها دامن زده شده و موجب افزایش تقاضای 60 تا 70 میلیونی این واکسن از سوی مردم شده است.
 
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: واکسن آنفلوآنزا طبق روال سالهای گذشته حتی بیشتر نیز به کشور وارد شد و پزشکان و افراد در معرض خطر واکسن را تزریق کرده‌اند. درحال حاضر این واکسن به صورت رایگان در خانه‌های بهداشت نیز به سالمندان تزریق می‌شود.
 
وی با بیان اینکه جهت استفاده از واکسن باید برنامه وجود داشته باشد، گفت: باتوجه به تقاضای القایی ایجاد شده اینکه بخواهیم واکسن را مانند سال‌های گذشته در داروخانه‌ها بفروشیم عملا سبب ایجاد صف‌های مردمی و اعتراضات آنان می‌شود.
 
وطن پور درباره ی برنامه‌های در نظر گرفته شده جهت توزیع مناسب واکسن کرونا و دچار نشدن آن به سرنوشت واکسن آنفلوآنزا مطرح کرد: در رابطه با واکسن کرونا اقدامات لازم انجام شده و وزارت بهداشت نیز نظاره‌گر است و به طور منظم در کمیته واکسن شرکت می‌کند. برنامه‌ریزی در نظر گرفته شده به این صورت است که اسامی گروه‌های در معرض خطر در لیست سفارش واکسن قرار گرفته ضمن اینکه بودجه مالی آن نیز تامین شده است . امیدواریم شرکت‌های مدعی تولید واکسن، بتوانند مراحل نهایی را طی و مجوز توزیع را دریافت کنند تا ما هم بتوانیم سهمیه خود را دریافت کنیم.
 
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که سازوکار واردات واکسن کرونا چگونه خواهد بود که به سرنوشت واکسن آنفلوآنزا دچار نشود، عنوان کرد: در زمینه واردات واکسن کرونا، دولت در حال انجام اقداماتی است و واردات آن به دست هیچ شرکتی سپرده نشده است در حوزه بین‌الملل واکسن‌ها توسط دولت‌ها خریداری و توزیع می‌شود و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
 
وطن پور ورود واکسن کرونا به حوزه بیزینسی کشور را برای یک تا دو سال نخست را بعید اعلام کرد و گفت: حجم تولید نسبت به تقاضا بسیار بسیار پایین است ضمن آنکه ما از رفتار ویروس مطلع نیستیم و میزان مصرف واکسن را نیز نمی‌دانیم  امور باید قدم به قدم رصد و پس از آن تصمیم‌گیری صورت گیرد به همین علت هم‌اکنون در یک فضای ابهام‌آمیز پیش می‌رویم. درحال حاضر در زمینه واکسن کرونا دولت درگیرست و بخش خصوصی را به موضوع واردات راه نداده‌اند. 
 
وی با اشاره به اینکه تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور در زمینه تولید واکسن کرونا پابه‌پای تحقیقات دنیا پیش می‌روند، خاطرنشان کرد: مراحل تست‌ها هنوز نهایی نشده است اما به‌طور قطع باید مدارک و مستندات خود را به سازمان غذا و دارو ارائه دهند و این سازمان مدارک را تایید کند تا واکسن‌ها قابلیت استفاده داشته باشند. یکی از واکسن‌ها فاز حیوانی را به پایان رسانده و یکی مستندات واکسن خود را نیز به سازمان غذا و دارو تحویل داده است.
 
مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت همچنین افزود:خوشبختانه مسابقه خوبی میان شرکت‌های دانش‌بنیان به راه افتاده است که بتوانند در پلتفرم‌های مختلف واکسن را تولید و در اختیار بگذارند.

وی با بیان اینکه در راستای انجام تحقیقات کرونا تاکنون سرمایه گذاری بسیار خوبی در نظر گرفته شده گفت: صندوق نوآوری و معاونت علمی فناوری و وزارت بهداشت بودجه‌ی بسیار خوبی را در راستای تحقیقات و تولید داروها و واکسن صرف کرده‌اند، امیدواریم به زودی بتوانیم پاسخگو باشیم و با موفقیت شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم واکسن را در دسترس مردم قرار دهیم تا ببینیم که می توانیم بیماری را مهار کنیم یا خیر .
 


کد مطلب: 8306

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/8306/مدیریت-کرونا-کشور-مستقیما-تحت-نظر-وزیر

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com