مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با سالم‌خبر::

ظرفیت آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت برای کووید-19 روزانه 20 تا 25 هزار آزمایش است

24 آبان 1399 ساعت 15:11

سالم‌خبر: مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت و درمان گفت: تلاش ما این است در هفته‌های آینده بر تثبیت ظرفیت بین 40 تا 50 هزار آزمایش تشخیص مولکولی و ایجاد شرایط لازم برای انجام 50 هزار آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن در بیش از 1000 مرکز سرپایی 16 و 24 ساعته خواهد بود.


سالم‌خبر: مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت و درمان گفت: تلاش ما این است در هفته‌های آینده بر تثبیت ظرفیت بین 40 تا 50 هزار آزمایش تشخیص مولکولی و ایجاد شرایط لازم برای انجام 50 هزار آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن در بیش از 1000 مرکز سرپایی 16 و 24 ساعته خواهد بود.

سیامک سمیعی در گفت‌وگو با سالم خبر در تشریح اهداف آزمایشگاه مرجع سلامت در راستای مقابله با بیماری کووید-19 گفت: ویرایش چهارم برنامه راهبردی معاونت بهداشت جهت مقابله با بیماری کووید-19 با هدف "آزمایش گسترده، هدفمند و هوشمند" برنامه‌ریزی شده که مسئولیت آن بر عهده آزمایشگاه مرجع سلامت گذاشته شده و این اداره کل موظف است با همکاری سایر شرکای اصلی خود مانند مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، مرکز توسعه شبکه و انستیتو پاستور ایران به این هدف دست یابد؛ براین اساس ظرفیت انجام آزمایش با درنظرگرفتن تمهیدات موثر باید روزانه به 100 هزار تست برسد.

وی درباره افزایش تست‌های روزانه کرونا بیان کرد: تقویت بنیه آزمایشگاهی برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی و همچنین بکارگیری وسایل تشخیص سریع آنتی ژن ویروس در مراکزی که بیماران مستقیما به آنجا مراجعه می‌کنند در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر ظرفیت متوسط آزمایشگاه‌های ما در وزارت بهداشت روزانه 20 تا 25 هزار آزمایش است اما در شرایطی خاص مانند تشدید موج بیماری، آزمایش‌ها به 40 هزار مورد نیز رسیده است.

سمیعی همچنین افزود: تلاش ما این است در هفته‌های آینده بر تثبیت ظرفیت بین 40 تا 50 هزار آزمایش تشخیص مولکولی و ایجاد شرایط لازم برای انجام 50 هزار آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن در بیش از 1000 مرکز سرپایی 16 و 24 ساعته خواهد بود.  

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه با آغاز برنامه‌های محله محور، راهبرد انجام آزمایش در خارج مراکز یاد شده هم در دستور کار قرار خواهد گرفت، مطرح کرد: مراکز دیگری هستند که انجام آزمایش تشخیص سریع آنتی ژن در آنها می‌تواند مفید و هزینه-اثربخش باشد و طبعا به تدریج کاربردهای آن متناسب با تصمیمات و صلاحدید مسئولین ارشد وزارت بهداشت توسعه پیدا می‌کند. در کشوری مثل ایلات متحده آمریکا با توان اقتصادی بسیار بالا،  به‌رغم انجام ده‌ها میلیون آزمایش تشخیص مولکولی و تشخیص سریع در هفته، بدون تعهد موثر به انجام اقدامات پیشگیرانه اصلی مانند نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در سطح جامعه فعال و کسب و کارها، استفاده صحیح افراد از ماسک مناسب، رعایت بهداشت دست، حفظ فاصله فیزیکی و اجتناب از حضور در تجمعات و خصوصاً بدون وجود راه و روش موثر برای استفاده صحیح از نتایج آزمایشگاهی در جهت مختل کردن زنجیر انتقال ویروس و قطع آن، اوضاعشان خارج از کنترل است.   

سمیعی درباره کاهش هزینه آزمایش تشخیص مولکولی گفت: تعرفه آزمایش‌های تشخیص مولکولی و سایر خدمات آزمایشگاهی کووید-19 پس از برآورد توسط دفتر ارزیابی فناوری های سلامت، تدوین استاندارد و تعرفه خدمات سلامت در معاونت درمان وزارت بهداشت به دبیرخانه شورای عالی بیمه اعلام می‌شود و پس از کسب اطمینان از انجام همه مراحل اداری و کارشناسی، برای تصویب در دستور کار شورای عالی بیمه قرار می‌گیرد. درحال حاضر باتوجه به مصوبه شورای عالی بیمه کاهش تعرفه آزمایش تشخیص مولکولی در انتظار تصویب و ابلاغ از طرف هیئت دولت است.  
 
وی درخصوص تعرفه‌های متفاوت انجام تست‌ها در آزمایشگاه‌ها و نظارت بر فعالیت‎های آنان عنوان کرد: یک آزمایشگاه تا زمانی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد که تعرفه مصوب را اجرا کند و هزینه اضافی به گیرندگان خدمت تحمیل نکند اما در صورت مشاهده و یا گزارش انحراف از ضوابط و تخطی از تعرفه مصوب و اثبات آن، نه تنها مجوزشان توسط معاونت درمان دانشگاهی که برآن نظارت دارد باطل می‌شود، بلکه برای برخورد قانونی به مراجع مربوطه معرفی خواهند شد؛ براین اساس اعلام تخلف از طرف مردم نقش اصلی در نظارت تعرفه‌ای دارد، همچنین ثبت و مستند کردن آن برای رسیدگی به تخلفات تعرفه ای در دانشگاهها امری مهم محسوب می‌شود.
 
مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت همچنین افزود: با توجه به شرایط بحرانی کشور و محدودیت‌های مالی دولت و مردم، انتظار این است که آزمایشگاه‌های مجاز با کاهش هزینه خدمات برای خود و گیرندگان خدمت، همزمان با رعایت استانداردهای فنی و حفظ کیفیت، در مبارزه با این بیماری کشنده حمایت‌های لازم را داشته باشند.    

سمیعی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای توسعه کمّی و کیفی آزمایشگاه‌های دولتی تصریح کرد: در مقابل افزایش تعداد آزمایشگاه‌ها و ظرفیت‌های آن‌ها ، همزمان با توصیه های سازمان جهانی بهداشت و دسترسی به کیت‌های معتبر تشخیص سریع آنتی ژن ویروس عامل کووید-19،  راهبرد موثر دیگری برای افزایش تعداد آزمایش در مراکز سرپایی 16 و 24 ساعته انتخاب شده است که دسترسی به اطلاعات آزمایشگاهی را توسعه و تسریع می‌کند.
 


کد مطلب: 8218

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/8218/ظرفیت-آزمایشگاه-های-وزارت-بهداشت-کووید-19-روزانه-20-25-هزار-آزمایش

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com