معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد:

یک دستورالعمل جدید برای تجویز 8 قلم آنتی‌بیوتیک پر هزینه

آمارها در کشور نشان می دهد به طور متوسط ۵۰ درصد و در تهران ۴۰ درصد نسخه های سرپایی پزشکان، شامل آنتی بیوتیک ها هستند

16 ارديبهشت 1397 ساعت 12:44


سالم خبر: معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که از این پس نحوه و میزان تجویز آنتی بیوتیک برای بیماران یکی از شاخص های ارتقا یا کاهش رنکینگ دانشگاه ها و بیمارستان ها خواهد بود. 

سازمان بهداشت جهانی چندی پیش نسبت به مقاومت آنتی بیوتیکی در سطح جهان هشدار داد و رویه ی تجویز و مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک و همچنین مصرف خودسرانه این دارو را از بزرگترین خطرات تهدید کننده سلامت عمومی جهان اعلام کرد. بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه مانند ترکیه و حوزه خلیج فارس پس از این هشدار با تبلیغات و آموزش رسانه ای در شبکه های مختلف تلویزیونی خود آموزش و ارتقای بینش جامعه پزشکی و مردم را در این زمینه آغاز کردند.

آمارها در کشور ما نیز نشان می دهد به طور متوسط ۵۰ درصد و در تهران ۴۰ درصد نسخه های سرپایی پزشکان، شامل آنتی بیوتیک هستند، در حالی که براساس اعلام  سازمان بهداشت جهانی، استاندارد آنتی بیوتیک در نسخه ها باید کمتر از ۲۰ درصد باشد. بنابراین به نظر می رسد ما بیش از آنکه درگیر معضل مصرف بالای دارو در کشور باشیم با مشکل مصرف غیرمنطقی و سوء مصرف دارو از جمله آنتی بیوتیک مواجهیم.

با توجه به اهمیت این مساله یک گردهمایی از سوی وزارت بهداشت به منظور بررسی دستورالعمل تجویز آنتی بوتیک جهت کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک و مدیریت هزینه ها برگزار شد دکتر قاسم جان بابایی ، معاون درمان وزارت بهداشت در این گردهمایی خبر از تدوین دستورالعمل جدید تجویز و مصرف 8 قلم آنتی بوتیک پرهزینه داد.

وی در این باره اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی، مقاومت آنتی بیوتیکی را یکی از بزرگترین خطرات تهدید کننده سلامت عمومی جهان اعلام کرده و تجویز و مصرف بیش از حد و خودسرانه را یکی از دلایل مقاومت آنتی بیوتیکی می داند. 
جان بابایی همچنین گفت: تجویز بی رویه آنتی بیوتیک های نسل جدید و گران قیمت، علاوه بر تحمیل هزینه به بیمار و نظام درمانی کشور، موجب بروز مقاومت های آنتی بیوتیکی در سطح جامعه خواهد شد که در آینده، درمان بیماری های عفونی و واگیردار را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد.
 
معاون درمان وزارت بهداشت، برنامه ریزی در تجویز و مصرف دارو و تجهیزات غیرلازم را برای مدیریت هزینه ها ضروری دانست و افزود: معاونت درمان وزارت بهداشت با همکاری سازمان غذا و دارو و انجمن بیماری های عفونی و گرمسیری، در راستای مدیریت بهینه هزینه های خدمات سلامت و کاهش بروز مقاومت میکروبی، دستورالعمل تجویز و مصرف 8  قلم آنتی بیوتیک پر هزینه را تدوین و ابلاغ کرده است که امیدواریم با مدیریت تجویز و مصرف آنتی بیوتیک ها، بتوانیم مقاومت میکروبی را کاهش دهیم.

دکتر جان بابایی اعلام کرد: مدیریت تجویز و مصرف آنتی بیوتیک در بیمارستان ها در اعتباربخشی و رنکینگ دانشگاه ها موثر خواهد بود، در این زمینه، مهارت کادر درمان را نیز  باید بهبود بخشیم .
 
وی تاکید کرد: بیمارستان و دانشگاههایی که بتوانند مصرف آنتی بیوتیک، ملزومات و داروها را مدیریت کنند، در واقع امنیت و ایمنی بیمار را فراهم آورده اند.
 
لازم به ذکر است که عمده داروهای آنتی بوتیک های مصرفی در کشور توسط شرکت های شبه دولتی در تیراژ بالا تولید می شود که در حال حاضر در سطح ریسک بالا و بحرانی قرار دارند و در حال زیاندهی  هستند.
 


کد مطلب: 819

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/819/یک-دستورالعمل-جدید-تجویز-8-قلم-آنتی-بیوتیک-پر-هزینه

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com