حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

بیمارستان هنوز در انتظار ونتیلاتورهای وعده داده شده‌ی وزارت بهداشت هستند

14 آبان 1399 ساعت 14:56

سالم‌خبر: فرسایش 20 برابری تجهیزات پزشکی در شرایط کرونایی کشور در حالی موجب شده است، دقت آنها کاهش یابد که به رغم وعده‌ی مسوولان وزارت بهداشت برای تهیه و جایگزینی تجهیزات پرمصرفی مانند ونتیلاتور هنوز هیچ گونه اقدامی در این باره صورت نگرفته است.


سالم‌خبر: فرسایش 20 برابری تجهیزات پزشکی در شرایط کرونایی کشور در حالی موجب شده است، دقت آنها کاهش یابد که به رغم وعده‌ی مسوولان وزارت بهداشت برای تهیه و جایگزینی تجهیزات پرمصرفی مانند ونتیلاتور هنوز هیچ گونه اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب افزود: براساس گفته‌ی مسوولان عنوان شد که وزارت بهداشت جهت تهیه ونتیلاتور برنامه‌هایی را درنظر گرفته است؛ اما با شرایط حال باید از مسئولین مربوطه این سوال را پرسید که چه برنامه‌ای در نظر دارند! به طورقطع به گفته‌ی خود درحال برنامه‌ریزی هستند درحالی که ما باید اثر آن را تاکنون دیده باشیم! ما هنوز تغییراتی را ندیده‌ایم براین اساس مسئولین باید فکر جدی برای رفع مشکلات داشته باشند.

وی در تشریح اوضاع کنونی بیمارستان‌ها در ازدحام مراجعه بیماران گفت: وضعیت بیمارستان‌ها خوب نیست و ما با ازدحام بیماران روبه‌رو هستیم، ضمن اینکه نیروهای انسانی نیز دچار فرسودگی شده‌اند؛ این درحالیست که هیچ فردی به این موضوع توجه ندارد و برای رفع این مشکل چاره‌ای نمی‌اندیشد.

کرمانپور درباره فرسایش تجهیزات پزشکی تصریح کرد: تجهیزات پزشکی که جهت کمک به مردم و راه‌اندازی چرخه درمان در بیمارستان‌‌ها موجود است برای اپیدمی(کووید۱۹) در نظر نبوده است براین اساس تجهیزات پزشکی به لحاظ استفاده مکرر و ضدعفونی دائمی ۲۰ برابر گذشته دچار فرسایش شده‌اند.
 
رئیس اورژانس بیمارستان سینا با بیان اینکه فرسایش تجهیزات پزشکی سبب شده تا دقت آنها کاهش یابد، گفت: لازم است به نسبت گذشته زود به زود جایگزینی برای آن‌ها درنظر گرفته شود به عنوان مثال اگر در سال گذشته تجهیزات سونوگرافی را هر ۳ سال یکبار عوض می‌کردیم در شرایط فعلی باید پس از ۶ تا ۷ جایگزینی برای آنها قرار داده شود.
 
وی درادامه اظهار کرد: باتوجه به موج بیمارانی که در رفت‌و‌آمد بیمارستان هستند، تخت و برانکاردها نیز از بین رفته‌اند و باید برای آنان جایگزینی درنظر گرفته شود.
 
کرمانپوربا اشاره به اینکه فرسایش تجهیزات بیمارستانی و نیروی انسانی ناخودآگاه در مراقبت از بیماران تاثیر دارند، مطرح کرد: این فرسودگی بر درمان بیماران نیز تاثیر خواهد داشت به عنوان مثال اگر نمره کادر درمان در نگهداری از  بیماران از ۱۰۰ درصد، ۸۰ تا ۸۵ درصد بود درشرایط فعلی باتوجه به ازدحام و عفونی بودن بیماران دیگر نمی‌توان نمره ۸۰ یا ۸۵ درصد را به آنان داد؛ ممکن است علت افزایش آمار مرگ‌ومیرها ناشی از این موارد باشد .
  
رئیس اورژانس بیمارستان سینا درخصوص فرسودگی دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن بیمارستانی گفت: برخی از تجهیزات تحریم‌اند و واردات آن‌ها کار آسانی نیست؛ این روزها سی‌تی‌اسکن استفاده بسیاری دارد؛ این دستگاه تیوبی دارد که در گذشته دوسال یکبار و یا حتی سالیانه باتوجه به حجم بیمار در بیمارستان تعویض می‌شد. متاسفانه در شرایط فعلی سی‌تی‌اسکن‌ها به شدت در حال فرسایش است زیرا تقریبا هر بیماری که مراجعه می‌کند به سی‌تی‌اسکن نیاز دارد، بنابراین اصطحلاک دستگاه نیز افزایش یافته است.
 
رئیس اورژانس بیمارستان سینا با اشاره به اینکه در گذشته ۲۰ تا ۲۵ درصد از بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کردند نیازمند استفاده از اکسیژن با فشارکم تا متوسط بودند، عنوان کرد: امروزه بیش از ۹۰ درصد از بیمارانی که به بخش‌ها وارد می‌شوند اکسیژن با فشار بالا نیاز دارند؛ براین اساس دستگاه‌های اکسیژن‌سازی که برای بیمارستان‌ها تعبیه شده بود، حال پاسخگوی بیماران نیست.
 
وی در ادامه بیان کرد: تامین اکسیژن توسط دستگاه‌های استاندارد اکسیژن‌ساز در بیمارستان‌ها حدود ۲۵ تا ۳۰ درصدست که خوب است و هیچ‌گاه مشکلی نیز به وجود نمی‌آوردند و اغلب بخش‌های ویژه از آنها استفاده می‌کردند و بخشهای دیگر به ندرت از دستگاه اکسیژن بهره می‌بردند اما در حال حاضر نه‌تنها بخش‌های اختصاص داده شده به کرونا بلکه بخش‌های دیگر نیز به دستگاه اکسیژن نیازمند دارند.
 
کرمانپورهمچنین افزود : اغلب بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان سینا دستگاه اکسیژن‌ساز و کپسول‌های بزرگ اکسیژن نیز تهیه کرده‌اند تا نیاز بخش‌های بیمارستانی را تامین کنند؛ درحال حاضر تامین اکسیژن معضل بزرگی است. خوشبختانه برخی از شرکت‌های تولیدکننده اکسیژن حتی به صورت رایگان اکسیژن مایع به بیمارستان‌ها اهدا می‌کنند تا از لحاظ اکسیژن صدمه‌ای به بیماران وارد نشود.
 


کد مطلب: 8136

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/8136/بیمارستان-هنوز-انتظار-ونتیلاتورهای-وعده-داده-شده-ی-وزارت-بهداشت-هستند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com