۰
جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

سازمان غذا و دارو با جدیت بیشتری بر توزیع مناسب انسولین نظارت کند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۸۰۹۴
سازمان غذا و دارو با جدیت بیشتری بر توزیع مناسب انسولین نظارت کند
سالم‌خبر: بخش عمده‌ای از کمبود انسولین مربوط به نظارت ناکافی، عدم توزیع مناسب است و لازم است که سازمان غذا و دارو با جدیت بیشتر و نظارت کیفی‌تری عمل کند تا این دارو به سهولت در دسترس بیماران قرار گیرد.

جلیل میرمحمدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره کمبود انسولین در کشور گفت: ایران در زمینه ویال انسولین (رگولار یا NPH ) تولید داخل دارد و بیماران دیابتی طی سال‌های گذشته از این نوع انسولین استفاده می‌کردند و ما کمبودی در زمینه انسولین ویال نداریم.
 
وی در ادامه بیان کرد: در حال
حاضر در زمینه قلم انسولین کمبود وجود دارد؛ این نوع انسولین، دقت بالاتر داشته و سهولت استفاده از آن بیشتر است. همچنین اغلب پزشکان انسولین قلمی را تجویز می‌کنند و مردم نیز تمایل بیشتری در استفاده از آن دارند.
 
میرمحمدی با اشاره به اینکه انسولین‌های وارد شده به کشور به اندازه است، عنوان کرد: به رغم این موضوع، حضور دلالان، سودجویان، عدم توزیع مناسب و قاچاق معکوس موجب شده که انسولین به دست بیماران به اندازه کافی نرسد؛ براین اساس لازم است سازمان غذا و دارو با جدیت بیشتر و نظارت کیفی‌تری عمل کند تا انسولین در دسترس بیماران باشد. 
 
این
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره اینکه از انسولین قلمی به‌عنوان کالای لاکچری یادشده، گفت: انسولین قلمی جزو کالاهای لاکچری محسوب نمی‌شود. باتوجه به دقت و سهولت در انجام کار بیماران دیابتی به این نوع نیاز دارند ضمن اینکه عدم وجود انسولین قلمی به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم به درمان بیماران دیابتی بپردازیم. ویال انسولین (رگولار یا NPH )  محتوای انسولین‌های قلمی را دارا هستند و قابلیت درمان نیز دارند. 
 
میرمحمدی درباره واردات ۶۰۰ هزار انسولین قلمی و میزان تقاضای بیماران مبتلا به دیابت در کشور، اظهار
کرد: اگر این ۶۰۰ هزار انسولین وارد شده به دست نیازمندان واقعی خود برسد بخش قابل توجهی از نیاز متقاضیان را پوشش می‌دهد ضمن اینکه محموله‌های بعدی نیز در راه است و به مرور زمان می‌تواند پاسخگوی نیاز بیماران باشد.
 
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: باتوجه به قاچاق معکوس، انبار و احتکار ، سو استفاده دلالان، توزیع نامناسب و عدم نظارت کمی و کیفی مناسب شاهد کمبود انسولین در سطح جامعه هستیم.
 
وی همچنین افزود: زمانی که ارزش پول ملی افت پیدا می‌کند و برای دارو هم یارانه پرداخت می‌شود به‌ تبع کشورهای
هم‌جواری که به انسولین نیاز دارند با قیمت بسیار بالاتری از قیمت داخل کشور تمایل به خرید دارند، این امر سبب طمع سودجویان شده و قاچاق معکوس نیز رخ می‌دهد.
 
میرمحمدی بخش از علل کمبود انسولین را مربوط به تحریم‌ها دانست و تصریح کرد: بخش عمده‌ای از کمبود انسولین نیز مربوط به نظارت ناکافی، عدم توزیع مناسب و قاچاق معکوس است؛ نظارت، وظیفه ذاتی سازمان غذا و دارو و معاونین سازمان دانشگاه‌های علوم پزشکی است که باید این موضوع را با جدیت بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های نهادهای دیگر دنبال کنند.
کد مطلب : ۸۰۹۴
نام شما

آدرس ايميل شما