۰
حمید سوری، اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

لطفا فرمان را به دست افراد کاردان بسپارید

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۱۷
کد مطلب : ۸۰۴۷
لطفا فرمان را به دست افراد کاردان بسپارید
سالم‌خبر: سیاست های فعلی برای کنترل و مبارزه با کرونا غلط است و بازیگران فعلی مناسب سیاست‌گذاری نیستند. ما فرصت‌های طلایی برای کنترل بیماری را از دست داده‌ایم و مسئولین مربوطه مردم را مجددا به روزهای نخست شیوع بیماری برده‌اند؛ مردم نیز خسته و به سیاست‌های اعلام شده بی اعتماد هستند.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره افزایش  آمار مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به بیماری کرونا در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر گفت: آماری که در ایران و دیگر کشورها اعلام می‌شود با یکدیگر قابل مقایسه نیستند، زیرا تعریف مرگ ناشی از ابتلا به کرونا متفاوت است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: نکته مهم در تفاوت و افزایش مرگ‌و‌میر در کشورها این است که گروه‌های پرخطر مانند سالمندان و افراد با داشتن بیماری زمینه‌ای تحت مراقبت‌های فعال هستند به این معنا که دولت برای آنان برنامه‌ریزی خوبی پیاده‌سازی کرده تا چه کارهایی انجام دهند که حداقل ابتلا به بیماری را داشته باشند. متاسفانه این مسئله در کشور ما اجرا نشده است و به افراد در معرض خطر ( مرگ و یا بستری ناشی از کرونا ) در حد توصیه‌های عمومی، هشدارهایی داده شده است درحالی که کافی نیست و این دسته از افراد باید تحت مراقبت‌های فعال قرار گیرند به عنوان مثال باید نیازهای اساسی آنان به آسانی در اختیارشان گذاشته شود تا از خانه خارج نشوند.
 
سوری با بیان اینکه تجربیات کسب شده در حوزه درمان در جوامع مختلف یکسان نیست، عنوان کرد: در گذشته نسبت مرگ به ابتلا در کشورها فرقی نداشت اما با گذشت زمان، کشورهایی
که نظام درمانی بهتری داشته اند میزان مرگ‌و‌میر کمتری نیز داشته‌اند.
 
اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره عدم اجرای پروتکل‌های بهداشتی در بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه شاهدیم که در برخی از مراکز درمانی، پروتکل‌ها یا توصیه‌های استاندارد بین‌المللی اجرا نمی‌شود به عنوان مثال بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی مصرف هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا منسوخ شده است درحالی که این دارو همچنان در برخی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه ما نمی‌توانیم تجارب خام و شخصی خود را در مقابل یک پاندمی قرار دهیم و آن را در سطح کشور گسترش دهیم، تصریح کرد: آنچه در دنیا به دست می‌آید به اعتبار مطالعات انجام شده است و نمی‌توان گفته‌های یک فرد را مبنا قرار داد؛ به لحاظ سطح کیفی، علمی و مستندات، نظر افراد پایین تر سطح اثبات را دارد آنچه که می‌تواند سطح اثبات را افزایش دهد طراحی و نوع مطالعه است به‌رغم اینکه ما هنوز مطالعات تعریف شده‌ای به صورت گسترده نداریم که اعتبار آن توسط مراجع بین‌المللی نیز تایید شده باشد. برخی از گفته‌ها باید فقط در حد نظر باشند زیرا هیچ‌کدام تاییدیه علمی ندارد.
 
اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین افزود: یکی از مشکلات ما این است که هر فردی فکر می‌کند نظر خودش درست است در صورتی که اینطور نیست به عنوان مثال داروی رمدسیویر اثربخشی کمتر از ۳۰ درصد دارد در این حالت این امر را تقاضای القایی می‌دانیم به این معنا که مردم را به دنبال دارویی بفرستیم که نیاز واقعی  نیست.
اگر پزشکی خود دارویی را موثر بداند و آن را استفاده کند که نمی‌توان بیماری را درمان کرد !
 
وی با اشاره به اینکه در روزهای نخست مواجه با بیماری کووید ۱۹ در مصرف دارو و درمان سردرگمی‌هایی وجود داشت، بیان کرد: به مرور زمان عملکرد دنیا در برابر این ویروس بهتر شد بنابراین ما نمی‌توانیم بر پایه آزمون و خطا درباره روش‌های درمانی قضاوت کنیم؛ من نیز قضاوتی ندارم و باید براساس آنچه در دنیا به عنوان روش‌های درمانی معرفی و شناخته شده تمرکز و توجه کنیم. هرچه زمان می‌گذرد مطالعات و تحقیقات معتبرتری صورت می‌گیرد.
 
سوری با اشاره اینکه مدیریت بیماری در اپیدمی‌ها بستگی به علائم و ماهیت، نشانه و شدت بیماری دارد، اظهار کرد: این موارد در همه افراد یکسان نیست. طبیعتا ظرفیت‌های درمانی در هر کشور محدود است به‌ویژه در این شرایط کشورها ناچارند که بیماران را غربال کنند و زمانی که غربالگری صورت گیرد اولویت با افرادی است که شانس مرگ بیشتری دارند؛ اگر گایدلاین‌های درمانی به خوبی رعایت شود عملا باید همین شیوه پیش گرفته شود.

اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه گفت: درحال حاضر میانگین بستری در بیمارستان یعنی تعداد روزهای بستری نسبت به روزهای نخست اپیدمی اندکی تغییر پیدا کرده و کاهش یافته است؛ اما این کاهش به این معنا نیست که بیماران زودتر خوب می‌شوند ضمن اینکه همچنان تعداد مراجعین بسیار است، به دلیل اینکه تعداد تخت‌ها اندک است پزشکان مجبورند بیماری که وضعیت بهتری دارد و خطر از او رفع شده را مرخص کند و فقط توصیه‌های لازم را به آنان برای در خانه‌ماندن یادآور شوند.
 
وی
پیشگیری را مقدم‌ بر بحث درمان دانست و گفت: درحال حاضر بیماری کووید-19 هیچ داروی موثری ندارد و بیش از بحث درمان باید به پیشگیری توجه کنیم بیشتر درمان‌های موجود، درمان‌های مراقبتی است.
 
سوری درباره تحقیقات کشور ایران در مقایسه با دیگر کشورها در زمینه کووید- 19عنوان کرد: الگوی بیماری در همه کشورها یکسان نیست، به عنوان مثال ممکن است یک دارو در کشوری ۵۰ درصد موثر واقع شود اما در ایران کمتر یا بیشتر تاثیرگذار باشد. ما باید مطالعات بومی انجام دهیم در شرایط فعلی مطالعات پراکنده انجام می‌شود اما ما در کشور به یک نقشه سیاست‌گذاری و تحقیقاتی نیاز داریم تا سوالات مرتبط با اپیدمی را فهرست کند و به صورت ماموریت‌محور و هدفمند در اختیار مراکز علمی و پزشکی قرار دهد.
 
اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه متاسفانه مراکز تحقیقاتی کشور ما نیمه تعطیل‌اند، مطرح کرد: محققان عمدتا پیگیر نوشتن مقالات یا به دنبال علایق شخصی خود هستند و کمکی در راستای پاسخگویی به نیاز اساسی کشور نمی‌کنند. معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌ها وظیفه دارند که برای این مرامز تحقیقاتی، ماموریتی را ایجاد کنند تا تحقیقاتی بر روی موثرترین دارو در زمینه کاهش مرگ‌و‌میر و ابتلا انجام دهند.
 
سوری همچنین افزود: درحال حاضر سوالات بیشماری موجودست که اگر سیاستمداران پاسخ درست و مناسبی برای آن داشته باشند تاثیر خوبی دارد اما متاسفانه در تدوین طرح‌های تحقیقاتی و سرمایه‌گذاری آن، سیاست‌گذاری‌های خوبی اعمال نمی‌شود.
 
وی با بیان اینکه سیاست‌های فعلی ما در کنترل بیماری کرونا درست
نبوده و نیست، خاطرنشان کرد: بازیگران و تصمیم‌گیرندگان ما در پیشگیری و مبارزه با کرونا اینکاره نیستند؛ به جای اینکه کار دست کاردان باشد ، افرادی مشارکت و دخالت دارند که دانش کافی را ندارند. یک پزشک عفونی در بیمارستان کار خود را به خوبی انجام می‌دهد اما الزاما نمی‌تواند سیاست‌گذار خوبی هم باشد و در حوزه پیشگیری نظراتی را ارائه دهد. تیم‌های سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری باید تغییر کند و به سوی پیشگیری هدایت شوند
 
اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه این اپیدمی تهدیدکننده است و مسمومیتی نیست که ۲۴ ساعته رفع شود، تصریح کرد: در کارزار مبارزه با همه‌گیری کرونا کشور بازیگران متفاوتی نقش بازی می کنند براین اساس نیز نظراتی را مطرح می‌کنند که از ریشه و بنیان اشتباه است. ما هنوز در کشور خود تعریف قطعی از این بیماری نداریم گفته می‌شود که تعاریف، براساس پروتکل های سازمان بهداشت جهانی است اما براساس کدام دستورالعمل این سازمان بیماری افراد را با PCR  مثبت تشخیص داده شوند.
 
وی در ادامه گفت: به نظر من، سیاست های فعلی ما برای کنترل و مبارزه با کرونا غلط است و بازیگران فعلی مناسب سیاست‌گذاری نیستند. ما فرصت‌های طلایی برای کنترل بیماری را از دست داده‌ایم و مسئولین مربوطه مردم را مجددا به روزهای نخست شیوع بیماری برده‌اند؛ مردم نیز خسته و به سیاست‌های اعلام شده بی اعتماد هستند.
 
سوری در پایان عنوان کرد: به اندازه ۷ تا ۸ ماه تجربه کسب شده حال متوجه شده ایم که نمی‌توانند اپیدمی را مهار کنند، بنابراین بهتر است فرمان به افراد دیگر سپرده شود.
 
کد مطلب : ۸۰۴۷
نام شما

آدرس ايميل شما