۰

افزایش مسمومیت دارویی در دوران کرونا

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۸۰۳۹
افزایش مسمومیت دارویی در دوران کرونا
سالم خبر: مسمومیت با مسکن های غیر مخدر در دوران کرونا افزایش پیدا کرده است.
 
به گزارش سالم خبر، نوشین محمد حسینی سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در نشست خبری ویدیو کنفرانس که به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (اول تا هفتم آبان) برگزار شد، درباره مسمومیت دارویی در دوران کرونا اظهار کرد: یکی از مواردی که موجب مسمومیت می‌شود، استفاده نادرست از دارو است. دارو یک شمشیر دو لبه است؛ همان قدر که می‌تواند خوب باشد، می‌تواند منجر به مسمومیت و حتی مرگ شود.
 
وی ادامه داد: بیشترین مسمومیت‌های دارویی، با آرام‌بخش‌هاست و مسکن‌ها هم مسمومیت زا هستند و در رده دوم مسمومیت‌های دارویی قرار می‌گیرند و متاسفانه در دوران شیوع کرونا که واههمه از خروج از منزل و مراجعه به مرکاز درمانی وجود دارد مصرف خودسرانه دارو افزایش پیدا کرده است و میزان مسمومیت دارویی با مسکن‌های غیر مخدر در سال ۹۸، ۱۵.۹ درصد بوده این در حالی است که مسمومیت با مسکن های غیر مخدر در پنج ماهه امسال ۱۷.۲ درصد بوده است و دارو‌های ضد افسردگی و آمفتامین‌ها در رده سوم و چهارم قرار دارند و حتی آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها باعث مسمومیت می‌شوند و مصرف نادرست دارو همیشه می‌تواند منجر به مسمومیت دارویی شود. خوشبختانه با اینکه میزان مسمومیت دارویی ما بیشتر شده است، اما میزان مرگ و میر ناشی از آن افزایش نیافته است.
 
خطر مسمومیت با قرص برنج با نگهداری آن در منزل
 
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  در پاسخ به سوالی درباره مسمومیت با قرص برنج، گفت: قرص برنج سمی است و به هیچ عنوان مصرف خانگی ندارد. به ویژه اینکه از آن سم‌هایی است که قابلیت متصاعد شدن دارد و از جامد و گاز تبدیل می‌شود. کافی است که آن را خریداری کنید و بدون پوشش مناسب آن را در جایی قرار دهید، خود گازی که قرص برنج در محیط متصاعد می‌کند، می تواند خطر مسمومیت داشته باشد.
 
محمدحسینی تاکید کرد: بنابراین مسمومیت در اثر استفاده از این قرص، وجود دارد و توصیه می کنیم که این محصول به هیچ وجه یک محصول خانگی نیست و نباید در خانه نگهداری شود. به طور طبیعی زمانی که مسمومیت افزایش می یابد، مرگ و میر هم افزایش می‌یابد. البته برای آمار مرگ و میر باید به آمار پزشک قانونی مراجعه کنیم.
 
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  گفت: امسال پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها را برگزار می‌کنیم که هر ساله از اول تا هفتم آبان ماه برگزار می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ای که این تاریخ برای هفته مسمومیت‌ها انتخاب شده، این است که در این موقع از سال  از تجهیزات گرمایشی منازل استفاده می‌کنیم. اگر در این موقع از سال به فکر دودکش‌ها، بخاری‌ها و... نباشیم، آن‌ها را درست تجهیز نکنیم و درزگیری پنجره‌ها را به صورت استاندارد انجام نگیرد،  در فصل سرما منجر به انواع مسمومیت‌ها با گاز مونوکسید کربن می‌شود.
 
افزایش مسمومیت با موادضدعفونی کننده و شوینده ها در دوران کرونا
 
وی با اشاره به مسمومیت با موادضدعفونی کننده اظهار کرد: ما همیشه از شوینده‌ها و مواد ضدعفونی کننده استفاده می‌کنیم. البته امسال با شیوع ویروس کرونا بیشتر از شوینده‌ها استفاده می‌کنیم؛ چراکه یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با این ویروس شست‌وشوی درست و دقیق دست‌هاست، همچنین در این دوران ما لباس‌هایمان را بیشتر شست‌وشو می‌دهیم و سطوح را هم به طور مداوم ضدعفونی می‌کنیم؛ بنابراین ضدعفونی‌کننده‌های جایگاهی جدی در زندگی ما پیدا کرده‌اند، اما باید حواسمان به شیوه نگهداری از این مواد باشد تا منجر به مسمومیت نشوند.
 
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: امسال می‌بینیم که میزان مسمومیت با شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده، نسبت به سال قبل افزایش یافته و این طبیعی است، زیرا میزان استفاده و دسترسی به این مواد نیز افزایش یافته است.
 
وی ادامه داد: در هفته مسمومیت‌ها به بحث سموم هم می‌پردازیم چرا که در زندگی ما جایگاه خاصی دارد. سموم دفع آفات در کشاورزی کاربرد دارد، همچنین برای دفع حشرات موذی از خانه از سموم استفاده می‌کنیم و گاهی ممکن است به جای اینکه آن حشره را مسموم کنیم، به دلیل بی دقتی در نحوه و اندازه استفاده از سموم و محل نگهداری آن افراد خانواده خودمان را مسموم کنیم. یکی از اقداماتی که می‌توان انجام داد، باید توجه داشته باشیم، سمی که استفاده کرده‌ایم، باقی مانده نداشته باشد و تا حد امکان هیچ سمی را در خانه نگهداری نکنیم. برخی سموم اصلا نباید وارد خانه شوند. زیرا قابلیت متصادعد شدن در خانه را دارند و ممکن است با یک سهل‌انگاری کوچک، آن سم متصاعد و خروج گازش از فضا منجر به مسمومیت شود.
 
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  تاکید کرد: این روز‌ها واقعا مسموم شدن خطرناک است. تخت‌های بیمارستانی‌مان خیلی کم هستند و بیماران کووید-۱۹ بسیاری از تخت‌ها را اشغال کرده اند و باید به گونه‌ای درست از سموم و مواد ضدعفونی کننده استفاده کنیم تا مسمومیتی ایجاد نشود.
 
شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال ۹۹ 
 
محمدحسینی با بیان اینکه امسال شعار هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها «پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا با افزایش آگاهی» انتخاب شده است،  در هفته مسمومیت روز‌ها را با نام‌های متفاوت نام‌گذاری کرده‌ایم. باید توجه کرد که کودکان بیشترین افراد در خطر مسومیت قرار دارند. بسیاری از کودکان مواد ضدعفونی‌کننده را به جای آب می نوشند و دچار مشکلات بسیار جدی و حتی مرگ می شوند؛ بنابراین باید از گذاشتن این وسایل در دسترس بچه‌ها بپرهیزیم و به همین دلیل یک روز کامل را به پیشگیری از مسمومیت کودکان اختصاص داده‌ایم.
 
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو  ادامه داد: در عین حال با توجه به اینکه گاز مونوکسید کربن در دنیا هزاران قربانی می‌گیرد، به همین دلیل یک روز را هم به این مورد اختصاص دادم. مواد غذایی و قارچ‌ها نیز می‌توانند منجر به مسمومیت شوند و یک روز را هم به آن اختصاص داده‌ایم. در عین حال روز‌هایی را هم برای مسمومیت با سموم، مسمومیت از طریق گزش حیوانات و مسمومیت با مواد مخدر، محرک و الکل نیز اختصاص داده شده است.
کد مطلب : ۸۰۳۹
نام شما

آدرس ايميل شما