علیرضا استقامتی، فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

وزارت بهداشت در توزیع انسولین؛ سیاست قطره‌چکانی را برگزیده است

29 مهر 1399 ساعت 15:42

سالم‌خبر: مسوولان وزارت بهداشت در نشستی صراحتا اعلام کردند که در توزیع انسولین سیاست قطره چکانی را برگزیده اند تا مانع از قاچاق آن شوند اگرچه ما اعلام کردیم که این سیاست به مردم آسیب می رساند و برای جلوگیری از قاچاق بیماران نباید سرگردان شوند اما آنان به این موضوع توجهی نکردند.


سالم‌خبر: مسوولان وزارت بهداشت چندی پیش اعلام کردند که در توزیع انسولین سیاست قطره چکانی را برگزیده اند تا مانع از قاچاق آن شوند اگرچه ما اعلام کردیم که این سیاست به مردم آسیب می رساند و برای جلوگیری از قاچاق، بیماران نباید سرگردان شوند اما آنان به این موضوع توجهی نکردند.

علیرضا استقامتی، فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره کمبود انسولین در کشور گفت: کمبود انسولین موضوع جدیدی نیست و بیش از 7-8 ماه است که این کمبود حاد شده است. از چند ماه گذشته، در زمینه نحوه توزیع انسولین هشدارهایی دادیم.
 
وی درباره عرضه قطره چکانی انسولین بیان کرد: زمانی که کمبود انسولین خیلی حاد نشده بود و فقط توزیع آن دچار مشکلاتی بود. در شرایط وجود بیماری کرونا، به مسئولین اعلام کردیم که انسولین باید به گونه‌ای توزیع شود که بیماران برای تهیه آن مجبور نباشند به چندین داروخانه مراجعه کنند. مسوولان وزارت بهداشت چندی پیش در جلسه‌ا‌ی اعلام کردند که در توزیع انسولین سیاست قطره چکانی را برگزیده اند تا مانع از قاچاق آن شوند اگرچه ما اعلام کردیم که این سیاست به مردم آسیب می رساند و برای جلوگیری از قاچاق، بیماران نباید سرگردان شوند اما آنان به این موضوع توجهی نکردند.
 
این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم همچنین افزود: به دلیل وجود تحریم‌ها و شرایط فعلی کشور واردات انسولین نیز با مشکلاتی مواجه شد و کمبود ارز نیز بر ورود انسولین به کشور تاثیرگذار بوده است درحالی که بارها با مکاتبات به آنان اعلام کردیم که انسولین برای بیماران دیابتی نوع ۱ به مثابه هوا و آب تلقی می‌شود؛ اما کسی نشنید!
 
استقامتی با اشاره به پاسخ نامه‌ی امضا شده توسط ۱۲۰ پزشک اظهار کرد: به رئیس کل بانک مرکزی نامه ارسال شد آنان نیز پاسخگو نبودند، در نهایت نامه‌ای با امضای ۱۲۰ پزشک به دفتر رئیس جمهوری ارسال کردیم که باز هم توجه کافی نشد متاسفانه بانک مرکزی توجهی به امر تهیه انسولین برای بیماران ندارد.
 
وی با بیان اینکه کمبود انسولین برای بیماران نگرانی و اضطراب ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: زمانی که بیمار مبتلا به دیابت انسولین نداشته باشد و نداند که در آینده چه رویدادی در انتظار اوست باعث ایجاد نگرانی در او می‌شود، مانند اینکه به یک فرد سالم  بگویید که در آینده، هوا نخواهی داشت! باتوجه به این گفته، آیا این فرد می‌تواند با آرامش زندگی کند؟ کمبود انسولین بر سلامت جسمی و سلامت روانی بیماران تاثیر گذاشته است. انسولین داروی ضروری برای بیماران محسوب می‌شود و از هر طریق ممکن باید تأمین شود. 
 
این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم عنوان کرد: بر اساس گفته‌ی رئیس بانک مرکزی روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس جهت کنترل قیمت ارز در بازار پخش می‌شود! آیا سلامتی بیماران دیابتی اینقدر ارزش ندارد که یک میلیون از این ۵۰ میلیون دلار را به وارد کردن انسولین اختصاص دهند ؟ تا حداقل برای چند ماه کمبود نداشته باشند، آیا دستور رئیس جمهوری نباید اجرایی شود مگر پس از رهبری، وی شخص دوم کشور نیست آیا نباید بانک مرکزی پاسخگو باشد ؟ 
 
وی درباره یک و نیم میلیون انسولین وارد شده به کشور تصریح کرد: از نظر ما این گفته‌ها، کاملا غلط است در صحبت با مدیران شرکت نووردیسک متوجه خواهید شد که ۲ - ۳ ماه است که هیچ گونه ارزی به انسولین تخصیص داده نشده است. ورود یک و نیم برابری انسولین به کشور مورد قبول نیست و مستنداتی وجود ندارد. بیماران دیابتی نیز این گفته را رد می‌کنند ممکن است افرادی باتوجه به اطلاعات ناقص و یا مسائل دیگری که ما از آگاه نیستیم این موضوع را بیان کرده باشند.
 
استقامتی با اشاره به اینکه بحث قاچاق انسولین از ایران به خارج از کشور مورد قبول نیست، مطرح کرد: متاسفانه افراد می‌توانند انسولین را به قیمت آزاد در کشور بفروشند؛ اما درحال حاضر ما انقدر با کمبود انسولین مواجه هستیم که امکان قاچاق به دیگر کشورها وجود ندارد! براین اساس سوالاتی مطرح می‌شود تحت این عنوان که آیا قاچاق انسولین در این ۶ ماهه موجب کمبود شده است؟ مگر انسولین سال گذشته نیز با همین قیمت نبود؟ اگر بحث قاچاق مطرح شده باید در سال‌های گذشته نیز انسولین قاچاق می‌شده است! آیا فقط در این ۶ ماه باید انسولین قاچاق شود؟ اینکه می‌گویند انسولین یک و نیم برابر وارد شده اما قاچاق می‌شود چرا تا دو سال قبل با کمبود انسولین مواجه نبودیم؟ این گفته‌ها پایه‌ و اساسی ندارد و ما با کمبود انسولین روبه‌رو هستیم.
 
وی در ادامه تصریح کرد: مسئولین به جای اینکه بخواهند مسئله را به درستی بیان و به دنبال راه حل باشند با گفته‌های غیرمستند فقط نمک بر زخم بیماران می‌پاشند. ما به عنوان پزشک و درمانگران از پاسخ‌گویی به بیماران عاجز شده‌ایم و بارها شاهد این بوده‌ایم که بیماران گفته‌اند که انسولین تجویز شده را از کجا تهیه کنند.
 
استقامتی در واکنش به اظهارات رییس سازمان غذا و دارو مبنی بر وجود کافی انسولین در کشور گفت: درحال حاضر سازمان غذا و دارو اعلام کرده که ما به اندازه کافی انسولین داریم درحالی که انسولین‌های ویال نمی‌تواند جایگزین انسولین‌های قلمی باشد. انسولین‌ها، ماهیت و کارکردهای متفاوت دارند. انسولین‌های آنالوگ براساس علم روز است ضمن اینکه ما نمی‌توانیم پیشرفت علم را انکار کنیم. وظیفه سازمان غذا و دارو این است که بهترین درمان را برای بیماران درنظر گیرد.
 
وی همچنین افزود: همه ما می‌دانیم که با کمبود ارز مواجه هستیم اما تخصیص این ارز نباید اولویت‌بندی شود؟ مشکل ما صرفا کمبود ارز نیست؛ مشکل ما، نگاه و طرز تفکر حاکمان آن است که این موضوع را به رسمیت نمی‌شناسند، اگر آنان کمبود انسولین را جدی بگیرند می‌توانند برای ارز آن نیز چاره‌ای بیندیشند. براساس گفته‌ی رییس بانک مرکزی مبنی بر توزیع روزانه ۵۰ میلیون دلار، من معتقدم با سیاست موجود، به نحوی که اعلام می‌کنند، کمبود ارز نداریم. 
 
استقامتی درباره کیفیت انسولین‌های تولید داخل اظهار کرد: برخی از مردم از انسولین‌های تولید داخل استفاده می‌کنند اما ما از کیفیت آن مطلع نیستیم. ما نیز به تولید داخل تمایل داریم ضمن اینکه باید کیفیت استاندارد داشته باشند انسولین درمان یک روزه نیست و مادام‌العمر است ما نمی‌توانیم درمان‌هایی که کیفیت‌های خوبی ندارند را به بیماران توصیه کنیم. درحال حاضر بیماران به سختی از بازار آزاد انسولین را تهیه می‌کنند؛ اخیرأ سازمان غذا و دارو واردات فوری انسولین داشته‌ است، اما به دلیل اینکه اکثرا در نقل و انتقال این دارو زنجیره‌ی سرما رعایت نمی‌شود ممکن است کیفیت کافی را نداشته باشند؛ ما نگران واردات این دارو به شکل فوریتی نیز هستیم.


کد مطلب: 8028

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/8028/وزارت-بهداشت-توزیع-انسولین-سیاست-قطره-چکانی-برگزیده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com