۰
رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت و درمان:

تعداد مبتلایان و فوتی‌ها دو برابر و نیم آمار رسمی است

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۸۰۱۹
تعداد مبتلایان و فوتی‌ها دو برابر و نیم آمار رسمی است
سالم‌خبر: تست تشخیص ویروس کرونا در حال حاضر به حالت ایده آل خود نرسیده است به همین دلیل هم تعداد واقعی مبتلایان و فوتی‌ها تقریبا دو برابر و نیم آمار رسمی است. 

رضا ملک زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت و درمان، با بیان این مطلب افزود: ویروس کرونا در زمان‌های مختلف بیماری به میزان متفاوتی از حلق و بینی خارج می‌شود. بنابراین ممکن است نتیجه تست افراد در هر روز متفاوت باشد. امروزه برای اطمینان بیشتر، آزمایش خون و آنتی بادی نیز به همراه نمونه برداری از حلق و بینی توصیه می شود.
 
وی گفت: این ویروس جهش های متعددی دارد؛ اما تغییرات آن به نحوی صورت می‌گیرد که ما متوجه آن نمی شویم. ویروسی
که در ابتدا در ایران مشاهده شد از ووهان چین آمده بود.اما ویروسی که در ۶ ماه گذشته به ایران وارد شد ویروس جهش یافته ای است که از اروپا به ویژه کشور ایتالیا وارد ایران شده و مشکلات جدیدی را به همراه آورده است. بنابراین در حال حاضر در ایران دو نوع از این ویروس وجود دارد و نوع اروپایی نتایج بالینی بسیار بدتری دارد چون تکثیر و انتقال آن بسیار بدتر است.

ملک زاده در خصوص عدم توانایی تشخیص قطعی ویروس توسط کیت های تست گفت: تست تشخیص ویروس در حال حاضر به حالت ایده آل خود نرسیده است و تنها توانایی ۳۰ تا 50 درصد تشخیص ویروس را دارد. این ویروس در زمان‌های مختلف بیماری به میزان متفاوتی از حلق و بینی خارج می‌شود.
بنابراین ممکن است نتیجه تست افراد در هر روز متفاوت باشد. امروزه برای اطمینان بیشتر، آزمایش خون و آنتی بادی نیز به همراه نمونه برداری از حلق و بینی توصیه می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت نقص های ژنتیکی در روند مقابله با این بیماری را بی تاثیر ندانست و افزود: بسیاری از مردم و به ویژه جوانان از نقص های ژنتیکی ایمنی خود باخبر نیستند. مشاهدات نشان داده است که افراد پس از ابتلا به این بیماری از نقص های ایمنی بدنشان مطلع می‌شوند. طی تحقیقات مشخص شده است که علت مرگ بسیاری از جوانان نیز نقص‌های ژنتیکی پنهان بوده است.

ملک زاده با تایید اظهارات دکتر حریرچی مبنی بر دو برابر بودن آمار
واقعی مبتلایان و فوت شدگان نسبت به آمار اعلام شده در رسانه ها گفت: به نظرم این تعداد حتی به دو و نیم برابر هم می‌رسد. بسیاری از افراد ناقل این ویروس هستند در حالی که تست این افراد منفی بوده است. تجربه های گذشته در خصوص آنفلوآنزای اسپانیایی که در زمستان گذشته آمار مرگ و میر را بسیار بالا برد، برای ما بسیار نگران کننده است . عاجزانه از مردم خواهش می‌کنیم تا در استفاده از ماسک کوتاهی نکنند؛ زیرا در حال حاضر استفاده از ماسک بهترین راه حلی است که داریم. کشورهای موفق در غلبه بر این ویروس همواره از ماسک استفاده کرده و البته فاصله گذاری اجتماعی را هم رعایت کرده اند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت
بهداشت درباره ساخت واکسن کرونا اظهار داشت افزود: نتایج تست حیوانی واکسن ایرانی مثبت بوده است؛ اما این واکسن باید بر روی حداقل ۲۰ هزار نفر تست شود و حتی کشورهای خارجی نیز آمادگی توزیع واکسن را تا حداقل ۶ ماه آینده پیدا نخواهند کرد.

رضا ملک زاده با اشاره به تاثیرگذاری داروی رمدسیویر در درمان کرونا اظهار داشت: طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت داروی رمدسیویر از اثربخشی مطلوب برخوردار نیست. تحقیقاتی توسط ۳۰ کشور در جهان با تزریق داروی رمدسیویر به ۲۵۰۰ نفر صورت گرفته که از این تعداد ۶۰۰ نفر ایرانی بوده اند و مشاهدات نشان می‌دهند که این دارو از اثربخشی مناسبی برخوردار نیست.
کد مطلب : ۸۰۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما