۰

طرح آزمون حافظه سالمندی در کشور اجرا می شود

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۸۰۰
طرح آزمون حافظه سالمندی در کشور اجرا می شود
سالم خبر : رییس پژوهشکده علوم شناختی از اجرای طرح آزمون حافظه در سالمندان در کشور خبر داد و گفت: یافته‌های این تحقیق به منظور کاربردهای علمی در حوزه‌های علوم شناختی و آموزش و پرورش شناختی و تشخصیص و درمان بیماری‌ها در اختیار متخصصان و محققان علمی قرار می‌گیرد.
 
به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا مرادی با اشاره به حمایت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های پژوهشکده علوم شناختی، افزود: کمک به امر آموزش، انتقال یافته‌های پژوهشی، افزایش فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی و نیز برقراری ارتباط و همکاری مستمر با مراکز علمی بین‌المللی در زمینه‌های علوم شناختی، یکی از اهداف این پژوهشکده است.

وی ادامه داد: بر این اساس تلاش می‌شود تا رساله‏‌های دوره دکتری دانشجویان پژوهشکده علوم شناختی با همکاری مراکز علمی تحقیقاتی بین‌المللی تدوین و ارائه شود که این امر زمینه‌ساز برقراری ارتباط مثبت و موثر با دانشگاه‌های معتبر خارجی و نیز انجام کارهای مشترک تحقیقاتی برای ارتقای فعالیت‌های پژوهشی در زمینه علوم شناختی در داخل کشور است.

مرادی، چاپ مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویان دوره‌های ارشد و رساله‏‌های دکتری این مرکز علمی در نشریات و مجلات معتبر خارجی را تلاشی برای اثبات توانمندی‌های علمی و رشد روز افزون دانش در میان نخبگان و دانش پژوهان ایرانی در محافل علمی بین‌المللی دانست.

رییس پژوهشکده علوم شناختی با اشاره به همکارِی‌های علمی این پژوهشکده با مراکز و دانشگاه‌های سایر کشورها خاطر نشان کرد: پژوهشکده علوم شناختی در حال حاضر با مراکز دانشگاهی معتبر کشورهایی چون هلند، انگلیس، استرالیا و آلمان همکاری علمی دارد و در تلاش هستیم تا با توسعه و تعمیق مناسبات و همکاری‌ها، دامنه فعالیت‌های تحقیقاتی و علمی با این مراکز و سایر دانشگاه‌های ممتاز بین‌المللی را هرچه بیشتر گسترش دهیم.

مرادی اضافه کرد: دانشجویان در این پژوهشکده در مقطع دکتری رشته‌های علوم اعصاب شناختی، مدل‌سازی شناختی، زبان‌شناسی شناختی، رایانه و هوش مصنوعی، فلسفه ذهن، روان‌شناسی شناختی و شناخت اجتماعی و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های توانبخشی شناختی، ذهن، مغز و تربیت و روان‌شناسی شناختی مشغول تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: تاکنون بیش از 100 دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از پژوهشکده فارغ‌التحصیل شده‌اند و هم اینک نیز حدود 200 دانشجو در پژوهشکده علوم شناختی در حال تحصیل هستند.

رییس پژوهشکده علوم شناختی اجرای طرح "آزمون حافظه در سالمندان" برای کل افراد جامعه در سطح کشور را از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشکده برشمرد و گفت: با اجرای این طرح درصدد هستیم تا چالش‌های موجود در زمینه‌های شناخت حافظه بررسی شود و یافته‌های علمی حاصل از آن را برای کاربردهای علمی در حوزه‌های علوم شناختی و آموزش و پرورش شناختی، تشخیص و درمان بیماری‌ها و نیز بازتوانی شناختی در اختیار متخصصان و محققان علمی قرار دهیم.

وی با اشاره به افزایش سالمندی در کشور بر اهمیت اجرای این تحقیق تاکید و اضافه کرد: از این رو این پژوهشکده در سال گذشته تلاش کرد ابزارهای تشخیص مشکلات و اختلالات حافظه در سالمندان را بر اساس یافته‌های تحقیقی ارائه دهد و راهکارهای مقابله با پیامدهای سالمندی نظیر مشکلات حافظه را تسهیل کند.

مرادی برگزاری همایش‌های علمی با حضور اساتید داخلی و خارجی در راستای بازتوانی شناختی و ترویج و ارتقای علوم شناختی را از دیگر سیاست‌های علمی پژوهشکده علوم شناختی در سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: به همین منظور سمینار علوم شناختی اواخر خردادماه امسال در دانشکده روان­­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار می‌شود و چندین کارگاه آموزشی نیز در زمینه‌های علوم شناختی نیز دایر خواهد شد.

وی افزود: برای ترویج و ارتقای علوم شناختی، تبادل آخرین اطلاعات و یافته‌های علمی و آشنایی بیشتر متخصصان، هشتمین کنفرانس بین‌المللی علوم شناختی در بهار سال آینده با حضور محققان، صاحبنظران و دست‌اندرکاران داخلی و بین‌المللی در ایران برگزار می‌شود.
کد مطلب : ۸۰۰
نام شما

آدرس ايميل شما