۰
علیرضا فلاح، معاون فنی مرکز پزشکی خاص شرق تهران وابسته به بنیاد بیماریهای خاص در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

مهمترین چالش پیش روی بیماران دیالیزی، داروست

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۷۹۷۳
مهمترین چالش پیش روی بیماران دیالیزی، داروست
سالم‌خبر: مهمترین چالش پیش روی بیماران دیالیزی، داروست زیرا مواد اولیه بسیاری از داروها از خارج به ایران وارد می‌شود و ایران فقط در زمینه بسته‌بندی داروها نقش دارد.

علیرضا فلاح، معاون فنی مرکز پزشکی خاص شرق تهران وابسته به بنیاد بیماریهای خاص در گفت‌وگو با سالم‌خبر در تشریح اوضاع بیماران دیالیزی باتوجه به وجود بیماری کرونا گفت: باتوجه به وجود بیماری کرونا ریسک عفونت و ابتلای بیماران دیالیزی به کرونا بیشتر است. سیستم ایمنی یک فرد سالم در مقابل ویروس‌ها مقاوم‌تر عمل می‌کند اما بیماران دیالیزی، بیشتر از دیگر افراد، مستعد ابتلا به بیماری هستند.
 
وی در ادامه بیان کرد: از ۸۳ نفر افراد
دیالیزی در مجموعه مرکز پزشکی خاص شرق، فقط تعداد کمی از آنان به کرونا مبتلا شده و در نهایت نیز بهبود یافته‌اند.
 
فلاح با اشاره به داروی این دسته از بیماران تصریح کرد: درحال‌ حاضر این بیماران از داروهای خون‌ساز اپرکس اریتروپویتین(Erythropoietin)، آمپول ونوفر( Venofer) استفاده می‌کنند؛ این داروها برای سیستم خون‌سازی بیماران است و در ایران تولید می‌شود و پاسخگوی نیاز آنان است. باتوجه به تجربه و حضور ۱۱ ساله در این مرکز تاکنون از نوع ایرانی این داروها استفاده کرده‌ایم و کیفیت آنان نیز خوب است.
 
فلاح همچنین افزود: به‌طور طبیعی کلیه یک فرد سالم آنزیم اریتروپویتین را ترشح می‌کند که بر سلول‌های
مادر مغز استخوان تاثیر می‌گذارد و آنان را وادار به تکثیر می‌کند بدین ترتیب، کم‌خونی فرد جبران می‌شود ولی در بیماران دیالیزی چون این بیماران کلیه ندارند، آنزیم اریتروپویتین نیز در بدن آنان موجود نیست و باید به آنان تزریق شود تا سلول‌های مغز استخوان فعال و تکثیر را آغاز کنند. 
 
به گفته وی مهمترین چالش پیش روی بیماران دیالیزی، دارو است زیرا مواد اولیه بسیاری از داروها از خارج به ایران وارد می‌شود و ایران فقط در زمینه بسته‌بندی داروها نقش دارد. 
 
معاون فنی مرکز پزشکی خاص شرق تهران با اشاره به اینکه عملکرد داروهای خارجی بهترست، عنوان کرد: برخی از داروهای ایرانی موجود، نمونه خارجی
نیز دارد اما به‌طور قطع، عملکرد و تاثیر داروهای ایرانی به‌خوبی داروهای خارجی نیست. 
 
وی در ادامه اظهار کرد: قرص سینا کلست‌ (Cinacalcet) به‌منظور درمان پرکاری غده تیروئید مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد؛ سینا کلست‌ غده پاراتیروئید را مهار و از پرکاری آن نیز جلوگیری می‌کند، همچنین نمونه ایرانی آن نیز قرص دیپارون است با این وجود، نمونه خارجی آن تاثیر بسیار بهتری دارد اما قیمت آن بسیار گران است. به‌عنوان مثال یک بسته صد عددی سینا کلست، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.
 
معاون فنی مرکز پزشکی خاص شرق تهران در ادامه گفت: درحال حاضر قرص دیپارون در دسترس بیماران قرار دارد اما نوع خارجی آن
در بازار موجود نیست .
 
فلاح همچنین افزود: قرص رناژل (RENAGEL) داروی خارجی و جهت کاهش فسفر و اختلالات متابولیسم به کار می‌رود، نوع داخلی آن نیز موجود است اما نوع خارجی آن، موثرتر است.
 
وی با بیان اینکه دوسال پیش از بیماران جهت تهیه داروها پولی دریافت نمی‌کردند، گفت: متاسفانه امروزه فرانشیز داروها از بیماران دریافت می‌شود و نبود مراقبت از سلامتی، ناشی از  فقر مالی است؛ در حال حاضر بسیاری از بیماران تحت فشار مالی هستند زیرا اکثریت آنان بازنشسته و ماهانه حقوق حداقلی دریافت می‌کنند و اگر بخواهند ماهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای داروهای خود هزینه کنند دچار مشکلات مالی خواهند شد.
کد مطلب : ۷۹۷۳
نام شما

آدرس ايميل شما