۰

جریمه ماسک نزدن به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب : ۷۹۵۹
جریمه ماسک نزدن به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود
سالم خبر: افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، جریمه می‌شوند، این جرائم به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود.
 
به گزارش سالم خبر، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت:دارو، واکسن مؤثر و رعایت نکات بهداشت عمومی، سه راهکار مفید برای مقابله با بیماری‌های تنفسی است.
 
او افزود: ویروس آنفلوانزا دارو و واکسن دارد. واکسن آن تا حدودی همراه با رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا خیلی مؤثر است. تاکنون در نمیکره جنوبی جهان، کمتر از یک درصد ابتلا به آنفلوانزا داشتیم.
 
رییسی ادامه داد: کرونا بر خلاف آنفلونزا،  واکسن و دارو ندارد و تنها راه جلوگیری از ابتلا، رعایت بهداشت فردی و عمومی است. 
 
او درباره میزان مؤثر بودن وضع جریمه برای استفاده نکردن از ماسک گفت: گاهی مواقع اعمال جریمه برای برخی افراد لازم است. طبق بررسی ها ۵۰ درصد مردم مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، این امر باعث ابراز نگرانی افرادی شده است که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و به خاطر عدم رعایت دیگران در معرض خطر قرار می‌گیرند.
 
رییسی درباره جزئیات جرائم ماسک نزدن در سطح شهر گفت: یکی از گروه‌هایی که جریمه می‌شود ارائه دهندگان خدمت مثل حمل و نقل عمومی هستند. برای مثال اگر راننده تاکسی ماسک نزند، شماره پلاک ماشین او ثبت می‌شود و بالغ بر ۱۰۰ هزار تومان خودروی او جریمه می‌شود. همچنین به ازای هر مسافر که ماسک نداشته باشد، راننده ۲۰ هزار تومان و مسافر ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.
 
جریمه ۵۰ هزار تومانی برای افراد بدون ماسک
 
 معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در اتوبوس اگر راننده و مسافران رعایت نکنند، شرکت دارنده این اتوبوس تا یک میلیون و بیشتر جریمه می‌شود و افرادی که در اتوبوس ماسک نزنند هم ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. در اصناف اگر فرد ارائه دهنده خدمت، ماسک نزند در مرحله اول اخطار کتبی و درج در پرونده، در مرحله دوم ۳۰۰ هزار تومان جریمه، در مرحله سوم مبلغ یک میلیون تومان جریمه و در نهایت پلمب یک هفته‌ای مغازه اعمال می‌شود.
 
او با تاکید بر اینکه افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند، گفت: افرادی که در خیابان ماسک نزنند اگر پلیس و ماموران فرد را ببیند، جریمه خواهند کرد، نیروی انتظامی با استفاده از دوربین آن‌ها را چهره نگاری می‌کند. تمام اطلاعات افراد موجود است و برای فرد پیام ارسال می‌شود که باید جریمه پرداخت کند. پولی که از جرائم گرفته می‌شود به حساب وزارت بهداشت واریز می‌شود.
 
رییسی ادامه داد: در خودروهای شخصی که فرد با خانواده باشد و ماسک نزده باشد، جریمه نمی شود اما اگر از خودرو پیاده شود، مشمول جریمه می شود. این جریمه ها به شماره حسابی که وزارت بهداشت به دولت اعلام کرده واریز می شود. افرادی که جریمه می شوند بدهکار دولت می شوند و به روش های مختلف می توانند این جریمه را پرداخت کنند. برای مثال این جریمه روی قبض تلفن و آب و برق آنها اعمال شود. این جریمه ها صرفا برای حوزه کرونا هزینه می شود.
 
 معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: فشار روانی همه گیری کرونا، میلیارد‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. تمام مناسبات تحت الشعاع قرار گرفته است. روزانه ۲۴۰ تا ۲۳۰ فوتی داریم که باعث پدید آمدن اختلال هایی، چون اضطراب شده است.
 
رییسی با تاکید براینکه اگر همه افراد در خانه بمانند این همه گیری کنترل می‌شود، گفت: برای کنترل کرونا باید سراغ شیوه نامه‌های بهداشتی گسترده‌ای برویم. بستن و تعطیلی به صورت شدید، اصلا توصیه نمی‌شود.
 
دسترسی کم به غذا،   سلامت روان را به خطر می‌اندازد
 
او درباره سلامت روان و مولفه‌های تاثیرگذار بر آن بیان کرد: یکی از مقوله‌های سلامت روان، بحث امنیت غذاست. در دسترس بودن غذا، اولین مسئله امنیت غذایی است. بهداشت روان، اقتصاد و غذا،  سه گانه‌ای است که در بحث امنیت غذایی مورد نظر است. دسترسی کمتر به غذا ممکن است سلامت روان را به خطر بیندازد. یکی از مقوله‌هایی که باعث آرامش روان می‌شود، اطعام و نذر غذاست.  
 
 معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: کمبود برخی ویتامین‌ها روی حالت روانی بسیار تاثیر دارد. برخی کم خونی‌ها و کمبود ویتامین‌ها علائم افسردگی و پرخاشگری از خود نشان می‌دهند. ارتباط بین غذا و سلامت روان بسیار گسترده و علمی است.
 
رئیسی بیان کرد: واکسن‌هایی را خریداری کردیم و قرار بود وارد کشور شود، اما در آخرین لحظه به دلیل تحریم‌ها جلوی آن را گرفتند و نگذاشتند وارد کشور شود. فکر نمی‌کنیم تحریم جدیدی مانده باشد که آمریکا بخواهد علیه ایران اعمال کند.
 
۴ استراتژی جدید وزارت بهداشت در وضعیت جدید شیوع کرونا
 
رییسی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اینکه در موج جدید کرونا، ابتلای جوانان به ویروس بیشتر شده است، استراتژی وزارت بهداشت برای افزایش تست کرونا چیست، گفت: استراتژی جدید وزارت بهداشت و درمان در مقابل موج جدید ۴ نوع است. اولین استراتژی تشدید نظارت‌ها و اعمال قانون برای قانون شکنان در رعایت دستورالعمل‌هاست، دوم انجام تعداد زیاد تست ، سوم رهگیری و ردیابی و ایزوله کردن افراد  مبتلا به کرونا و چهارم آموزش و اطلاع رسانی است. برای حفظ سلامت روان بازماندگان افراد فوت شده از کرونا، مدیران و سیاست گذاران، نیرو‌های شاغل و بیماران بهبود یافته و خانواده بیماران هم برنامه‌هایی داریم.  
 
او افزود: بر اساس تصمیمات جدید، مقرر شده است روزانه ۱۰ هزار تست بیشتر شود که در حال تامین اعتبار آن هستیم. ظرفیت فعلی ۲۵ تا ۳۰ هزار تست است که به ۴۰ تا ۴۵ هزار تست روزانه خواهد رسید. برای تامین اعتبار این تست‌ها ۱۰۰ میلیون دلار کنار گذاشته شده و مقرر است که از کره جنوبی و یا کشور دیگری خریداری و وارد شود.
 
 معاون بهداشت وزارت بهداشت اضافه کرد: تفاوت این تست‌های مخاطی با سایر تست‌ها در این است که  در عرض ۲۵ دقیقه، نتیجه تست کرونا به فرد مشکوک اعلام می‌شود.
 
ویروس کرونا مهاجم‌تر و کُشنده‌تر نشده است
 
او با بیان اینکه ایمنی اجتماعی در کشور اتفاق نیفتاده است، گفت: هم اکنون بیشتر ابتلا‌ها به کرونا خانوادگی است. ویروس کرونا هیچ تغییری مبنی بر مهاجم‌تر شدن و کشنده‌تر شدن نداشته است. آنچه تغییر کرده رفتار ما بوده، زیرا رفت و آمد‌ها بیشتر شده است. رفتن به سمت ایمنی اجتماعی کار درست و منطقی نیست. سبک زندگی در مدت کرونا تغییر کرده است و کم کم به سمت این می‌رویم که خرید‌ها را دیجیتال انجام دهیم و آموزش‌ها را به صورت مجازی داشته باشیم.
 
رییسی ادامه داد: اجرای جرائم کرونایی فقط بر عهده نیروی انتظامی نیست، زیرا در اصناف، حمل و نقل، مترو، فروشگاه‌ها و ... نیز باید نظارت‌ها وجود داشته باشد. کم کم جریمه‌ها اعمال می‌شود و خبر‌ها به گوش همه خواهد رسید و همگان حقیقت داشتن جریمه‌ها را باور می‌کنند.
 
 معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: در جهان نزدیک به یک میلیارد نفر با اختلال روانی زندگی می‌کنند، طبق آمار ۳ میلیون نفر در جهان بر اثر مصرف الکل  و هر ۴۰ ثانیه یک نفر بر اثر خود کشی جان خود را از دست می‌دهند.
 
او اضافه کرد: گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که در کشور‌های با درآمد کم و متوسط بیش از ۷۵ درصد افراد مبتلا به اختلال روانی، دسترسی به درمان ندارند. گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که تمام کشور‌ها ۳ درصد از بودجه را به سلامت روان اختصاص می‌دهند که در کشور‌های پیشرفته این میزان ۱۰ درصد است. البته در خیلی از کشور‌ها حتی به یک درصد هم نمی‌رسد. در کشور ما بودجه بخش سلامت روان ۳.۶ دهم درصد است.
 
عوامل خطر شیوع افسردگی در کشور
 
رییسی در پایان گفت: میزان شیوع افسردگی در کشور ۱۲.۷ درصد است، طبق آمار  شیوع افسردگی در زنان  بیشتر از مردان است، این اختلالات در شهر‌ها بیشتر از روستاهاست. طبق بررسی‌ها زنان شهری از زنان روستایی بیشتر افسرده هستند. همچنین افرادی که وضعیت اقتصادی پایین‌تر و تحصیلات پایین تری دارند و یا بیکار هستند، بیشتر افسرده هستند. این مسائل عوامل خطرناکی برای شیوع افسردگی در کشور است.
 
 
کد مطلب : ۷۹۵۹
نام شما

آدرس ايميل شما