۰
فرزاد محمدی، پزشک فوق تخصص قرنیه در نشست آنلاین مراقبت‌های چشمی در دوره همه‌گیری کرونا:

ویروس کرونا از طریق ترشحات و اشک چشم قابل انتقال است

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۷۹۴۹
ویروس کرونا از طریق ترشحات و اشک چشم قابل انتقال است
فرزاد محمدی، پزشک فوق تخصص قرنیه در نشست آنلاین مراقبت‌های چشمی در دوره همه‌گیری کرونا درباره انتقال کرونا از طریق ترشحات چشمی گفت: فرد مبتلا به کرونا با ترشحات چشمی می‌تواند دیگران را نیز بیمار کند اما این موضوع شیوع پایینی دارد و در تعداد کمی از بیماران رخ می‌دهد هرچند ترس از انتقال بیماری از طریق ترشحات چشمی کم است اما این مسئله به‌طور کلی منتفی نیست.

وی همچنین درباره انتقال بیماری کرونا به فرد سالم  از طریق چشم تصریح کرد: این گفته، هنوز ثابت نشده اما باتوجه به مکانیسم‌های زیستی شناخته شده و از لحاظ نظری این احتمال وجود دارد. بنابراین فردی که به کرونا مبتلاست می‌تواند از طریق اشک چشم، فرد دیگری را مبتلا کند پس در صورت سرفه ی فرد بیمار در صورت فردی سالم احتمال ابتلای او به کرونا از طریق چشم امکان دارد.

این پزشک فوق تخصص قرنیه گفت: جهت پوشاندن بینی و دهان باید از ماسک استفاده شود، اما به‌طور معمول برای شهروندان شیلد صورت ‌و محافظ توصیه نمی‌شود اما اگر فردی در خانه بیماری مبتلا به کرونا دارد یا مشغول خدمت‌رسانی به بیماران کرونایی است باید از شیلد استفاده کند.
 
محمدی درخصوص استفاده از لنز و تماس آن با دست‌ها عنوان کرد: اگر فردی از گذشته، از لنز استفاده نکرده در این شرایط نیز از لنز استفاده نکند؛ درحال حاضر محققان آمریکایی بر شستن دست ها تاکید بسیاری دارند. اما با وجود شستن دست نیز
استفاده از لنز توصیه نمی شود زیرا این امر ریسک ابتلا به بیماری را زیاد می‌کند. بنابراین لازم است افراد کمتر از لنز استفاده کنند و دستان خود را به چشم‌ها نزدیک نکنند. همچنین افرادی که از عینک استفاده می‌کنند، عینک آنان به‌منزله شیلد برای صورت است و از چشمان آنان محافظت می‌کند.

این پزشک فوق تخصص قرنیه با اشاره به اینکه تاثیرات نگاه به صفحه نمایش در فرد ۲۰ ساله با فرد ۲ ساله متفاوت است، بیان کرد: سن موضوع مهمی است، باتوجه به توصیه سازمان بهداشت جهانی کودکان زیر یک سال نباید به صفحه نمایش نگاه کنند، درحالی که بارها مشاهده شده خانواده‌ها برای سرگرم کردن کودکان، گوشی‌ در اختیار آنان قرار می‌دهند؛ زمانی که کودک به صفحه نمایش نگاه می‌کند فرصت راه رفتن، بازی کردن و تعامل با دیگران برای او محدود می‌شود. در حالی که باید جایگزین این موارد، خواب یا گشت‌و‌گذار کودک باشد. این موارد تاثیرات نامطلوبی دارد و ریسک ابتلا به اوتیسم و بیش فعالی را افزایش می‌دهند، در شرایط کرونا باید این تغییرات ایجاد شود.
 
وی در ادامه گفت: تلاش خانواده‌ها باید در زمینه تغییر و کنترل خواب کودکان متمرکز باشد؛ زیرا خواب در رشد کودکان تاثیر گذار است به‌عنوان مثال والدین باید با کودکان بازی کند و اگر هم فرصتی را هم برای بازی با کودکان ندارند باید شرایط بازی را برای آنان فراهم کنند، هرچه فعالیت‌های فیزیکی کودکان افزایش
یابد نگاه و دنبال‌کردن صفحات دیجیتال کاهش می‌یابد. همچنین نگاه کردن به صفحه نمایش می‌تواند باعث ایجاد سردرد، چشم درد، دردحدقه چشم، حمله عصبی چشم و اختلال نهفته بالانس چشم شود.
 
محمدی با بیان اینکه ساختار ژنتیکی در فعالیت‌های چشمی تأثیرگذار است، عنوان کرد: برخی از افراد براساس ساختار ژنتیکی در انجام فعالیت‌های چشمی زیاد، کره چشم آن‌ها برای اینکه در استراحت بیشتری باشد، سیگنالی در بدنشان تولید می‌کند که کره چشم بزرگتر شود؛ اما همه این حساسیت را ندارند . به‌عنوان مثال آفریقایی‌ها نژاد سیاه پوست این حساسیت را کمتر دارند و نژاد سفید پوست در رتبه بعدی قرار دارد به رغم اینکه نژاد آسیایی‌ها بیشترین حساسیت را شامل می‌شوند فردی در غرب آسیا اگر فردی فعالیت چشمی بسیاری نسبت به یک آفریقایی یا آمریکای داشته باشد احتمالش بیشترست که نمره نزدیک بینی‌اش نیز بالا باشد . بنابراین پیشرفت نزدیک بینی باتوجه به فعالیت زیاد در افراد متفاوت است.
 
این پزشک فوق تخصص قرنیه در ادامه گفت: اگر در یک خانواده پدر یا مادر یا هر دو والدین، نزدیک‌بین باشند احتمال بسیار زیادی وجود دارد که فرزندشان با توجه به فعالیت چشمی زیاد دچار نزدیک‌بینی زودتر با پیشرفت بیشتری شود؛ در این امر تا حدودی نقش ژنتیک مشخص می‌شود. اگر در خانواده پدر یا مادر هیچ‌کدام نزدیک‌بینی نداشته  اما فرزندشان عینکی و نزدیک‌بینی
و تغییرات زیادی داشته باشد (از حدود ۵ تا ۱۶ سالگی)، این موضوع نشان‌دهنده تاثیر ژن است. باتوجه به فعالیت چشمی زیاد، سرعت تغییرات و تعیین نمره نهایی چشم فرد در سال‌های آینده بیشتر می‌شود؛ در این راستا جهت رفع نگرانی‌ها، مشاوره‌ها با ارائه سبک زندگی و تجویز قطره سرعت کاهش یا پیشرفت را کنترل می‌کنند.
 
محمدی با بیان اینکه فعالیت چشمی بسیار شدید و طولانی در سن ۲۵ تا ۳۵ سالگی، تغییرات ساختاری در عدسی چشم ایجاد می‌کند، اظهار کرد: گاهی به بیماران توصیه می‌کنم اگر قالیبافی انجام می‌دهید تیراندازی هم انجام دهید. به‌عنوان مثال کوه نوردی شنا و تیراندازی یک گروه از فعالیت‌های چشم و موبایل، خیاطی و قالیبافی و کتاب خواندن گروه دیگر از فعالیت‌های چشم است که باید به صورت متعادل انجام شود؛ افراد باید این بالانس را در زندگی خود ایجاد کنند .
 
وی با اشاره به اینکه در خیره شدن به گوشی همراه دو فرضیه وجود دارد، عنوان کرد: فرضیه اختلال خواب و فرسودگی شبکیه چشم هنوز به اثبات نرسیده اما در آینده به نتایج بهتری دست خواهیم یافت.
 
این پزشک فوق تخصص قرنیه، درباره دیدن نور در شب گفت: افرادی که دچار اختلال خواب هستند باید زمان نگاه‌کردن به موبایل را از شب به عصر موکول کنند. همچنین افرادی که می‌خواهند از چشمان خود بیشتر مراقبت کنند می‌توانند از عینک‌های دیجیتال استفاده کنند.
 
محمدی با بیان اینکه
جراحی های پیوند قرنیه از تیرماه آغاز شده، گفت: بانک‌های فعال چشم از تیرماه آزمایش‌های جدید (سرولوژی) را برای اهدا‌کنندگان جهت مشخص شدن مبتلابودن به بیماری کرونا انجام می‌دهند. باتوجه به نتایج زیستی ما این احتمال وجود ندارد که از اهداکننده قرنیه، کرونا منتقل شود و بافت قرنیه بتواند حامل ویروس باشد و این موضوع نیز، منطقی به نظر نمی‌رسد و نگرانی جهت انتقال بیماری از طریق پیوند غیرواقع بینانه محسوب می‌شود .
 
وی در ادامه بیان کرد: بیماری‌های قرنیه‌ای، مانند قوز قرنیه می‌تواند با نظر پزشک به تاخیر افتد. هم‌چنین فعالیت‌های زیبایی را می‌توانیم به دوران پس از ایجاد واکسن کرونا موکول کنیم. با‌توجه به محدودیت‌های موجود در رفت و آمدهای شهری اگر فردی در یک شهر پیوند قرنیه انجام داد و در شهر دیگری چشم پزشک حضور داشت فرد می‌تواند به پزشک‌ شهر خود مراجعه کند؛ زیرا تعداد چشم‌پزشکان نسبت به گذشته بیشتر شده و در شرایط کنونی همکاران در شهرستان‌ها نیز آمادگی خدمت‌رسانی به بیماران را دارند اما در عمل پیوند قرنیه باید به دو مسئله بخیه و پس زدن نیز توجه بسیاری شود.
 
وی همچنین افزود: شایع‌ترین دلیل قرمزی چشم، عوامل غیرعفونی هستند. امروزه با توجه به استفاده از مواد شیمیایی شاهد آلرژی‌های چشمی هستیم. لازم است افراد خود مراقبتی‌های لازم را داشته باشند.
 
 
 
کد مطلب : ۷۹۴۹
نام شما

آدرس ايميل شما