۰
سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد:

هر سال ۱۱۲ هزار مورد جدید سرطان در کشور

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۷۹۰
سالم خبر: هر سال از هر ۱۰۰ هزار نفر ایرانی ۱۴۳ مورد سرطان جدید، بروز میکند که البته این آمار بدون در نظر گرفتن سرطان پوست است.


به گزارش سالم خبر، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز با بیان اینکه سرطان دومین عامل مرگ و ششمین عامل سال‌های از دست رفته عمر است، گفت: میزان بروز سرطان در کل کشورهای دنیا سالانه به طور۱۸۲ در صد هزار است که با توجه به این که در ایران این میزان، حدود ۱۴۳ نفر در صد هزار مورد است و در هر سال ۱۱۲ هزار مورد جدید سرطان داریم ، لذا می توان گفت میزان بروز سرطان در کشور به طرز قابل توجه و معنی داری کمتر از متوسط جهانی است.
حریرچی یاد آور شد: میزان بروز سرطان در ترکیه ۲۰۵ ، در اروپا ۲۶۸و در آمریکا ۳۱۸ نفر در صدهزار نفر است.


سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: با این مقایسه آماری به خوبیروشن می شود که ادعای سونامی سرطان در ایران و شیوع خیلی بالایسرطان در ایران کاملاً غلط و نادرست است.

وی افزود: در کل دنیا در سال ۲۰۱۵ ، حدود 17 میلیون و 500 هزار مورد جدید سرطان بروز کرده که منجر به ۸ میلیون و هفتصد هزار مورد مرگ در کل دنیا شده است. اما می توان ادعا کرد که در تمام کشورهایدنیا از جمله کشور ما میزان بروز و نوع سرطان در حال افزایش است.

حریرچی مهمترین علت افزایش میزان بروز و میزان شیوع بیشترسرطان را افزایش جمعیت و افزایش سن متوسط افراد در کشورها عنوان کرد و افزود: در جوامع، افزایش عوامل خطر ایجاد سرطان، عمدتاً از سبک زندگی شرقی و غربی ناشی می شود .

وی گفت: در سال ۹۵ در کل کشور ۳۶۹ هزار مرگ و میر ثبت شده که ۵۴هزار و ۸۰۰ مورد آن مربوط به سرطان بوده است. یعنی 14.9درصد از میزان مرگ و میر در کشور ناشی از سرطان ها است و البته باید یاد آور شد هم میزان بروز سرطان هم مرگ و میر ناشی از آن در ۲۵ سال گذشتهدر کشور ما افزایش پیدا کرده است.

حریرچی افزود: با این حال طبق گزارش رسمی آژانس بین المللی سرطان، سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه واشنگتن ، میزان نرخ استاندارد شده مرگ ناشی از سرطان در سال ۱۹۹۰ در ایران ۱۰۴ تن در ۱۰۰ هزار بود که در سال ۲۰۰۷ به ۹۷ تن کاهش پیدا کرده است؛ به عبارت دیگر ما با کاهش ۷ درصدی در میزان مرگ و میر استاندارد شده سنی در سرطان مواجه بودیم که این شاخص، مهمترین معیار سنجش تاثیر برنامه هایپیشگیرانه و بهداشتی درمانی در مقابله با سرطان است و نشان می دهد نظام سلامت با همکاری سایر سازمان ها، نهادها و مردم موفق بوده است.

وی افزود: شایع ترین سرطان ها در زنان ایرانی به ترتیب؛ سرطان هایپستان، روده بزرگ، معده و تیروئید و در مردان به ترتیب سرطان معده، پروستات، روده بزرگ و مثانه است.

دکتر حریرچی در ادامه گفت: مرگبارترین سرطان ها در هر دو جنس به ترتیب سرطانهای معده، ریه، لوسمی، مری، روده بزرگ، مغز و سیستماعصاب مرکزی است.
دکتر حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که برخی از پزشکان جواب آزمایشات و یا رادیولوژی بیمار را قبول ندارند و بیمار را مجدد برایانجام آزمایش معرفی می کنند، گفت:  انجام چندباره آزمایش‌ها هزینه‌های زیادی را در نظام سلامت ایجاد می‌کند و به همین دلیل به مردم توصیه می‌کنم اگر مشکلی در انجام آزمایش از سوی مراکز ملاحظه کردند این مسئله را به سامانه 190 اطلاع داده تا ناظران وزارت بهداشت به مشکلشان رسیدگی کنند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار سالم خبر در مورد شیوع سرطان بیضه در مردان گفت: سرطان بیضه در آقایان در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده و در سنین جوانی آقایان شایعاست که خوشبختانه با اقدامات درمانی مناسب مثل شیمی درمانی،میزان بقا در میان این بیماران به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرده است.

حریرچی در عین حال یاد آور شد: در سرطان بیضه مثل سرطان سینه، روده بزرگ و دهانه رحم روش غربالگری وجود ندارد و باید با افزایش میزان آگاهی، از شیوع آن جلوگیری کرد
 
کد مطلب : ۷۹۰
نام شما

آدرس ايميل شما