۰
در سومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) اعلام شد:

واکسن‌های چینی و روسی فاز ۳ تحقیقاتی را طی نکرده‌اند

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۶
کد مطلب : ۷۷۹۹
واکسن‌های چینی و روسی فاز ۳ تحقیقاتی را طی نکرده‌اند
سالم‌خبر: از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون اشتباهاتی کرده ایم که باید از این اشتباهات درس بگیریم و جدی تر به کرونا بپردازیم؛ کرونا هنوز تمام نشده است. به غیر از واکسن روش های دیگری وجود دارد که از زنجیره انتقال آن جلوگیری کنیم.

رسول دیناروند، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز در سومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا که به صورت آنلاین برگزار شد با بیان اینکه هنوز زمان زیادی مانده تا به قطع زنجیره انتقال کرونا در کشور و دنیا برسیم، تاکید کرد: شاید در این مدت زمان مراحل خطرناک تری را طی کنیم از این رو باید چندین موردرا به صورت جدی رعایت کنیم ضمن آنکه استفاده از ماسک و رعایت فاصله ها از یکدیگر می تواند انتقال کرونا را کمتر کند و این باید هم اکنون توسط افراد جدی گرفته شود.

وی با طرح این سوال که بسیاری از کشورها توانسته اند این موارد را جدی بگیرند و زنجیره انتقال را به صورت کامل کنترل کنند، چرا ما نتوانسته ایم به این مرحله
برسیم؟ گفت: اکنون به صورت میانگین روزی ۱۶۰ نفر با ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست می دهند. این تعداد کم نیست اما چرا مرگ و میر این افراد تبدیل به یک عدد شده است و ما کماکان کرونا را جدی نمی گیریم.

رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی(ص) درباره ی واکسن های کووید-19 چین و روسیه، با بیان اینکه واکسن‌های تولید شده در این کشورها تاییدیه‌های فاز ۳ را طی نکرده‌اند، گفت: وقتی یک واکسن فاز سه را طی نکرده باشد یعنی عوارض جانبی آن واکسن مورد بررسی قرار نگرفته که نباید از این موضوع غافل شد.

وی ساخت واکسن را بر اساس چندین استراتژی دانست که یکی از آنها "زیرساخت" است و افزود: این زیرساخت‌ها برای تولید واکسن در ایران وجود دارد و بر اساس آن محققان ایرانی روشی با استفاده از ویروس‌های ضعیف شده برای تولید واکسن را در پیش گرفتند که یک روش قدیمی برای ساخت واکسن است.

دیناروند در خصوص واکسن روسیه برای پیشگیری از ویروس کرونا خاطرنشان کرد: این واکسن هم اکنون تأییدیه
های اورژانسی را اخذ کرده است. همچنین دو شرکت چینی هم توانسته‌اند با همین استراتژی، تأییدیه‌ها را دریافت کنند.

وی با تأکید بر اینکه برخی کشورها که تأییدیه اورژانسی دریافت کرده اند، اکنون در مراحل کارآزمایی هایی هستند، ادامه داد: در کشور چنین زیرساختی وجود ندارد که بتواند تأییدیه اورژانسی دریافت کند. ولی این روش اخذ تاییدیه بدون طی کردن مراحل تاییدیه را نمی‌توان به کل دنیا تعمیم داد و نباید از عوارض جانبی واکسن‌های تولیدی غافل بود.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه کشورهای غربی، بودجه‌های سنگینی برای تولید و آزمایش واکسن کرونا اختصاص داده‌اند، ادامه داد: هر یک از واکسن‌ها باید مراحل یک، ۲ و ۳ را طی کنند تا بتوانیم بعد از طی این مراحل، واکسیناسیون ۷۰ درصدی یک جمعیت را داشته باشیم تا زنجیره انتقال متوقف شود.

دیناروند با تأکید بر اینکه باید بدانیم با کدام استراتژی و کدام مسیر را برای واکسینه کردن مردم در پیش بگیریم، خاطر نشان کرد: همچنین در کشورهای دیگر
نسل‌های جدیدی از تولید واکسن را در پیش گرفته‌اند که پیشرفت آنها شاید کند باشد، ولی ظرفیت تولیدشان بالا می‌رود؛ نسل‌های جدید واکسن ظرفیت تولید بالایی خواهند داشت که امیدواریم در سال ۲۰۲۱ به مرحله واکسینه سازی مردم برسند.

رییس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی (ص) با بیان اینکه در واقع روسیه دو واکسن دارد که هیچ کدام فاز سه را طی نکرده‌اند، اظهار کرد: از طرف دیگر واکسن چینی هم فاز سه را طی نکرده و اکنون در شرایط فوریتی برای جمعیت خاصی استفاده می‌شود.
وی افزود: وقتی یک واکسن فاز سه را طی نکرده باشد یعنی عوارض جانبی آن واکسن مورد بررسی قرار نگرفته که نباید از این موضوع غافل شد.

دیناروند ادامه داد: تولید واکسن‌ها به روش‌های ژنتیکی جدید براساس mRNA توسط شرکت روسی در پیش گرفته شده که این شرکت ظرفیت تولید دارویی ندارد؛ اما با شرکت دیگری که ظرفیت تولید دارد، ائتلاف کرده و با همکاری یکدیگر تحقیقات و تولید واکسن کرونا را در پیش گرفته‌اند.
 
 
کد مطلب : ۷۷۹۹
نام شما

آدرس ايميل شما