۲

افزایش سه و نیم برابری سی تی اسکن ریه در اسفند ۹۸

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : ۷۷۸۱
افزایش سه و نیم برابری سی تی اسکن ریه در اسفند ۹۸
سالم خبر: انجام سی‌تی‌اسکن ریه در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ۹ استان پرجمعیت کشور به دلیل شیوع کرونا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش سالم خبر، امیررضا رادمرد دبیر علمی سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران از افزایش ۲۵۰ درصدی انجام سی‌تی‌اسکن ریه در بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی ۹ استان پرجمعیت کشور به دلیل شیوع کرونا در اسفند ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن خبر داد و گفت: این آمار حاصل نتایج مطالعه‌ای جامع و مولتی سنتریک در کشور است. این مطالعه که با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روی آمار بیش از ۳۰ بیمارستان بزرگ ارجاعی در شهر‌های تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز، رشت، گرگان، کرمان و یزد انجام شده و نتایج آن درمجله فرهنگستان علوم پزشکان ایران (Archives of Iranian Medicine) دردست چاپ است، نشان داد که در اسفند سال ۹۸ نسبت به اسفند سال ۹۷ تعداد مواد سی تی اسکن ریه، حدود سه و نیم برابر شده و به بیش از ۱۱ هزار مورد رسیده است. این آمار به وضوح نشان دهنده بار سنگین پاندمی کرونا بر جامعه رادیولوژی کشور است.
 
او اظهار کرد: سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران از ۱۳ تا ۱۶ آبان با حضور اساتید و صاحب‌نظران برجسته برگزار می‌شود و جدیدترین مباحث در حوزه‌های مختلف خصوصا تصویر برداری ریه، عروق، اسکلتی - عضلانی، زنان- مامایی و هوش مصنوعی در آن مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد.
 
دبیر علمی سی و ششمین کنگره سالیانه انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع کرونا، کنگره به شکل مجازی در قالب ۱۲ وبینار و بیش از ۷۰ سخنرانی ضبط شده برگزار می‌شود، گفت: شعار کنگره امسال "رادیولوژی خط مقدم نبرد با بیماری‌های فراگیر جهانی" است.
 
نقش کلیدی سی تی اسکن ریه در تشخیص کرونا
 
رادمرد با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا رادیولوژی نقش مهمی در تشخیص بیماری و تعیین پلن درمانی بیماران داشته است، یادآوری کرد: در ابتدای بروز اپیدمی کرونا در کشور که تست‌های تشخیص قطعی آزمایشگاهی (پی سی آر) به میزان کافی در دسترس نبوده و یا دارای دقت اندکی بودند، سی تی اسکن ریه نقش بسیار کلیدی در تشخیص بیماری داشت و هنوز هم علی‌رغم افزایش کیفیت تست‌های تشخیصی آزمایشگاهی، تصویربرداری نقش بسیار مهمی در تشخیص بیماری، تعیین شدت درگیری ریه و بررسی عوارض ثانویه آن دارد.
 
او ادامه داد: از آنجا که یکی از بهترین روش‌های تعیین شدت درگیری ریه در ابتلا به ویروس کرونا، تصویربرداری ریه است، این موضوع در سی و ششمین کنگره سالیانه، یکی از موضوعات اصلی برگزیده شده و شعار کنگره  هم حول این محور انتخاب شده است. در کنگره امسال، سخنرانان برجسته و صاحب نظر خارجی هم از کشور‌های فرانسه، انگلستان، آمریکا، کانادا و اتریش با هدف انتقال دانش روز به رادیولوژیست‌های کشور، به  شکل مجازی حضور پیدا می‌کنند.
کد مطلب : ۷۷۸۱
نام شما

آدرس ايميل شما