علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

در مورد سازوکار توزیع واکسن آنفلوانزا شفاف‌سازی درستی انجام نشده است

26 شهريور 1399 ساعت 13:32

سالم‌خبر: فازبندی، کلی گویی و عدم شفافیت در مورد سازوکار واردات و توزیع واکسن آنفلوانزا این تردید را به وجود آورده است که تا زمان دستیابی به این واکسن، زمان طلایی و موثر تزریق آن از دست نرود.


سالم‌خبر: فازبندی، کلی گویی و عدم شفافیت در مورد سازوکار واردات و توزیع واکسن آنفلوانزا این تردید را به وجود آورده است که تا زمان دستیابی به این واکسن، زمان طلایی و موثر تزریق آن از دست برود.

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: مردم حداقل تا یک ماه دیگر فرصت تزریق واکسن آنفلوآنزا را دارند؛ در حال حاضر سازوکاری رسمی مبنی بر توزیع واکسن آنفلوآنزا به ما ارائه نشده است و فقط به طور کلی مطرح شده که اولویت اول با مراکز بهداشتی و افراد پرخطرست و رایگان توزیع می‌شود و با قیمت ارز نیمایی نیز در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا جزو واکسیناسیون عمومی داشته باشد، بیان کرد: توصیه ما این است که مردم این واکسن را تزریق کنند اما جز واکسیناسیون‌های عمومی محسوب نمی‌شود.
 
نایب رییس انجمن داروسازان ایران در ادامه عنوان کرد: باتوجه به اینکه مردم استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و فاصله‌گذاری اجتماعی را بیش از گذشته رعایت می‌کنند، بعید است که با اپیدمی شدید آنفلوآنزا نیز مواجه شویم.
 
فاطمی درباره نگرانی مردم و تقاضای آنان برای خرید واکسن اظهار کرد: بخش عمده نگرانی‌های مردم ضرورتی ندارد اما افراد پرخطر و بالای سن ۶۵ سال، کودکان ۶ ماه تا ۲ سال و افراد با داشتن بیمارهای زمینه‌ای مانند آسم، دیابت و چاقی بیش از حد باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. همچنین افراد با داشتن بیماری‌های قلبی، مغزی، کلیوی و کبدی نیز نیازمند تزریق واکسن هستند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: گروه‌های دیگر اولویت کمتری دارند و لازم است مردم فرصت تزریق واکسن آنفلوآنزا را به بیماران اولویت‌دار دهند. 
 
نایب رییس انجمن داروسازان ایران درباره پیش‌فروش واکسن آنفلوآنزا گفت: متاسفانه این اتفاق رخ داده است و بیش از حد به مسئله واکسن دامن زده شده است. درحال حاضر مردم به داروخانه‌ها مراجعه و جهت خرید واکسن نام‌نویسی و بیعانه‌ای پرداخت می‌کنند؛ این امر، کار را پیچیده کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه واکسن وارد شده به ایران، مقدار زیادی نیست، گفت: گفته شده واکسن ۲.۵ میلیون دوز بیشتر نیست و بیشتر در مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد و به داروخانه‌های خصوصی نخواهد رسید اما اگر به‌حدی باشد که در داروخانه‌ها نیز توزیع شود باز هم امکان توزیع گسترده آن وجود ندارد. 
 
فاطمی با بیان اینکه متاسفانه شفاف‌سازی درستی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: از سویی گفته شده ۱۶ تا ۱۷ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد ایران شده اما سوالات بسیاری مطرح است مبنی بر اینکه مشخص نیست به هر داروخانه چقدر واکسن تعلق می‌گیرد، اینکه قیمت‌ نهایی واکسنی که با ارز نیمایی می‌خواهد وارد ایران شود، چه‌قدر است؟ آیا قرار است باز هم در داروخانه‌ها توزیع شود؟ آیا داروخانه منتخب یا غیرمنتخب داریم؟ آیا همه می‌توانند به یک اندازه واکسن داشته باشند؟
 
 نایب رییس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه هنوز سامانه‌ای جهت ثبت‌نام و فروش واکسن آنفلوآنزا معرفی نشده است، عنوان کرد: در حال حاضر گفته شده که ثبت‌نام و یا تخصیص از طریق شماره ملی است و اینکه به هر خانواده، سه واکسن بیشتر داده نمی‌شود درحالی که هنوز سامانه‌ای برای داروخانه‌ها معرفی نشده که اگر واکسن اول مهر در اختیارشان قرار گیرد به چه صورت باید کد ملی فرد را در سامانه وارد کنند؛ این سوالات برای صنف داروخانه‌داران بی‌پاسخ مانده است. 
 
وی همچنین افزود: این ۲.۵ میلیون دوز واکسن صرفا اختصاص به مراکز بهداشتی و وزارت بهداشت دارد و در حدی نیست که بخواهند در اختیار داروخانه‌ها قرار دهند باتوجه به تجربه‌های به دست آمده اگر بخواهند تا حدود زیادی نیاز مردم را رفع کنند قاعدتا باید بیش از ۱۷ دوز واکسن تامین شود، به رغم اینکه ما اطلاع داریم این اندازه واکسن وارد کشور نشده است.
 
فاطمی درباره واکسن آنفلوآنزا تولید داخل گفت: به طور قطع، واکسن تولید داخل آنفلوآنزا به امسال نمی‌رسد و شاید ما سال بعد و یا سال‌های بعد  واکسن ایرانی داشته باشیم و در حال حاضر واکسن تولید داخل به فصل واکسیناسیون امسال نمی‌رسد.


کد مطلب: 7767

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7767/مورد-سازوکار-توزیع-واکسن-آنفلوانزا-شفاف-سازی-درستی-انجام-نشده

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com