۰
سید امیررضویان، مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی و کاندیدای انتخابات هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

قیمت گذاری دارو یکی از مشکلات مزمن صنایع دارویی کشور است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۷۷۶۶
قیمت گذاری دارو یکی از مشکلات مزمن صنایع دارویی کشور است
سالم خبر: یکی از مشکلات مزمن صنایع دارویی کشور بحث قیمت گذاری داروست که متاثر از دیدگاه دولت ها نسبت به آن است. دولت‌ دارو را برای خود هزینه می داند در حالی که دارو با تمامی مشکلات و چالش ها، ارزش افزوده ی بسیاری برای کشور داشته است.

سید امیررضویان، مدیرعامل داروسازی دکتر عبیدی و کاندیدای انتخابات هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی از پیشکسوتان بخش خصوصی صنعت دارو و از آزادگان دوران دفاع مقدس در آستانه ی چهلمین سالگرد این دوران در گفت‌وگو با سالم‌خبر در مورد لازمه ی پوست اندازی ترکیب اعضای هیات مدیره و نتایج آن درعملکرد سندیکا اظهار داشت: دنبال کردن یک برنامه بلند مدت برای توسعه صنعت، مطالبه گری مبتنی بر شواهد و دانش شناخت اولویت ها ایجاد اعتماد بین مشتریان از جمله سرفصل های فعالیت سندیکا باید بدان توجه کرد اما پیگیری آن برای تحقق بخشیدن به این مواد مهم تر است.

وی همچنین افزود: اینکه ما چه برنامه‌ی بلندمدتی را تدوین کنیم تا گام به گام بخواهیم مشکلات صنعت را پیگیری وحل کنیم از اهم فعالیتی است
که هر یک از اعضای هیات مدیره باید آن را پیگیری کند.

کاندیدای هفتمین دوره از انتخابات هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه مشکلات صنعت دارویی کشوررا باید به به دو بخش تقسیم کرد، عنوان کرد: بخشی از چالش‌های صنعت، مشکلات جاری و بخشی دیگر مشکلات مزمنی ست که از قدیم مانده‌اند و همه نسبت به آن آگاهی داریم.

رضویان همچنین بیان کرد: یکی از چالش های صنعت داروی کشور بحث تخصیص ارز است که با مشکل جدی مواجه است و به طور مسلم برای آن باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم. این مساله یکی از چالش های مزمنی است که صاحبان صنایع دارویی کشور با آن مواجه اند.

وی با اشاره به تجارب خود در این صنعت تاکید کرد: از وظایف هیات مدیره‌ی سندیکا می توان به برگزاری نشست های مختلف با صاحبان صنایع دارویی و گوش سپردن به آنان اشاره کرد. با این شیوه است که می توان مشکلات را دسته بندی و اولویت بندی کرد و با ایجاد گروههای عملیاتی که براساس یک خرد جمعی پیش برده می شود به راه حل هایی رسید و با پیگیری مشکلات را پشت سرگذاشت.

مدیرعامل
داروسازی دکتر عبیدی تاکید کرد: یکی از مشکلات مزمن صنایع دارویی کشور بحث قیمت گذاری است که همیشه در این صنعت بوده است. این مشکل هم متاثر از دیدگاه همه ی دولت ها نسبت به دارو است که دارو را برای خود هزینه می دانند.در حالی که دارو ارزش افزوده ی بسیاری برای کشور داشته و بالاخره توانسته در سالهای متمادی در زمینه ی کنترل بیماری های خاص، قلبی عروقی و دیابت به خوبی عمل کرده و بیماران را از مراجعه به بیمارستان ها که هزینه های سرباری برای دولت و بیمه ها دارند بکاهد.

وی تصریح کرد: این بخش از قصه را ما مورد توجه قرار نداده ایم و فکر کرده ایم که دارو هزینه است و دائما قیمت را سرکوب کرده ایم و نتیجه آنکه صنایع کوچک، بزرگ و متوسط نتوانسته اند نسبت به آن چه که باید، رشد کنند. این یکی از معضلاتی است که باید بالاخره برای آن کاری بنیادی کرد. باید با ارائه ی آمارهای دقیق و خاص تفهیم کرد که این صنعت ارزش افزوده اش برای کشور به چه میزان است تا براساس آن نیز قیمت گذاری ها اصلاح و صنعت رشد و توسعه پیدا کند نه آنکه با برخی سیاستگذاری های غلط موجب
شویم این صنعت به عنوان بخش کوچکی از اقتصاد کشور روز به روز کوچک تر شود.

رضویان همچنین تصریح کرد که تغییر ذهنیت سیاستگذاران کار قطعا سختی است و ما هم برای انجام این کار سخت اینجاییم. باید راهمان را به نهادهای تصمیم گیرنده‌ای همچون مجلس باز کنیم. اکثر همکارانمان در صنعت در اتاق بازرگانی هستند ما کمتر به مجلس مراجعه کرده ایم و با نمایندگان به گفت و گو نشسته ایم.

وی افزود: سندیکاهای ما شاید در مواردی خاص به مجلس رفته و گفت و گو کرده اند اما برای کارهای معدود و خاصی بوده است در حالی که این شیوه می تواند کمک بزرگی برای صنعت باشد که نمایندگان مشکلات این صنعت را بشناسند و براساس آن طرح و برنامه و قوانین خاصی را به تصویب برسانند. به طور قطع  کار بسیار دشواری است اما باید قدم در این راه گذاشت چرا که این صنعت نیاز به نگرشی جدید دارد.

رضویان گفت: یکی از چالش های این صنعت نگه داشتن آن در اقتصاد کاذب ارز 4200 تومانی است. تمام  بخش های تولید ما با ارز آزاد تامین می شود و تنها یک بخش آن ماده اولیه است که ارز دولتی به آن تعلق می گیرد.
معلوم است این صنعت رشد نمی کند این مساله را از خیلی وقت پیش می توانستیم در مجلس مطرح کنیم، ادله ی خود را نیز ارائه دهیم تا شاید بحث ارز دولتی بسته شود. با شیوه ی قیمت گذاری  صحیح و اصلاح سالانه قیمت با درنظرگرفتن نرخ واقعی تورم امروز به طور قطع در جایگاه مطلوب تری در صنعت ایستاده بودیم.

وی همچنین یکی از مباحث مهم در صنعت داروسازی کشور را بحث کیفیت دارو دانست و گفت: صنایع ما در رسانه ها و انجمن های پزشکی با استدلال کافی از کیفیت دارو سخن نگفته اند. ما هرسال بزرگترین نمایشگاه صنعت را در حالی راه اندازی می کنیم که ذینفعان آن مانند متخصصان و پزشکان به این نمایشگاه دعوت نمی شوند. 

رضویان تاکید کرد: اگر انتخاب شوم ارتباط با مجلس یکی از سرفصل های فعالیت هایمان خواهد بود. ارتباطی منطقی براساس داده ها باید برقرار شود. باید با اطلاعات دقیق و روشن مشخص کرد که تصمیم‌گیری ها و سیاست‌گزاری های متولیان دارو در درازمدت به نفع این صنعت نبوده است. باید در مورد شیوه ی قیمت گذاری و اصلاح آن آگاهی سازی شود.

وی ادامه داد: فرض اگر
در مورد شیوه ی قیمت گذاری دارو نقدی و بحثی پیش آمد و مورد اقبال مجلس واقع شد، باید سندیکا برای گفت و گوی سازنده برای کسب منافع دراز مدت صنعت دارو، بیماران و وزارت بهداشت وارد عمل شده و مقدماتی را فراهم آورد که یک سری قوانین درصورت لزوم اصلاح شود.

رضویان درپاسخ به این سوال که تضارب آرا در سندیکا حسن محسوب می شود یا عیب گفت: تمامی صنایع دارویی کشور با هم در یک کشتی نشسته ایم. اختلاف نظر در همه جا وجود دارد. تفاوت های کاندیداها اتفاق بسیار خوبی در این دوره از انتخابات است. اگر همه یکنواخت باشیم تک صدایی مفهومی ندارد. باید صداهای دیگری وچود داشته باشد. باید نظردیگران احترام بگذاریم . نباید این گونه رفتار کنیم که همه چیز را خود می دانیم و باید دیگران از ما تبعیت کنند.

وی افزود: تضارب آرا در سندیکا لازم است به ویژه صنعت ما که مشکلات زیادی هم دارد. این شرایط می تواند بیشتر به ما کمک کند. 

رضویان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم هر کس که در جایگاه هیات مدیره ی سندیکا تکیه زد برای اعتلای صنعت تلاش کند.
 
 
کد مطلب : ۷۷۶۶
نام شما

آدرس ايميل شما