۰

برگزاری نمازهای جمعه از ۱۱ مهر در سراسر کشور

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۷۷۶۱
برگزاری نمازهای جمعه از ۱۱ مهر در سراسر کشور
سالم خبر: برخی از مردم در محرم نکات بهداشتی را رعایت نکردند و به مسافرت رفتند که شاهد خیز کرونا در اکثر استان‌ها هستیم.
 
به گزارش سالم خبر، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست مشترک با رییس سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، اظهار کرد: در ایام کرونا یکی از مراکز همراه در مدیریت بیماری شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بود و در ماه‌های رمضان و محرم شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خوبی رعایت شد.
 
او ادامه داد: امیدواریم با عادی‌تر شدن شرایط شیوع ویروس کرونا مراسم‌ مذهبی با وضعیت مناسب تری برگزار شود.
 
وزیر بهداشت گفت: من برای خیز جدید بیماری کرونا در کشور دیشب خواب به چشم نداشتم؛ چرا که این فراز و فروزدها ما را بسیار در فشار قرار می‌دهد و هر سراشیبی نمودار، نتیجه هزارات لیتر عرق در لباس های مرگ و جان فشانی مدافعان سلامت است، گاهی بسیار شرمساری همکارانی هستم که به دلیل رعایت گروه اندکی اکثریت به زحمت می‌افتند.
 
نمکی تاکید کرد: کم نظیر‌ترین محرم تاریخ را برگزار کردیم، اما گروهی در برگزاری مراسم پا را از دایره رعایت بهداشتی فراتر گذاشتند و برخی هم هر چه تمنا کردیم باز هم به سفر رفتند که اکنون شاهد خیز بیماری کرونا در اکثر استان‌های کشور هستیم  و ورود به خیز جدید زحمات زیادی نیاز دارد تا به وضعیت مناسب تری بازگردیم.
 
نمکی ادامه داد: سخت‌ترین روزهای زندگی من روزهایی بود که می‌خواستم تصمیم بگیرم که مسجد، نماز جمعه و راه زیارت را بر عاشقان امام رضا و حضرت معصومه ببندم. هم به عنوان یک فرزند کوچک این نظام و انقلاب که از کودکی پذیرفته بودم که در مسجدی که متولی نداشت، کار کنم. گاهی زمستان در سوز کویر از مدرسه می‌آمد و بخاری نفتی قدیمی را روشن می‌کردم تا فضای مسجد برای نمازگزاران گرم شود، هم طرفی به عنوان کسی که از کودکی عشق و علاقه پدر و مادرش را برای زیارت امام رضا (ع) دیده بود و حالا می‌خواستم راه را بر زیارت عاشقان اهل بیت ببندم، مساجد را ببندم که واقعا سخت بود.
 
او افزود: لغو نماز جمعه و بستن مساجد به دو جهت سخت بود؛ یکی توجیه این اقدام در بین افکار عمومی و یکی هم مقاومت‌هایی که از سوی برخی دوستان مطرح می‌شد تا اینکه خداوند مرحمت کرد و فرشته نجاتی به نام مقام معظم رهبری از راه رسید و با آن خردمندی‌شان کمک کردند. بارها وبارها اعلام کردم که ملت ایران و آینده این سرزمین مدیون این خردورزی مقام معظم رهبری است. زمانی که رهبری ورود و تکلیف را مشخص کردند. یکی از بخش هایی که به کمک ما آمد، ستاد نماز جمعه بود که هر هفته از ما استعلام می‌کردند و همدلی و همراهی کردند.
 
وزیر بهداشت گفت: ویروس کرونای جدید پدیده عجیبی است. اوایل هم اعلام کردم که این ویروس با هیچ یک از اجدادش تشابهی ندارد و کاملا متفاوت است ونامش را شتر گاو پلنگ گذاشتم. دنیا دارد با این ویروس شطرنج بازی می‌کند و هیچکس ابدا نمی‌داند که چند وقت دیگر با این ویروس درگیر هستیم و چگونه باید با آن بازی کنیم. به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های ما در کوتاه مدت و میان مدت باید انعطاف‌پذیر باشد. به همکاران هم اعلام کرده‌ام که تقسیم‌بندی مناطق قرمز، زرد و سفید و .... غلط است. زیرا این مناطق با سرعت زیادی می‌توانند از نظر وضعیت ویروس تغییر کنند که می‌تواند منجر به بهم ریختگی ذهنی و اجتماعی شود.
 
نمکی گفت: هیچ کس در دنیا نمی‌تواند ادعا کند کرونا را شناخته ام و واکسن یا داروی موثری برای آن دارم، اگر کسی این ادعا‌ها را داشت نتیجه بی خردی است اما به جرات می‌توان گفت که هرچقدر که فاصله‌گذاری ها و حفاظت‌های فیزیکی را در برابر ویروس بالا ببریم، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنیم، مصون‌تر هستیم. این موضوع را تمام دنیا متوجه شدند که هر کجا و به هر نسبتی که رعایت نکردیم، به شکل تصاعدی از ویروس آسیب می‌بینیم.
 
مبارزه با کرونا عملکرد جمهوری اسلامی است
 
وزیر بهداشت گفت: دو جنبه نماز جمعه یعنی دین و فرهنگ از سپر‌های مهم و تاثیرگذار در امراض روحی و جسمی هستند و ما نباید از سرمایه فرهنگ، دین و اعتقاد در نظام سلامت بی بهره باشیم. سال‌ها پیش مطالعه‌ای داشتیم که در آن بیان شده بود آمریکایی‌ها سه برابر ژاپنی‌ها برای کاهش مرگ و میر کودکان خرج می‌کنند و مرگ و میر کودکان در آمریکا سه برابر ژاپنی‌ها بود. دریافتیم که در ژاپن از فرهنگ کمک می‌گیرند، عرصه فرهنگ و دین مغفول مانده است و ما اگر از این عرصه بهره ببریم در حوزه سلامت به ویژه سلامت روان موفق‌تر خواهیم بود. معتقدم که شعر و فرهنگ به کمک انسان آشفته امروز و نزدیکی او به خداوند کمک می‌کند. گاهی یک بیت شعر حافظ و مولوی و یک دکلمه یا قرائت قرآن و زبان موسیقایی آن گوش را می‌نوازد. در بدو تولد اذان می‌خوانیم و با آن روح کودک را می‌نوازیم.
 
مسیر انتقال ارز واکسن آنفلوانزا در سایه تحریم‌ها قفل شده است
او با بیان اینکه نماز جمعه و خطبه‌های حکیمانه ائمه جمعه از بزرگترین سرمایه‌های ملی هستند و نمی‌توان از آن‌ها غفلت کرد، افزود: از طرفی باید توجه داشت ما دشمنان بسیاری داریم که تمام امکانات را به کار گرفته اند تا از ما مجموعه‌ای بی خرد بسازند. مبارزه با کرونا سهم وزارت بهداشت نیست بلکه عملکرد جمهوری اسلامی است، دنیا منتظر نشسته است تا ببیند نظام جمهوری اسلامی در اوج تحریم‌ها با این پدیده چه خواهند کرد. فکر می‌کردند بیماران ما پشت در بیمارستان می‌مانند و راه دارو را بر ما بستند.
 
نمکی ادامه داد: سخت‌ترین تحریم بعد از تحریم تاسوعا و عاشورا امروز بر ملت ایران اعمال می‌شود. برای تامین واکسن آنفلوانزا و نقل و انتقال ارز آن دچار چالش هستیم. معاون سازمان غذا و داروی کشور دیروز اعلام کرد بانکی که پول واکسن آنفلوانزا را قرار است دریافت کند از انتقال ارز ممانعت کرده و مسیر انتقال ارز واکسن آنفلوانزا در سایه تحریم‌ها قفل شده است. البته نمی‌خواهم این موضوعات موجب نگرانی شود چرا که ما تلاش‌ها را ادامه می‌دهیم.
 
او افزود: بنابراین در سخت‌ترین تحریم‌ها هستیم. در اوج این تحریم‌ها خدا کمک کرد و همه در کنار هم قرار گرفتیم و بجای ذلت و خفت، عزت برای نظام ایجاد شد. نگهداشت این عزت و اینکه بگوییم حکومت مبتنی بر اسلام، رویکردی داشت که توانستیم در دنیا چنین موفقیتی را خلق کنیم. نباید اجازه دهیم این مخدوش شود، زیرا به هر دلیلی در این کار ناموفق شویم، تاوان آن را اسلام خواهد پرداخت.
 
وزیر بهداشت گفت: از همکارانم می‌خواهم که به گونه‌ای عمل کنند که مسجد و نماز جمعه آخرین جایی باشند که برای تعطیلی آن اقدام می‌کنیم. گرچه دوستان محبت کرده و پیش قراول شدند، اما وقتی در شهری مدرسه باز می‌کنیم، باید رنگ‌ها در وضعیت کرونا را کنار بگذاریم و یک شیوه نامه سختگیرانه را تدوین و اعلام کنیم.
 
او افزود: حتی اگر فکر کردیم باید مدرسه‌ای را در طغیان اپیدمی ببندیم، ما یک شیوه نامه سختگیرانه تعریف و فکر کنیم که همه کشور قرمز است، اما همانطور که می‌گوییم کسب و کار مردم و موارد ضروری در شرایط قرمز و مبتنی بر شیوه نامه های بهداشتی انجام شود، تلاش کنیم که این پدیده عبادی و سیاسی را هم در کنار سایر پدیده‌ها برگزار کنیم. عزیزان حتما مراعات می‌کنند، افراد سالخورده، بیماران خاص و .... را از گردونه خارج و شیوه نامه ها را رعایت کنیم.
 
نمکی گفت: در لیالی قدر واقعا از مساجد چیزی جز همراهی ندیدیم. این همراهی و همدلی مومنانه را باید پاس بداریم. از همکارانم می‌خواهم که همدلی بیشتری شود و با قرار دادن این اصل که کل کشور در شرایط قرمز است، یک شیوه نامه بهداشتی سختگیرانه تدوین کنیم و قطعا دوستان هم رعایت می‌کنند و این قرق را بشکنیم. خواهشم این است که با گشاده‌دستی کار را دنبال کنیم و اصل را بر این بگذارید که کل کشور قرمز است و ما با حداکثر فاصله و حداقل نمازگزار، نماز جمعه را که یک مراسم عبادی و سیاسی است، برگزار کنیم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: از طرفی داریم به سمت سرما می‌رویم و ممکن است در برخی استان‌ها نتوانند مراسم را در فضای باز برگزار کنند و راهی جز برگزاری مراسم در فضای مسقف نداشته باشند که همکارانم برای این موضوع هم شیوه نامه بهداشتی تعیین کنند. امیدواریم به خوبی به استقبال برگزاری مراسم نماز جمعه می‌رویم.
 
او بیان کرد: شرمنده شدم به دلیل اینکه مراسم نباید در فضای مسقف باشد، با وجود مجوز برگزاری در فضای بزرگ حسینیه با چند نفر، مقام معظم رهبری نپذیرفتند خلاف شیوه‌نامه‌های بهداشتی عمل شود.
 
وزیر بهداشت خطاب به معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت: با اعضای ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه جلسه بگذارید، فکر کنید شرایط همه کشور قرمز است و حداقل نمازگزار را در نظر بگیرید و شرایط نمازگزار را از لحاظ سنی و جنسی لحاظ کنید و سخت‌ترین شیوه نامه‌های بهداشتی برای برگزاری نماز جمعه تدوین شود تا از جمعه ۱۱ مهر در سراسر کشور نماز‌های جمعه برگزار شوند.
کد مطلب : ۷۷۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما