عباس کبریایی زاده، نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی:

اطلاعات نادرست درباره‌ی 420 میلیون دلار ارز دارویی انتشار ندهیم

اعضای ائتلاف در همگرایی فعالیت‌ها به تفاهم رسیده‌اند

24 شهريور 1399 ساعت 12:17

سالم‌خبر: 420 میلیون دلار وعده داده شده بخشی از همان سهمیه ارزی داروست که بانک مرکزی طی ماه های گذشته به وظایف خود عمل نکرده و به صنایع دارویی کشور پرداخت نکرده است.


سالم‌خبر: 420 میلیون دلار وعده داده شده بخشی از همان سهمیه ارزی داروست که بانک مرکزی طی ماه های گذشته به وظایف خود عمل نکرده و به صنایع دارویی کشور پرداخت نکرده است.

عباس کبریایی زاده، نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی و عضو اتئلاف مطالبات صنعت دارو در گفت‌وگو با سالم‌خبربا بیان این مطلب افزود: سهمیه ی جدیدی به دارو اختصاص نیافته است و سهمیه ی جدیدی وجود ندارد. این ارز همان سهمیه ای است که برای دارو در نظر گرفته شده بود اما تاکنون پرداخت نشده است. این در حالیست که برخی به رغم آگاهی از عدد 420 میلیون دلار سوء استفاده می‌کنند.

وی درباره 420 میلیون دلار ارز تخصیصی دارو که این روزها مطرح است، اظهار داشت: نمی دانیم این عدد از کجا آمده است. اما این مساله محرز است که بانک مرکزی در تخصیص سهمیه ارز دارو بسیارعقب است. در جلسه‌‌ی اخیری نیز که با وزیر بهداشت داشتیم، ایشان نیز اذعان داشتند که بانک مرکزی در تخصیص ارز دارویی کوتاهی می‌کند درحالی که این موضوع را بارها ایشان در هیئت دولت اعلام کرده‌اند و امید داشتند که در این هفته به نتیجه برسد.

کبریایی زاده با اشاره به اینکه امیدواریم بانک مرکزی در تخصیص ارز دارو، ارزهای قابل استفاده ای تخصیص دهد، گفت: متاسفانه بسیاری از ارزهایی که بانک مرکزی ارائه می‌دهد، نوعی اتلاف وقت محسوب می‌شود زیرا ارز قابل استفاده‌ای نیستند وامیدواریم این 420 میلیون دلار فقط خبر خشنود کننده ی مقطعی نباشد. 

وی با اشاره به اینکه 420 میلیون دلار بخشی از سهمیه ارزی دارو بوده که امیدواریم تخصیص داده شود، اظهار کرد: در این راستا، بهتر است اطلاعات نادرستی ارائه نشود که سهمیه ی جدید ی به دارو داده شده است.

کبریایی‌زاده همچنین درباره ترکیب جدید اعضای "ائتلاف‌ مطالبات صنعت دارو" در هفتمین دوره‌ی انتخابات هیات مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: اقبال خوب همکاران و احساس مسئولیت آنان برای حضور در هیات مدیره‌ی سندیکا هست بسیار خوب و موجب خرسندی است.  جمعی از همکاران  تحت عنوان ائتلاف مطالبات صنعت دارو دور هم جمع شده‌اند. درتشکیل این ائتلاف تاکید برآن بوده که در درجه ی نخست کسانی به این جمع دعوت شده‌اند، که اولا سابقه فعالیت حرفه‌ای در زمینه‌ی نهادهای اجتماعی مانند انجمن‌ها و سندیکاها را داشته‌اند و افرادی بوده اند که در طول سال‌های گذشته همواره پذیرای مسئولیت‌های اجتماعی در این عرصه بوده‌اند.

عضو اتئلاف مطالبات صنعت دارو در ادامه گفت: اعضای دعوت شده به ائتلاف، افرادی هستند که در زمینه‌های مختلف نظام دارویی از صنعت تا نظام سیاست‌گذاری نقش‌ ایفا کرده‌اند و طی سال‌ ها فعالیت خود، در نهادهای نظام دارویی سعی کرده اند که اثربخشی خود را نشان دهند. ضمن آنکه علاوه بر آن در این جمع تلاش شده که از همه طیف‌های فعال در صنعت دارو حضور داشته باشند.

کبریایی‌زاده همچنین گفت: همچنین سعی کرده‌ایم از حضور همکارانی که حتی در سایر عرصه‌های دارویی مانند صنعت پخش یا بازاریابی و فروش دارو تجربیاتی دارند نیز برای کار بهره ببریم. تصور ما این است که این جمع با توجه به وجود افراد با تجربه ی صنایع دارویی کشور یکی از جامع‌ترین جمع‌هاست که می‌توانیم شاهد حضور آنان نیز در سندیکا باشیم.

نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان اینکه مهم‌ترین سندی که می‌تواند کارایی اعضای هیات مدیره‌ی سندیکای صاحبان صنایع دارویی کشور را تبیین کند سوابق حرفه‌ای آنان است، تصریح کرد: حضور اعضا در صنایع مختلف دارویی کشور و وزارت بهداشت و درمان نمونه‌ی بارز فعالیت‌های اعضای این اتئلاف به شمار می‌رود‌؛ آنان همواره ثابت کرده‌اند که مهم‌ترین هدفشان توسعه صنعت داروسازی کشور در فضای همدلی و همراهی و یکپارچگی نهادهای مختلف نظام دارویی است.

وی با اشاره به اینکه صنعت داروسازی، طی سال‌های اخیر شاهد فراز و نشیب‌های بسیاری بوده است، بیان کرد:  درحال حاضر این صنعت به بلوغ مناسبی رسیده است به طوری که امروز شاهد حضور شرکت‌های نوپدید و جدید در عرصه ی صنایع دارویی کشور هستیم که عمدتا شرکت‌های کوچک دانش بنیان یا دانش محورند و تاکید ما این است که این شرکت‌ها باید مورد حفاظت قرار گیرند که باید جهت توسعه و حضور نها در بازارهای منطقه‌ای تلاش کنیم و تدبیرهایی را بیاندیشیم .

کبریایی‌زاده رویکرد اصلی ائتلاف را توسعه جایگاه صنعت دارو در سطح ملی و  فرا ملی است. ایشان گفت: ما سعی داریم این اهداف را در قالب این ائتلاف دنبال کنیم.

وی همچنین افزود: ائتلاف به همه ی صاحبان ایده، در همه حوزه‌های مختلف داروسازی نگاه همگرایی دارد. اعتقاد من این است که ما امروزه بیش از هر زمان دیگری به همدلی، همراهی و هم‌افزایی یکدیگر نیاز داریم و حفظ کیان نظام دارویی کشور در قالب حفظ منافع مردم به عنوان مهم‌ترین وظیفه‌ای است که باید در برنامه‌های خود داشته باشیم.

عضو اتئلاف مطالبات صنعت دارو درباره لازمه ی تفاوت و تضارب نظرات و عقاید اعضای سندیکا مطرح کرد: وقتی جمعی در قالب انجمن و سندیکایی حرفه ای فعالیت می‌کنند باید توجه داشته باشند که این مجموعه‌ای از منافع مشترک و تضادهای درون حرفه‌ای است که سبب می‌شود انجمن یا سندیکا شکل‌گیرد در این میان، الزاما همه اعضای یک سندیکا منافع مشترکی ندارند و ممکن است در مواردی حتی منافع آنان در تقابل با یکدیگر نیز باشند.اما نکته مهم این است که انجمن‌ها و سندیکاها براساس تقویت همین نقاط قوت و مشترک یکدیگر شکل می‌گیرند تا در این راستا بتوانند در چارچوب منافع ملی و با رویکرد توسعه ملی هم‌افزایی داشته باشند.

وی در ادامه عنوان کرد: اعضای سندیکا افرادی هستند که ممکن است باتوجه به حیطه‌ی فعالیت‌هایشان تضادها و تقابل‌هایی داشته باشند و این امری طبیعی است. اگرما به کل  نظام دارویی کشوردر قالب نظام اجتماعی مردم ایران نگاه کنیم و منافع مردم ایران را در قالب منافع مشترک صنف بنگریم، طبیعتا تضادها، ظهور و بروز نخواهد کرد. ظهور و بروز تضادها زمانی رخ می‌دهد که ما نتوانیم روی منافع مشترک در قالب رویکرد منافع ملی به فعالیت بپردازیم.

کبریایی‌زاده با اشاره به اینکه اعضای ائتلاف در همگرایی فعالیت‌ها به تفاهم رسیده‌اند، گفت:خوشبختانه افرادی که در این ائتلاف دور هم گرد آمده‌اند در همگرایی و رویکرد مشترک به تفاهم رسیده‌اند؛ تلاش ما بر این است که این وفاق در راستای توسعه صنعت ملی، به‌عنوان دستاوردی بزرگ ملی به بار بنشیند. همه اذعان دارند که صنعت دارویی کشوربه عنوان یک ظرفیت و سرمایه ملی برای کشورباید به نحو شایسته‌ای حفظ شود، تلاش ما بر این است که این ائتلاف این رویکرد را به نحو شایسته‌ای دنبال کند.

وی درباره رویکرد این ائتلاف برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط بیان کرد:  در دوره فعلی، سندیکا با معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان غذا و دارو جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی داشته‌اند که این مذاکرات منجر به تدوین دستورالعمل‌ها و پیش‌نویس‌هایی شد ضمن آنکه دکتر شانه ساز نیز حمایت‌های خوبی از آن‌ها داشته است.

نایب رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در ادامه اظهار امیدواری کرد: امید است در این دوره از سندیکا، برنامه‌های مطرح شده با حمایت‌های مالی معاونت علمی ریاست جمهوری عملیاتی شود. همچنین امیدواریم در این دوره با حمایت سازمان غذا و دارو در حمایت از شرکت‌ها تمرکز بیشتری شود .
 


کد مطلب: 7751

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7751/اطلاعات-نادرست-درباره-ی-420-میلیون-دلار-ارز-دارویی-انتشار-ندهیم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com