۰
یونس عرب، عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر:

تامین دو داروی حیاتی بیماران تالاسمی در گروی تامین ارز دارویی

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب : ۷۷۴۹
تامین دو داروی حیاتی بیماران تالاسمی در گروی تامین ارز دارویی
سالم‎‌خبر: برای تامین دو داروی حیاتی بیماران تالاسمی هنوز ارزی اختصاص داده نشده و کمبود برخی داروها این بیماران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

یونس عرب، عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر درباره ارز تخصیصی داروی بیماران تالاسمی گفت: با وجود درخواست تخصیص ارز برای دو داروی دستفرال و جیدنیو از ابتدای سال تاکنون برای این دو داروی حیاتی ارزی دریافت نکرده‌ایم و مصرف‌کنندگان این داروها با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: نامه‌ای تحت عنوان(تسریع اختصاص ارز جهت تهیه دارو) نیز به
به دفتر رئیس جمهوری ارسال شد اما ظاهرا نامه بایگانی شده است، این درحالیست که در رسانه‌ها بارها مطرح کرده‌اند که تامین دارو برای بیماران از اولویت‌های دولت است.
 
عرب با بیان اینکه دولت و وزارت بهداشت باید از ماجراجویی‌ در حوزه دارو و درمان بیماران تالاسمی دست بردارند، گفت: این رفتارها، خسارات جبران‌ناپذیری را برای جان و مال بیماران درپی‌ داشته است؛ همچنین این امر، باتوجه به وجود بیماری کرونا انجام فعالیت‌های انجمن را با دشواری‌های بسیاری همراه کرده است.
 
دبیر انجمن تالاسمی ایران افزود: زمانی که یک بیمار برای دریافت
داروهای خود به داروخانه‌های بسیاری مراجعه و به داروهای خود دسترسی پیدا نمی‌کند خطرات بسیاری او را تهدید می‌کند؛ باتوجه به این موضوع، خطر شیوع ویروس کرونا در بیماران تالاسمی به شدت نیز افزایش می‌یابد.
 
وی با اشاره به اینکه عدم تامین به‌موقع داروها بیماران مبتلا به تالاسمی را دچار مشکلاتی کرده است، تصریح کرد: دولت به‌جای اینکه یاری‌دهنده بیماران تالاسمی باشد، آنان را در مضیقه بیشتری جهت تهیه داروهایشان و ملزومات حیاتی قرار داده است؛ عدم تامین به‌موقع داروها مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد.
 
وی درباره هزینه تهیه
داروها اظهار کرد: هزینه داروها برای بیماران بسیار بالاست ضمن اینکه در شرایط کنونی، بیماران به داروهای خود دسترس ندارند. طبق نظریه انجمن علمی پزشکان درمانگر و تاییدیه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ۱۰ درصد از بیماران به داروهای وارداتی نیازمندند و بنابر مصوبه شورای عالی بیمه با امضای سه وزیر، واردات این داروها در هر شرایطی مجاز اعلام شده است .
 
دبیر انجمن تالاسمی ایران خاطرنشان کرد: اینکه برخی مسوولان سازمان غذا و دارو مطرح می‌کنند بیماران تالاسمی در اولویت ما قرار ندارند، منصفانه نیست؛ ما انتظار نداریم با بیماران تالاسمی چنین
رفتارهایی شود، براساس این اظهارات بیش از گذشته مشکلات ما افزایش یافته است.
 
 عرب درباره کیفیت داروهای تولید داخل تصریح کرد: برخی بیماران از کیفیت داروهای داخلی راضی و برخی نیز ناراضی هستند؛ همچنین باتوجه به فرم عوارض ناخواسته دارویی، مشخص شده که  برخی از داروهای تولید داخل عارضه دارویی دارند ضمن اینکه ممکن است داروهای خارجی نیز عوارضی داشته باشند.
 
وی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه بیماران از ابتدای زندگی‌ خود از داروهای خارجی استفاده کرده‌اند ممکن است بدنشان به داروهای داخلی واکنش‌هایی را نشان دهند.
 
کد مطلب : ۷۷۴۹
نام شما

آدرس ايميل شما