۰

توسعه ۲ نانو رادیودارو برای کمک به بیماران سرطانی

تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۷۷۲۳
توسعه ۲ نانو رادیودارو برای کمک به بیماران سرطانی
سالم خبر: دو نانورادیودارو که به‌تازگی برای مقابله با سرطان تولید شده اند، در حال آماده شدن برای ورود به کارآزمایی بالینی هستند تا پس از طی این مراحل مسیر تجاری‌سازی را طی کنند.
 
به گزارش سالم خبر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو نانوذره جدید را برای تولید رادیوداروهای نانومقیاس توسعه می‌دهد و انتظار می‌رود که این دو نانوحامل جدید در سال جاری وارد آخرین مرحله مطالعات بالینی شوند. این نانوذرات قادر به انتقال موادی مانند رادیوداروها در بدن بیمار بوده تا این ترکیبات به نقاط خاصی نظیر تومور برسند.
 
محققان این پروژه از طریق یک پروژه تحقیقاتی هماهنگ با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو نانوذره جدید را تولید کردند که نویدبخش نسل جدیدی از رادیوداروهای نانویی است که می‌تواند تشخیص و درمان به‌موقع انواع مختلف سرطان را به طرز چشمگیری بهبود دهد.
 
رادیوداروها، داروهای پزشکی حاوی ایزوتوپ رادیواکتیو هستند که برای دهه‌ها با موفقیت برای تشخیص و درمان سرطان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. تحولات اخیر در نانوپزشکی و فناوری‌ نانو می‌تواند باعث افزایش کارایی و ایمنی بیشتر این داروها شود و افق‌های تازه‌ای را برای درمان سرطان ارائه کند.
 
امیر جلیلیان، متخصص داروسازی رادیویی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با بیان اینکه نانوحامل‌ها می‌توانند رادیوداروها را در ساختار خود ادغام کنند، گفت: به این ترتیب که این مواد به راحتی در اندام‌های مورد نظر تجمع یافته و در بدن و در بخش‌های سالم وارد نخواهند شد، با این کار اثرات جانبی و ناخواسته این دارو به کمینه مقدار خود می‌رسد.
 
وی خاطر نشان کرد: از آنجا که سطح این داروها دارای مواد انتخابگر تومور سرطانی هستند، در نتیجه تنها به سلول‌های تومور متصل می‌شوند و در نهایت، رادیوداروها تنها در محل مورد نظر و از پیش تعیین‌شده رهاسازی می‌شوند.
 
به گفته این محقق چنین رادیوداروهای نانویی به‌دلیل پیوند قوی ایجاد شده میان دارو و حامل، در گردش خون بدن پایدارتر خواهند بود و با کاهش تجمع در بافت‌های سالم به ایمنی بیشتر بیمار کمک شایانی می‌کنند.
 
بر اساس اعلام ستاد نانو، در این پروژه ۱۲ کشور با هم همکاری داشته و در نهایت ۴۰ نانوذره پلیمری با استفاده از فناوری تابش و سنتز شیمیایی تولید شده‌ است.
کد مطلب : ۷۷۲۳
نام شما

آدرس ايميل شما