ناصر ریاحی، رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو در نشست خبری روسای تشکل‌های اقتصادی حوزه سلامت:

بارها درباره‌ی تامین ارز و کمبود دارو هشدار داده ایم

16 شهريور 1399 ساعت 14:11

سالم خبر: برای تامین ارز دارو بارها هشدار داده‌ایم که اگر مشکل آن حل نشود، خیلی زود دچار کمبود دارو می‌شویم.


سالم خبر: برای تامین ارز دارو بارها هشدار داده‌ایم که اگر مشکل آن حل نشود، خیلی زود دچار کمبود دارو می‌شویم.
 
به گزارش سالم خبر، ناصر ریاحی، رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو در نشست خبری روسای تشکل‌های اقتصادی حوزه سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: واردات دارو از لحاظ عددی سه درصد مصرف داروی کشور است، اما عمدتا داروهای پیچیده و برای بیماری‌های خاص است. به همین دلیل تامین این نوع داروها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: اوایل سال جاری برای مصرف سه ماه، دارو وارد شده و در گمرک نگهداری شد. به دلیل عدم تخصیص ارز کافی، همه این داروها با حداقل اسناد، ترخیص موقت شد. از ابتدای سال فقط ۳۰ درصد ارز واردات دارو را تخصیص گرفتیم، اما حدود ۵۰ درصد دارو وارد بازار شد.
 
وی ادامه داد: ارز واردات دارو امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. انتظار این بود که تخصیص‌ها سریع‌تر انجام شود. از سویی وزارت بهداشت درگیر کرونا بود و ارزی که برای کرونا تخصیص داده شده بود نیز هنوز یک سوم آن دریافت شده و با توجه به جمعیت، اصلا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

ریاحی همچنین افزود: در عین حال ارز واردات دارو امسال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. بر این اساس انتظار این بود که تخصیص‌ها سریع‌تر انجام شود. از طرفی وزارت بهداشت درگیر کرونا بود و ارزی که برای کرونا تخصیص داده شد نیز فقط یک سوم آن دریافت شده و با توجه به جمعیت، اصلا قابل مقایسه با سایر کشورها نیست.

وی افزود: این هشدار را می‌دهیم که توان محدود است. از وزیر بهداشت درخواست کردیم این مشکل ارز حل شود، زیرا در غیر این صورت برای تولید دارو و واردات دچار مشکل می‌شویم.


کد مطلب: 7693

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7693/بارها-درباره-ی-تامین-ارز-کمبود-دارو-هشدار-داده-ایم

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com