۰

اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۷۶۹۲
اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی
سالم خبر: سال گذشته با وجود پیش بینی حدود ۳.۶ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی، با حدود ۷۰۰ میلیون دلار کمتر از آن، تامین دارو و تجهیزات پزشکی را انجام دادیم و امسال نیز حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش بینی شده است.
 
به گزارش سالم خبر، محمد رضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری روسای تشکل‌های اقتصادی حوزه سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره مشکل تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی افزود: نگرانی دست اندرکاران تولیدکنندگان و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی بیان شده است. در ماه‌های گذشته انتظارها برای تامین ارز انجام نشد. در ماه‌های گذشته تامین ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی با برنامه ریزی انجام شده کمی متفاوت بود و ما هم پیگیری‌ها را انجام دادیم و در روز گذشته، مسئولان بانک مرکزی قول دادند که این کمبودها برطرف شود.
 
وی ادامه داد: حدود ۳۶۰ میلیون دلار از طرف بانک مرکزی کارسازی شده است که این رقم می‌تواند بخش مهمی از نگرانی‌ها را برطرف کند.
 
واکسن کرونا در هیچ کشوری ساخته نشده است
 
شانه ساز درباره واکسن کرونا گفت: تلاش اصلی ما برای واکسن کرونا، تولید داخلی است. چند شرکت دانش بنیان موازی هم با روش‌های متفاوت در حال پیشرفت هستند. برآورد اصلی تولید را از تولید کنندگان داخلی داریم. هیچ شرکتی در دنیا تولید نهایی واکسن کرونا را انجام نداده و در حال مطالعات بالینی هستند. قیمت‌هایی که گفته می‌شود هم متفاوت است و این موضوع نشان می‌دهد که هنوز در هیچ کشوری نمی‌توانیم در مورد تولید این واکسن اظهار نظر قطعی کنیم.
 
تامین واکسن آنفلوآنزا
 
رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره تامین واکسن آنفلوآنزا اظهار کرد: برای واردات واکسن آنفلوآنزا از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال پیگیری‌ها انجام شده و با تلاشی که انجام شده و با پیگیری شرکت‌های مربوطه توانستیم به میزان مورد نیاز کشور، واردات واکسن آنفلوآنزا را انجام بدهیم. سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های ضروری مثل سالمندان، خانم‌های باردار و بیماران قلبی و تنفسی و پرسنل کادر بهداشت و درمان پیش بینی شده بود که این عدد امسال به ۲.۵ میلیون واکسن رسیده است.
 
وی افزود: برای کسانی که تزریق واکسن ممکن است ضروری نباشد هم از یک میلیون و ۷۰۰ هزار در سال گذشته امسال به ۱۰ میلیون واکسن رسیدیم. در این زمینه نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد. البته امسال به دلیل استفاده از ماسک و شست‌وشوی مداوم دست‌ها و عدم برگزاری مراسم عروسی و عزاداری، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا بسیار کمتر از سال گذشته خواهد بود.
 
شانه ساز ادامه داد: برای تامین بقیه واکسن آنفلوآنزا نیازمند تامین ارز هستیم و بانک مرکزی قول داده این ارز تامین شود و تا قبل از پایان شهریور این واکسن را در کشور خواهیم داشت. زمان مصرف آن در مهر و آبان است. ۲.۵ میلیون در مراکز بهداشتی و درمانی و بقیه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.
 
صرفه جویی ۷۰۰ میلیون دلاری در سال گذشته
 
معاون وزیر بهداشت گفت: در چند روز گذشته شاهد بودیم که وقفه‌ای در تامین ارز ایجاد شد و سندیکاهای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نگرانی‌هایی داشتند. این نگرانی‌ها با وزیر بهداشت در میان گذاشته شد. در ماه‌های گذشته پیگیری‌هایی را انجام دادیم و مکاتباتی هم انجام شد. به دلیل پیگیری‌ها و اهمیت موضوع، روز گذشته جلسه‌های بسیار مفصلی داشتیم. برای تامین ارز مورد نیاز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی توافقاتی با بانک مرکزی داشتیم.
 
وی ادامه داد: همان طور که د رسال ۹۸ حتی اجازه ندادیم یک عمل جراحی لغو شود و دارو و تجهیزات تامین شد، امسال هم قول می‌دهیم با پیگیری‌های انجام شده، هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نشود. البته خواهش ما از بانک مرکزی این است که با در نظر گرفتن شرایط خاص بین الملل به شرکت‌های ما یاری برسانند تا به موقع به نیاز بیماران پاسخ بدهیم و وقفه‌ای ایجاد نشود.
 
برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی کارشکنی می‌کنند
 
شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره استفاده از منابع ایران در خارج از کشور برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: منابع ما در خارج از کشور قابل توجه است و فقط مربوط به انگلستان نیست. اگر شیطنت‌ها و شرارت‌های دشمنان نبود، این مباحث پیش نمی‌آمد. می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نمی‌شود، اما برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی کارشکنی می‌کنند. تامین کنندگان و بازرگانان ما با از خود گذشتگی و به دور از سود شخصی، فعالیت می‌کنند. بحث منابع کشور در انگلستان، منابعی نیست که بخواهد ما را امیدوار یا نا امید کند. منابع ما در خارج از کشور زیاد است و با پیگیری‌های وزارت خارجه امیدواریم منابع را آزاد کنیم تا اقلام مورد نیاز را از این مسیر تامین کنیم.
کد مطلب : ۷۶۹۲
نام شما

آدرس ايميل شما