در گفت و گو با علیرضا سالم، عضو شورای عالی داروخانه‌های ایران مطرح شد:

سازمان غذا و دارو نقش داروخانه‌ها را احیا کند

26 مرداد 1399 ساعت 17:38

سالم خبر: دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران گفت: لازم است سازمان غذا و دارو روش مدیریتی صحیحی را اجرا کند تا نقش داروخانه‌ها  مشخص و پررنگ شود.


سالم خبر: دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران گفت: لازم است سازمان غذا و دارو روش مدیریتی صحیحی را اجرا کند تا نقش داروخانه‌ها  مشخص و پررنگ شود.

علیرضا سالم، عضو شورای عالی داروخانه‌های ایران در گفت‌وگویی با سالم‌خبر درباره ی زنجیره معیوب پخش و توزیع ماسک افزود: برای رفع مشکل کمبود ماسک به انجمن داروسازان پیشنهاد راه‌اندازی خط تولید ماسک تحت نظارت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت داده شد. تا مسئولین وزارت‌ بهداشت و درمان بتوانند از مشارکت و تجمیع منابع مالی داروسازان استفاده کنند. راه‌اندازی خط تولید یا کارگاه تولید ماسک توسط داروسازان بسیار آسان بود، براین اساس انجمن داروسازان پس از دو ماه توانست ماسک سه‌گانه با هماهنگی شورای اصناف، سازمان غذا و دارو به قیمت مصوب عرضه کند.

خط تولید ماسک‌های انجمنی کافی نیست

وی همچنین افزود: ماسک‌های انجمنی تولید شده در شهرهای یزد، اهواز و تهران، طی بخشنامه با قیمت مصوب ۱۶۰۰ تومان به صورت محدود به داروخانه‌ها عرضه می‌شود و داروخانه‌ها با نوبت سهمیه‌های خود را دریافت می‌کنند اما باید یادآور شد که عرضه این ماسک‌ها در داروخانه‌ها کافی نیست و خط تولید ماسک‌ها در حد گسترده‌ای نیست که بتواند نیاز همه داروخانه‌ها را رفع کند. سوال ما نیز این است که این خط تولید به چه دلیلی زودتر راه‌اندازی نشد  یا اینکه چرا درباره توزیع این ماسک‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود!

قیمت فروش ماسک متفاوت است

سالم درخصوص قیمت ماسک تصریح کرد: اینکه داروخانه ماسک‌ تولید داخل را ۴ هزار تومان خریداری کند و ۵ هزار تومان به مردم بفروشد درست نیست؛ در صورتی‌که گفته شده باید ماسک با قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش برسد؛ عدم هماهنگی‌ها سبب ایجاد مشکلاتی شده است.  داروخانه‌ها نباید ماسک را بیشتر از ۱۵۰۰ تومان عرضه کنند. ماسک‌ها ۱۴۳۰ تومان خریداری می‌شوند و ما مجبوریم با قیمت ۱۶۰۰ تومان به مردم بفروشیم درحالی که ۱۰ درصد سود هم ندارد؛ این مشکلات در زمینه ماسک وجود دارد. در اسفندماه بسیاری از بیمارستان‌ها از ما درخواست ماسک داشتند، در صورتی که ابلاغیه سازمان غذا و دارو همه فعالیت‌های ما را در داروخانه مختل کرد.

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران در ادامه گفت: درحال حاضر ماسک تولید داخل با قیمت ۴ یا ۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، خطوط تولید مانند دی ماسک‌، ماسک حافظ و یگانه توسط دلالان به مراکز عرضه‌کننده فروخته می‌شود. باید کمیته‌ای جهت بررسی این مشکلات وجود داشته باشد. تمامی ماسکی که از شرکت دولتی توزیع‌کننده دریافت کرده‌ایم فقط یک بسته ۵۰ تایی بود درحالی ما فقط روزانه ۱۰ ماسک میان پرسنل خود در داروخانه توزیع می‌کنیم و مصرف شخصی داروخانه است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: امروزه داروخانه‌ها، ماسک را از یک منبع غیررسمی دریافت و به مشتری می‌فروشند اما این قضیه تمام نمی‌شود و ما با مشکلات دیگری نیز روبه رو می‌شویم به‌عنوان مثال مشتری اعتراض می‌کند که کش ماسک پاره شد یا تیغه آن خارج شد و ما مجبوریم آن را تعویض کنیم؛ این شکایات ناشی از ماسک غیراستاندارد است که برای ما نیز دردسرهای بسیاری را به وجود آورده است.

سالم با اشاره به اینکه داروخانه‌ها باید با یکدیگر تجمیع شوند و کارگاهی برای تولید ماسک ایجاد کنند، اظهار کرد: وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو نیز در این مسیر همراهی و از مجموعه داروخانه‌داران حمایت کنند. ما باید برای حداقل ارائه خدمات که ماسک است قدرت داشته باشیم، مانند تولیدکنندگان که محصولات خود را تولید و به مصرف‌کننده می‌فروشند. داروخانه‌ها باید به خط تولید وارد شوند و محصولات را با قیمت مناسب به دست مشتری برسانند به طور قطع، این امر پاسخی در برابر گستاخی شرکتهای تولیدکننده خواهد بود .

چرا ماسک ۷۰۰ تومانی یا ۱۵۰۰ تومانی در داروخانه‌ها وجود ندارد؟

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران گفت: وزارت صمت باید این مسئولیت را برعهده گیرد و خدمات‌دهی را بر عهده ما بگذارد و یا سازمان غذا و دارو را وادار به اختصاص خط تولیدی برای داروخانه‌ها کند؛ متاسفانه این چرخه معیوب است . من به عنوان یک داروساز نباید از یک سوپرمارکت تقاضای الکل داشته باشم! سوال ما این است در این زمینه چرا نظارت و بازرسی وجود ندارد ؟

وجود دلالان در زنجیره پخش ماسک

 سالم با بیان اینکه درحال حاضر ما در زنجیره پخش و توزیع معیوب فعلی، مورد بازخواست قرار می‌گیریم، تصریح کرد: کمبودها تقصیر داروخانه‌ها نیست. نایب رئیس انجمن داروسازان تهران مطرح کرده که داروخانه‌ها ماسک را خریداری و با افزایش قیمت 15 درصدی آن را به مردم می‌فروشند! اینکه چه دلالانی  میان تولیدکنندگان و فروشندگان عرضه محصول وجود دارد باید بررسی و ریشه‌یابی شود. اینکه چرا با این افراد برخورد نمی‌شود مهم است و اگر برخورد می‌شود چرا اطلاع رسانی صورت نمی‌گیرد!

نظارت بر فعالیت داروخانه‌ها
 
وی درباره نظارت‌های موجود در داروخانه‌ها گفت: داروخانه‌ها فعالیت‌های شفافی را دنبال می‌کنند و همه امور شفاف و آشکار  است و موردی برای کتمان وجود ندارد. درحال حاضر در اداره مالیات سود اقلام آرایشی برمبنای ۲۵ درصد محاسبه می‌شود در حالی که سود ما ۱۵ درصد است. نظارت بر داروخانه‌ها به گونه‌ای است که اگر اقلام آرایشی یک ریال بالاتر به فروش برسد، مورد بازخواست قرار می‌گیریم .

نقش کمرنگ داروخانه‌ها در خدمات‌دهی به مردم
 
دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران با اشاره به اینکه لازم است در سازمان غذا و دارو روش مدیریتی صحیحی اجرا شود که نقش داروخانه‌ها پررنگ شود، عنوان کرد: سازمان باید نقش داروخانه‌ها را مشخص کند. داروخانه‌ها می‌توانند به ارائه خدمات دارویی بپردازند، اما بنابر نادیده گرفتن نقش داروخانه‌ها تخلفات افزایش می‌یابد؛ زیرا داروخانه‌داران مجبورند که از کانال‌های غیررسمی به تهیه دارو بپردازند. 

وی در ادامه گفت: به دلیل اینکه داروخانه‌ها در ماه‌های نخست بیماری کرونا خدمات دارویی ارائه نمی‌کردند مشکلات بسیاری به وجود آمد که می‌توان به شکایت‌های پی‌در‌پی مردم، ضرب و شتم مسئولان داروخانه‌ها توسط مردم و هجوم آنان به داخل داروخانه‌ها اشاره کرد.

چرا با دلالین برخوردی نمی‌شود؟

سالم با بیان اینکه متاسفانه دلالی دارو و لوازم در فضای مجازی رواج یافته است، گفت: اینکه چه دلالانی میان تولیدکنندگان و فروشندگان برای عرضه محصول وجود دارد باید بررسی شود و جای سوال است که چرا با این دلالان برخورد نمی‌شود و یا اگر برخوردی وجود دارد چرا اطلاع رسانی صورت نمی‌گیرد !

وی همچنین افزود: درحال حاضر داروخانه‌داران، مراجعه کنندگان بسیاری در تقاضای داروهای حیاتی دارند و با مشکل عدم دسترسی به کانال‌های رسمی مواجه هستند. به طور قطع در شرایط فعلی تخلفاتی به دور از اطلاع موسس یا با اطلاع موسس تخلفاتی توسط پرسنل داروخانه صورت می‌گیرد. این خطرات داروخانه‌داران را تهدید می‌کند و هیچ منبعی این موارد را یادآور نمی‌شود. موسسین داروساز می‌توانند در این زمینه خدمات دهی به مردم کمک‌های بسیاری کنند . در بیماری کرونا داروخانه نباید حلقه آخر درمان باشد.

به وجود آمدن مشکلات پس از ابلاغیه سازمان غذا و دارو

به گفته سالم ، داروخانه‌ها پس از ابلاغیه سازمان غذا و دارو با مشکلات فراوانی مواجه شدند که می‌توان به تأمین و تدارک تجهیزات مقابله با کرونا( ماسک، دستکش، الکل، شیلد، گان و ژل ضدعفونی‌کننده) و همچنین ارائه بهینه خدمات دارویی به مردم و تجهیز روزانه پرسنل و کارمندان داروخانه به مواد ضدعفونی‌کننده اشاره کرد.

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران گفت: سازمان غذا و دارو خطاب به همه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان واحد‌های صنفی ابلاغ کرد که هرگونه توزیع خرید و فروش ماسک‌های پزشکی توسط تولیدکننده و توزیع‌کنندگان واحد‌های صنفی ممنوع است و هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی وابسته به وزارت بهداشت مسئولیت آن را برعهده داشت.

وی همچنین افزود: براین اساس داروخانه‌های سطح شهر صرفا می‌توانستند همه آنچه از گذشته داشتند را به فروش برسانند. همچنین در ابلاغیه ذکر شده بود که داروخانه‌ها پس از تاریخ ابلاغ بخشنامه به‌هیچ عنوان اجازه خرید از شبکه توزیع را ندارند و مشاهده هرگونه فروش توزیع و عرضه کالا پیگرد قانونی دارد .

سالم با بیان اینکه بنابر ابلاغیه سازمان غذا و دارو مشکلاتی را برای موسسین داروخانه‌ها ایجاد کرده است، عنوان کرد: اول اینکه شکایات مردم بنابر عدم ارائه خدمات افزایش یافت زیرا بیمار زمانی که به داروخانه مراجعه می‌کنند درخواست ماسک و دستکش داشتند درحالی‌که در داروخانه‌ها وسایلی به آنان فروخته نمی‌شد و دوم افزایش نظارت‌ها جهت اجرایی شدن ابلاغیه وزارت بهداشت بود که داروخانه‌داران مجبور شدند اعلامیه‌ها‌یی با عنوان اینکه ماسک و محلول ارائه نمی‌شود بر درب داروخانه نصب کنند که بعد از این کار ، هجوم مردم به سوی خرید از مراکز غیرقانونی با قیمت‌های بسیار بالا و تقلبی را شاهد بودیم.

تولید ژل و مواد ضدعفونی‌کننده توسط موسسین داروخانه‌ها

وی درباره تولید ژل و مواد ضدعفونی‌کننده توسط موسسین داروخانه‌ها گفت: موسسین داروساز بنابر وظیفه اخلاقی انسانی علی‌رغم همه فشارهای موجود در جهت مبارزه با شیوع کرونا اقدام به تدارک و تامین تجهیزات کردند حتی در مواردی آنان به تولید ژل و مواد ضدعفونی‌کننده مشغول شدند و با تولیدکنندگان به طور مستقیم ارتباط برقرار کردند .

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران در ادامه اظهار کرد: بنده نیز برای اولین بار گروهی با اعضای موسسین داروساز تشکیل دادم که خریدهای تجمیعی و گروهی انجام دهیم و اقداماتی نظیر ( جلوگیری از ورود ویروس به داروخانه‌ها، استفاده از محلول‌های ضدعفونی‌کننده جهت مصرف عموم، توزیع رایگان آدامس و ماسکهای معمولی) را دنبال کردیم.

وی همچنین افزود: تغییر پوشش ظاهری کارمندان در استفاده از ماسک، دستکش و شیلد  به‌صورت رایگان و روزانه از دیگر اقدامات موسسین بود که حداقل ۲ تا ۳ میلیون تومان در ماه هزینه‌هایی را دربرداشت و نصب پوسترهای علمی توسط مسئولین فنی داروخانه‌ها در جهت کاهش ابتلا به ویروس از دیگر اقدامات ما در داروخانه‌ها بود.

چرا سازمان غذا و دارو، داروخانه‌ها را انتخاب نکرد؟

سالم گفت: توقف فروش تجهیزات کرونا از کانال‌های رسمی کشور به این معنا بود که هیچ نهاد رسمی اقدام به فروش مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات نمی‌کرد اما روزانه بسیاری از دلالان توزیع ماسک و محلول جهت فروش محصولات خود به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردند. در آن شرایط بحرانی سوال ما  هم این بود که چرا سازمان غذا و دارو داروخانه‌ها جهت ارائه خدمات محصولات انتخاب نکرد. درحالی که ما می‌توانستیم تحت نظارت سازمان به مردم خدمت کنیم.

سبد فروشی شرکت‌های توزیع کننده 

موسس داروخانه سالم با بیان اینکه در ماه‌های گذشته، با سبدفروشی توزیع کنندگان مواجه شدیم، بیان کرد: زمانی که اقلام به مرحله توزیع رسید، سبد فروشی توسط شرکت‌های رسمی انجام شد به این معنا که گفته می‌شد سهمیه داروخانه یک الکل است و اگر دو الکل می‌خواهید باید دو میلیون تومان استامینوفن یا آسپرین دریافت کنید !  که متاسفانه مجبور به انجام آن شدیم.

فروش نقدی همه تولیدکنندگان

وی بااشاره به اینکه از اعلام رسمی شیوع کرونا، فروش تمامی محصولات به صورت نقدی امکان‌پذیر شد، خاطرنشان کرد: پس از مدتی داروخانه‌ها باید محصولات را به صورت نقدی خریداری می‌کردند در صورتی که قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کرد. به عنوان مثال قیمت نوعی الکل ، ۴ بار تغییر کرد.

ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مصرف کنندگان

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران یادآور شد: درحال حاضر اگر به محیط اطراف خود توجه کنیم متوجه خواهیم شد که چه اتفاقاتی در حال انجام است . به عنوان مثال پشت شیشه بانکی در خیابان ونک کارتن‌هایی از موادضدعفونی کننده و .... دیده می‌شود که نشان از ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.
 
تولیدکنندگان محصولات خود را در مراکز غیرقانونی عرضه می‌کنند

سالم گفت: متاسفانه امروزه داروخانه‌ها باید مواد ضدعفونی‌کننده را از دلالان تهیه کنند به عنوان مثال باید محصول شرکت‌تولیدکننده را با چند برابر قیمت از دلالان خریداری و عرضه کنیم و علت این است که تولیدکنندگان محصولات خود را به داروخانه‌ها نمی‌دهند و مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسانند؛ به طور قطع نقش مافیا در این زمینه بی‌تاثیر نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: تولیدکنندگان با عرضه مستقیم محصولات خود به مصرف‌کنندگان اعتبار داروخانه‌ها زیر سوال می‌برند. به نظر می‌رسد نظارت در داروخانه‌ها بیشتر از نظارت بر تولیدکنندگان بوده است زیرا تولیدکنندگان کار خود را انجام دادند و محصولات را با قیمت خود به مصرف کننده عرضه کردند

بازرسی مکرر همه نهادهای نظارتی بدون هماهنگی با یکدیگر

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران گفت: بارها تعدادی افراد با هویت نامعلوم و بدون حضور قاضی و نماینده نیروی انتظامی و نماینده دانشگاه وارد داروخانه‌ها شده و اقدام به اخاذی کرده‌اند و گزارش‌های متعددی از این موارد وجود دارد اینکه ناگاه مامور تعزیرات بدون هماهنگی وارد داروخانه می‌شدند و با نشان‌دادن کارت و برگه‌هایی از تعزیرات اقدام به جستجو در داروخانه می‌کردند؛ با وجود اینکه صحت و درستی برگه‌ها نیز مشخص نبود.

وی در ادامه بیان کرد: داروخانه‌داران در واکنش به این رفتار یا باید افراد را از داروخانه بیرون می‌کردند که امکان‌پذیر نبود زیرا ممکن بود به هر داروی موجود در داروخانه ایراداتی را وارد کنند لذا مجبور بودند در برابر خواسته‌های آنان سر تعظیم فرود آورند، بارها شاهد این اتفاق در داروخانه‌ها بودیم . به نظر می‌رسد در شرایط بحرانی و خلأ قانونی، شبکه ای ایجاد شد که داروخانه‌ها را مورد هجوم خود قرار دهند.
سالم با بیان اینکه داروسازان یک تنه مسئولیت چرخه درمان را برعهده گرفتند، گفت: داروسازان  علاوه بر خدمات درمانی با کاهش فروش ریالی از ۵۰ تا ۷۰ درصد نیز روبه رو شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: درحال حاضر مطب پزشکان یا تعطیل است یا با برنامه‌ریزی قبلی تعدادی بیمار را ویزیت می‌کنند اما در بحران کرونا ما از یک سو درگیر وصول چک‌ و خریدها بودیم و از سویی دیگر با حجم زیادی از داروهای با تاریخ مصرف نزدیک مواجه شدیم؛ به عنوان مثال از اسفندماه اغلب پزشکان یا بیماری ندارند یا به صورت مجازی بیمار ویزیت می‌کنند؛ این اتفاقات موجب استوک شدن همه لوازم آرایشی، بهداشتی و داروها شد و تنها کاری که توانستیم انجام دهیم، تبادلات دارویی با دیگر داروخانه‌ها بود با این وجود باز هم با مقدار زیادی از داروهای تاریخ گذشته مواجه شدیم.

دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس ‌داروخانه‌های استان تهران همچنین افزود: اینکه چرا داروخانه‌ها در روند فروش محصولات ضدعفونی‌کننده یا ماسک نادیده گرفته می‌شوند باید بررسی شود؛ ما خطوط تولیدی بسیاری در کشور داریم و لازم است خط تولیدی را جهت فروش ماسک‌ها به داروخانه‌ها ملزم شود. بنده با تولیدکننده‌ای در زمینه ماسک صحبت کردم و آنان به من گفتند که از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرید تا ما بتوانیم ماسک‌های بسیاری را در اختیارتان بگذاریم .
 
 


کد مطلب: 7538

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7538/سازمان-غذا-دارو-نقش-داروخانه-ها-احیا-کند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com