۰

فلج اندام؛ عارضه نادر اما خطرناک ویروس کرونا

تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۷۵۳۲
فلج اندام؛ عارضه نادر اما خطرناک ویروس کرونا
سالم خبر: متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، التهاب و آسیب حاد عروق نخاع و سندروم «گلین باره» را به عنوان علائم نادر ویروس کرونا معرفی کرد.
 
به گزارش سالم خبر، فرزاد اشرفی، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: بیماری کرونا علاوه بر عوارض سیستم اعصاب مرکزی به صورت سردرد، اختلال بویایی و‌چشایی، سکته مغزی، سرگیجه و‌تشج می‌تواند باعث آسیب نخاع و در نتیجه فلج موقت و یا دائم و‌ حتی پیش‌رونده اندام‌ها شود.
 
او ادامه داد: اختلال حسی، مشکلات ادراری، جنسی، زخم‌بستر و در موارد شدید پیشرفت ضایعه به سگمان‌های فوقانی نخاع از دیگر علائم بیماری کرونا است.
 
این متخصص مغز و اعصاب افزود: علت درگیری نخاع آسیب به عروق نخاع در چند سگمان نخاعی است که متاسفانه در صورت درگیری شدید می‌تواند عوارض غیر قابل بازگشتی را به دنبال داشته باشد.
 
 اشرافی گفت: در بیمارستان شهدا دو بیمار آسیب نخاع به دنبال کووید ۱۹ بستری شدند که علایم بیماری یک مورد علی رغم مصرف دارو‌های مختلف بازگشت نداشت. البته امید است که با درمان‌های توانبخشی و‌ مکمل تا حدودی بهبودی حاصل شود.
 
او با بیان اینکه دو مورد بیمار دچار گلین باره نیز به دنبال کووید ۱۹ در بیمارستان شهدا بستری شدند، توضیح داد: درگیری اعصاب محیطی از اندام‌تحتانی و پیشرفت به سمت دست‌ها و درمورد شدید درگیری عضلات تنفسی از علایم بیماری گیلن باره است.
 
این متخصص مغز و اعصاب درباره علت عارضه گلین باره، توضیح داد: علت واکنش خود ایمنی به دنبال ویروس کرونا و آسیب به اعصاب محیطی است که متاسفانه در یک مورد با پیشرفت سریع درگیری عضلات تنفسی و آسیب به سیستم اتونوم باعث ایست قلبی و فوت بیمار شد.
کد مطلب : ۷۵۳۲
نام شما

آدرس ايميل شما