۰

سرعت ساخت واکسن کووید19 از کنترل خارج شده است

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۷۵۰۳
سرعت ساخت واکسن کووید19 از کنترل خارج شده است
سالم‌خبر: رقابت شدید بر سر ساخت و تولید  واکسن COVID-19 و رکوردزنی ها در این زمینه محققان و دانشمندان را دچار این تردید و نگرانی کرده است که این واکسن ها شاید بیش از سود آن برای مقابله با کرونا ضرر داشته باشد.
 
در حال حاضر ساخت سریع واکسن که ناشی از فشارهای سیاسی، اقتصادی و پوپولیستی است و ممکن است هدف اصلی دسترسی جهانی به واکسن مفید را به خطر بیندازد. ضمن آنکه مسوولان سازمان‌های FDA و EMA اظهار داشته اند که به رغم قوانین
سرسختانه ی خود طی سالهای گذشته در حال حاضر به واکسن‌هایی که تنها شدت بیماری کووید19 را کاهش دهد هم مجوز می‌دهند.

در مقایسه ی زمان توسعه ی واکسن‌های مختلف طی چند دهه ی گذشته می توان به این نتیجه رسید که واکسن کووید19 با سرعت انکارناپذیری در حال درنوردیدن فازهای مطالعات بالینی است و این نگرانی را به وجود آورده است که کیفیت و تاثیرگذاری واکسن در سایه ی سرعت تولید این واکسن قرار گیرد.

کلید تولید واکسن فلج اطفال از سال 1894 و شیوع
این بیماری در این سال درامریکا خورده شد. پس از 60 سال یعنی تا سال 1959 نخستین واکسن فلج در دسترس همه قرار گرفت.

واکسن ابولا نیز طی 15 سال پس از تحقیقات و تکمیل مطالعات بالینی از سال 2005 تا سال 2019 تولید و در دسترس قرار گرفت.

تحقیقات درباره ی  واکسن سارس کووید1 از سال 2009 کلید خورد و پس از 17 سال در سال 2020 مورد بهره برداری و تولید قرار گرفت.

این در حالیست که مطالعات در مورد واکسن سارس کووید2 (کووید19) از ماه دسامبر سال 2020 آغاز شد و قرار است طی 12
تا 18 ماه این واکسن به دست آید

 واکسن‌ها مداخلات مهمی در سلامت جامعه هستند چون بیماری را در سطح جمعیت کنترل می‌کنند. این هدف مهم تنها زمانی قابل دسترسی است که واکسن‌ها واقعن مؤثر باشند. چه در روسیه که بدون عرضه داده‌های کافی مدعی ساخت واکسن مؤثر هستند و چه در آمریکا، مسئولان سرعت را فدای داشتن شواهد محکم کارایی واکسن کرده‌اند.
 
 سازمان جهانی بهداشت (WHO) مجموعه‌ای از ویژگی‌های حداقلی برای واکسن‌های COVID-19 منتشر
کرده است تا به سازندگان واکسن کمک کند؛ از جمله این که واکسن باید ۵۰ درصد مؤثر باشد. در هر صورت این‌ها پیشنهاد است و شرکت‌ها موظف به پیروی از آن‌ها نیستند.
 
 طرفداران مسابقه واکسن در حالی سرعت خود را توجیه می کنند که عنوان می کنند نخستین نسل واکسن‌ها «ممکن است به‌اندازه انتظار ما خوب نباشند» و تحقیق و توسعه در این زمینه در طی سالیان آتی مورد نیاز است. از این رو، تلاش اولیه پایین‌تر از حد استاندارد نه‌تنها
باعث آسیب افراد می شود، بلکه منابع را برای نجات جان میلیون‌ها نفر هدر می‌دهد.
 
 چالش دیگر آزمودن واکسن روی افراد آسیب‌پذیرتر است. براساس روند همیشگی که در مراحل اولیه واکسن روی افراد سالم و با خصوصیات شبیه به هم آزموده شود. در مورد COVID-19، افراد با بیماری‌های زمینه‌ای و وضعیت اقتصادی-اجتماعی ضعیف‌تر بیش‌تر در معرض خطرند و بنابراین تأیید یک واکسن بدون آزمودن آن روی این گروه‌ها منطقی نیست.
 
کد مطلب : ۷۵۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما