۰
علیرضا سالم، عضو رسمی شورای عالی داروخانه های ایران:

سازمان غذا و دارو نقش داروخانه‌ها در چرخه‌ی دارویی کشور را بازتعریف کند

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۷۴۶۳
سازمان غذا و دارو نقش داروخانه‌ها در چرخه‌ی دارویی کشور را بازتعریف کند
سالم خبر: سازمان غذا و دارو باید نقش داروخانه‌ها را مشخص کند. زیرا داروخانه‌ها می‌توانند به ارائه خدمات دارویی بپردازند، اما بنابر نادیده گرفتن نقش داروخانه‌ها تخلفات افزایش می‌یابد؛ زیرا داروخانه‌داران مجبورند که از کانال‌های غیررسمی به تهیه دارو بپردازند.

علیرضا سالم، عضو رسمی شورای عالی داروخانه های ایران و دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان موسس در گفت‌و‌گو با سالم‌خبر درباره تولید ماسک‌های عرضه شده به داروخانه‌ها گفت: بنابر رفع مشکل کمبود ماسک به انجمن داروسازان ایران پیشنهاد راه‌اندازی خط تولید ماسک تحت نظارت سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت و درمان داده شد تا مسئولین این وزارت‌ بتوانند از مشارکت و تجمیع منابع مالی داروسازان بهره ببرند. راه‌اندازی
خط تولید یا کارگاه تولید ماسک توسط داروسازان بسیار آسان بود، اگر چه با تعویق اما براین اساس انجمن داروسازان ایران پس از دو ماه توانست ماسک سه‌گانه با هماهنگی شورای اصناف، سازمان غذا و دارو به قیمت مصوب عرضه کند.
 
وی در ادامه گفت: ماسک‌های انجمنی تولید شده در شهرهای یزد و اهواز و تهران، طی بخشنامه با قیمت مصوب ۱۶۰۰ تومان به صورت محدود به داروخانه‌ها عرضه می‌شود و داروخانه‌ها با نوبت سهمیه‌های خود را دریافت می‌کنند؛ اگرچه  عرضه این ماسک‌ها در داروخانه‌ها کافی نیست. 
 
سالم همچنین افزود : خط تولید ماسک‌ها در حد گسترده‌ای نیست که بتواند نیاز همه داروخانه‌ها را رفع کند. سوال ما این است که  این خط تولید به چه دلیلی زودتر راه‌اندازی نشد و یا اینکه چرا
درباره توزیع این ماسک‌ها اطلاع‌رسانی نمی‌شود! 
 
سالم با بیان اینکه داروخانه‌ها ماسک را از برندهای برتر با قیمت ۴ هزار تومان خریداری می‌کنند، گفت: اینکه داروخانه ماسک‌ تولید داخل را ۴ هزار تومان خریداری کند و ۵ هزار تومان به مردم بفروشد درست نیست؛ در صورتی که گفته شده باید ماسک با قیمت ۱۵۰۰ تومان به فروش برسد؛ عدم هماهنگی‌ها سبب ایجاد مشکلاتی شده است. 
 
سالم با اشاره به اینکه نباید داروخانه‌ها بیش از ۱۵۰۰ تومان ماسک را عرضه کنند، گفت:  ماسک‌ها ۱۴۳۰ تومان خریداری می‌شوند و ما مجبوریم با قیمت ۱۶۰۰ تومان به مردم بفروشیم درحالی که ۱۰ درصد سود هم ندارد؛ این مشکلات در زمینه ماسک وجود دارد در حالی که می‌توانست به آسانی رفع شود. در اسفندماه بسیاری از بیمارستان‌ها
از ما درخواست ماسک داشتند، در صورتی که ابلاغیه سازمان غذا و دارو همه فعالیت‌های ما را در داروخانه مختل کرد.
 
سالم با اشاره به اینکه بنابر نظارت‌ها، داروخانه ها فعالیت‌های شفافی را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: در داروخانه‌ها همه‌ی فعالیت‌ها شفاف و آشکار  است و موردی برای کتمان وجود ندارد.
 
سالم گفت : درحال حاضر در اداره مالیات سود اقلام آرایشی برمبنای ۲۵ درصد محاسبه می‌شود در حالی که سود ما ۱۵ درصد است. نظارت بر داروخانه‌ها به گونه‌ای است که اگر اقلام آرایشی یک ریال بالاتر به فروش برسد، مورد بازخواست قرار می‌گیریم .
 
وی همچنین افزود: اغلب داروها از جمله داروهای نازایی و یا قلم‌های انسولین در دسترس نیست و اطلاعاتی درباره آن‌ها نیز وجود ندارد؛ چون
تولیدکنندگان دارو را به ما نمی‌دهند و نقش داروخانه‌ها کمرنگ شده است.
 
 سالم با بیان اینکه لازم است در سازمان غذا و دارو روش مدیریتی صحیحی اجرا شود که نقش داروخانه‌ها پررنگ شود، تصریح کرد: سازمان غذا و دارو باید نقش داروخانه‌ها را مشخص کند. زیرا داروخانه‌ها می‌توانند به ارائه خدمات دارویی بپردازند، اما بنابر نادیده گرفتن نقش داروخانه‌ها تخلفات افزایش می‌یابد؛ زیرا داروخانه‌داران مجبورند که از کانال‌های غیررسمی به تهیه دارو بپردازند.  
 
وی در ادامه عنوان کرد: برای داروخانه‌هایی که در ماه‌های نخست همه گیری بیماری کرونا خدمات دارویی ارائه نمی‌کردند مشکلات بسیاری به وجود آمد که می‌توان به  شکایت‌های پی‌در‌پی مردم، ضرب و شتم مسئولان
داروخانه‌ها توسط مردم و هجوم آنان به داخل داروخانه‌ها اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه داروخانه‌ها در زنجیره دارویی معیوبی قراردارند، گفت: درحال حاضر این داروخانه ها هستند که به رغم سوءمدیریت‌ها مورد بازخواست قرار می‌گیرند؛ درحالی‌که مشکلات تقصیر ما نیست با این وجود، نایب رئیس انجمن داروسازان تهران مطرح کرد که داروخانه‌ها ماسک را خریداری کرده و ۱۵ درصد بر قیمت آن افزوده و به مردم فروخته‌اند!
 
سالم در ادامه عنوان کرد: اینکه چه دلالانی میان تولیدکنندگان و فروشندگان برای عرضه محصول وجود دارد باید بررسی شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا با این دلالان برخورد نمی‌شود و یا اگر برخوردی وجود دارد چرا اطلاع رسانی صورت نمی‌گیرد !
کد مطلب : ۷۴۶۳
نام شما

آدرس ايميل شما