۰
محسن ابراهیم زاده، فوق تخصص بیماری های عفونی:

واکسن‌های روسی در صورت ورود به کشور در حد پلت‌فرم است

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب : ۷۴۶۲
واکسن‌های روسی در صورت ورود به کشور در حد پلت‌فرم است
سالم خبر: یک پزشک متخصص بیماری های عفونی هشدار داد: در حال حاضر واکسنی در کار نیست. اگر قرار باشد از روسیه واکسن کووید19 وارد کشور شود فعلا در حد پلت فرم است یعنی واکسنی نیست که بتوان از آن استفاده کرد باید روی آن کار شود و خام است.

محسن ابراهیم زاده، در یک برنامه ی تلویزیونی همچنین تاکید کرد: محصولات کشور‌های شرقی در بخش دارو و واکسن اصولا تاکنون محصولات قوی و مطرحی نبوده‌اند، این یک واقعیت است و بیشتر کمپانی‌های اروپایی و آمریکایی در این زمینه فعال هستند.

پزشک فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به گستردگی ویروس کرونا تصریح کرد: کرونا ویروس در حال حاضر با دوز کمتری افراد را مبتلا می‌کند و علاوه بر گسترش، عفونی‌تر و به نوعی قوی‌تر شده است.   

وی با اشاره به اینکه ویروس کرونا به طور دائم در حال تکثیر است، یادآور شد: هر چه این ویروس بیشتر تکثیر می شود
تغییرات و جهش ژنی آن نیز افزایش می یابد و این تغییرات در جهت بدخیم شدن این ویروس است. ویروس در حال حاضر با دوز کمتری افراد را مبتلا می‌کند و شیوع آن بسیار افزایش یافته است و به دنبال آن ناقلان سالم و بیمار، افراد بیشتری را مبتلا می‌کنند.

وی ادامه داد: ویروس کرونا علاوه بر گسترش، عفونی‌تر هم شده است، به نوعی قوی‌تر شده و همین تغییر بسیار کوچک ماهیت ویروس را عوض کرده چنانچه ما با گستردگی و شیوع بسیار شدید و عجیبی روبه رو هستیم و اقدامات و درمان‌ها پاسخ لازم را نمی‌دهد، این بیماری درمان قطعی ندارد، گول اخبار را نخوریم واکسنی فعلا در کار نیست. اگر قرار باشد از روسیه واکسنی بیاید فعلا در حد پلت فرم است 

این پزشک متخصص همچنین اظهار کرد: روسیه ادعا کرده تست‌های لازم را انجام داده، اما به نظر می‌آید محصول خام در اختیار ایران قرار گیرد و در جا‌هایی هم ادعا
کردند خود این کار را انجام داده و پس از آن واکسن را در اختیار می‌گذاریم، اما فعلا هیچ چیزی معلوم نیست و اصلا اگر واکسنی هم باشد مشخص نیست که به درد همه اقشار و گروه‌ها بخورد یا همه بتوانند از آن استفاده کنند، یا مشکل جدیدی ایجاد نکند و مصونیتی که می‌دهد تا چه میزان است؟ 

وی در مورد میزان ابتلا در گروههای سنی مختلف تصریح کرد: همه گروه‌های سنی درگیر می‌شوند فقط شدت و ضعف دارد، هنوز می‌دانیم چرا دو فردی که در شرایط برابر ابتلا قرار دارند یکی پس از ۱۰ روز بهبود می یابد و دیگری فوت می کند، اینجاست که ژن افراد مؤثر است.چگونه است که عوارض ابتلا به هپاتیت B در چهار گروه افراد متفاوت است ممکن است یک مبتلا بهبود یابد در فردی دیگر تبدیل به سیروز و فوت شود. یک مبتلا فقط ناقل سالم باشد و دیگری هم ناقل باشد.

 ابراهیم زاده، ادامه داد: بنابراین این سیستم ایمنی بدن ماست
که تصمیم می‌گیرد در برابر این ویروس چه واکنشی از خود نشان دهد. ما در مواجهه با ویروس کرونا در هفته‌های دوم و سوم ابتلای بیمار است که با مشکلاتی مواجه می شویم در واقع ویروس صدمات خود را وارد کرده و حال سیستم ایمنی بدن در این زمان وارد عمل شده و افسارگسیخته عمل می کند. سیستم ایمنی تشخیص نمی دهد چگونه عمل کند و گاه به خود بدن هجوم آورده و آسیب می زند. اینجاست که ما از دارو‌های تعدیل‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنیم.

ابراهیم‌زاده در مورد درمان های موجود در بیمارستان ها عنوان کرد: در مراحل انتهایی بیماری که دیگر هیچ درمانی پاسخ نمی دهد یک سری اقداماتی از جمله فیلتر کردن پلاسما را انجام می دهیم تا این سموم و دستگاه ایمنی و فاکتور‌های التهابی را فیلتر کنیم، شاید ریه‌ای که برگشت‌ناپذیر بوده تبدیل شود به ریه روز اول که خوب این‌ها هزینه‌های سنگینی دارد،
حتی در بیمارستان‌های دولتی، یکی از آن‌ها پلاسما درمانی است، انواع و اقسام دارد و ما ۷تا ۸ نوع از این روش‌ها را برای درمان داریم که هزینه ی بالایی نیز دارد. گاهی ممکن است ۵ تا ۶ جلسه از روش‌هایی استفاده کنیم که هر جلسه آن ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد، من روزانه ۵۰ تا ۶۰ بیمار ویزیت می کنم که ممکن است چهار درصد از آن‌ها به سندرم زجر تنفسی گرفتار ‌شوند و در این صورت از این روش ها استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: اگرچه وقتی به این مرحله می‌رسد متأسفانه ما نتایج بارزی در زمینه بهبودی نمی‌بینیم و متأسفانه بیمار از بین می‌رود، اما خانواده‌ها خود اصرار می‌کنند تا ما از روش‌های دیگر استفاده کنیم، 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ما انتقال مادر به جنین به آن شکل نداشتیم، اضافه کرد:، ولی ریسک ابتلای مادران باردار به کرونا بالاست و از
آنجا که هر درمانی را برای این گروه نمی توانیم بکار بریم این افراد بیشتر در معرض خطر خواهند بود. خواهش من این است که از تست‌های تشخیصی نباید به طور وسیع استفاده و بیماران را مجبور کنیم که تست دهند، تست سرولوژی و خون در ابتدای بیماری اصلا ارزشی ندارد، ممکن است در همه ی بیماران آنتی بادی خون افزایش نیابد و فقط ما را دچار اشتباه کند، بنابراین تنها رعایت و پرهیز هنوز حرف اول را می‌زند.

وی در پایان در خصوص بحث سوگواری و اجتماعاتی که در روز‌های آینده در پیش داریم، نیز تأکید کرد: سه اجتماع سوگواری محرم، جشن‌های عروسی قبل از محرم و کنکور را پیش رو داریم که این سه تا می‌تواند برای ما فاجعه آفرین باشد، اگر ما مراقب نباشیم، ازدحام جمعیت در تمامی این مراسم می تواند فاجعه ایجاد کند باید شرایط بیماران بستری در بیمارستان ها را از نزدیک دید تا به عمق فاجعه پی برد.


 
کد مطلب : ۷۴۶۲
نام شما

آدرس ايميل شما