علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران:

مبتلایان به کووید19 جوان‌تر و بدحال‌تر شده‌اند

روزانه بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت شناور وارد تهران و شب‌ها خارج می‌شوند همجواری استان تهران با استان‌های قم، البرز، سمنان و مازندران کنتر

11 مرداد 1399 ساعت 13:03

سالم خبر: بالاترین آمار بستری مبتلایان به کروناویروس در دو هفته اخیر در تهران مردان و زنان گروه سنی 20 تا 29 سال و اکثرا بدحال بوده اند.


سالم خبر: بالاترین آمار بستری مبتلایان به کروناویروس در دو هفته اخیر در تهران مردان و زنان گروه سنی 20 تا 29 سال و اکثرا بدحال بوده اند.

به گزارش سالم خبر، علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در وبینار بین المللی بررسی روند بالینی و تشخیصی اپیدمیولوژیک کرونا در ایران و اروپا درباره ی گروه های سنی افرادی که در تهران از ابتدای اسفندماه بستری شدند، گفت: بالاترین میزان آسیب در گروه مربوط به سن ۵۰ تا ۵۹ سال و گروه دوم در سن ۳۰ تا ۳۹ سال بوده‌اند این در حالیست که میزان بستری گروه دوم رو به افزایش است.

وی افزود: در دو هفته اخیر در مواجه با این بیماری شاهد افزایش سن ابتلا از ۲۰ تا ۲۹ سال بوده‌ایم؛ که در این آمار مردان 58 درصد و زنان ۴۲ درصد از مبتلایان را تشکیل می دادند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: بالاترین جمعیت کشور، در استان تهران و به طور خاص در شهر تهران است و علاوه بر قدر مطلق بالای جمعیتی بعد از خمینی شهر، بهارستان و شهر تهران بالاترین چگالی تراکم جمعیتی را به خود اختصاص می دهند.
وی همچنین ادامه داد: توزیع جمعیتی، فرهنگی و اقتصادی کاملا متفاوتی در مناطق ۲۲ گانه پایتخت حاکم است. حاشیه‌های شهر در قسمت های شرقی، جنوبی و  غربی استان تهران یکی از چالش‌های استقرار یک شبکه بهداشتی عدالت محور هستند.


تهران در محاصره ی زیست‌گاه‌های غیررسمی


زالی از وجود پدیده زیست‌گاه غیررسمی در ۱۳ تا ۱۷ درصد از برخی مناطق شهر تهران خبر داد و اظهار کرد : پدیده هایی همچون حضور معتادان متجاهر در سطح شهر از دیگر نقاط برجسته آسیب‌های اجتماعی است؛ طبق برخی گزارش‌ها بالغ بر ۱۸ هزار معتاد متجاهر در تهران مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. یکی از چالش‌های بهداشتی ابتدای سال جاری، آزاد شدن برخی از این معتادین بود که خوشبختانه با تلاش جمعی اسکان و غربالگری بخش زیادی از آنها صورت گرفت.

 وی همچنین افزود: پدیده‌هایی مثل زباله‌گردی و حضور کودکان کار و مواردی از  آسیب‌های اجتماعی کلانشهر تهران به شمار می‌روند. بالاترین آمار سکونت افراد غیر ایرانی و اتباع غیرمجاز فاقد کارت اقامت، مربوط به استان و شهر تهران است.


جابه‌جایی 900
 هزار مسافر در تهران با مترو

 وی همچنین افزود: در حال حاضر در تهران روزانه بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر از مترو و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که جمعیتی معادل ۲ استان است.

 فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، از ورود روزانه بالغ بر ۴۰۰ هزار خودرو به شهر تهران از بخش غربی استان خبر داد و گفت: جمعیت شناور در روزهای اخیر بالغ بر یک میلیون نفر گزارش شده است؛ یعنی معادل جمعیت یک استان روزها وارد شهر و شب‌ها از شهر خارج می شوند و بنابر هم‌جواری استان تهران با استان‌های قم، البرز، سمنان و مازندران کنترل اپیدمی سخت تر است.
 
وضعیت نگران‌کننده شیوع بیماری کرونا در تهران


زالی، تصریح کرد: براساس منحنی وضعیت عمومی جهانی آمریکای شمالی و جنوبی و تا حدی هم کشورهای آفریقایی و آسیایی، که ما جزو آن هستیم، شیوع بیماری رو به رشد است و تعداد موارد ابتلا و موارد مرگ هم سیر فزاینده ای را در پیش گرفته است.

 وی با اشاره به منحنی سینوسی ابتلای روزانه و مرگ و میر در تهران، عنوان کرد: شهرهای کشور از لحاظ میزان ابتلا، بستری، مرگ و میر با معدل سازی وزارت بهداشت از شاخص‌های مربوطه مورد تحلیل قرار داده است و بر اساس این شاخص‌ها شرایط شهر را اعلام می‌کنند؛ استان و شهر تهران در روزهای اخیر در شرایط قرمز قرار گرفته است. کرج نیز مشابه همین شرایط دارد که کار را برای پایتخت سخت تر می کند.

 فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، ادامه داد: با توجه به داده های اسفندماه، در هفته سوم و چهارم شیوع بیماری به اوج خود نزدیک شد و به تدریج با اعمال تعطیلی های هدفمند و محدودیت‌ها، سیر نزولی را تجربه کردیم. البته مجدد در هفته سوم وچهارم خردادماه آمار ابتلا رو به افزایش گزارش شد.

بالاترین میزان مرگ‌و میر تهران روز ۲۸ اسفند و ۱۱ فروردین ماه

 وی در تشریح آمار ابتلا کرونا در تهران گفت: بالاترین میزان مرگ و میر در تهران روز ۲۸ اسفندماه بوده ضمن آنکه روز ۱۱ فروردین هم موجی از مرگ و میر را تجربه کرده‌ایم که این روند کاهش یافته است اما اخیرا موج مرگ‌و میر رو به افزایش است. این شرایط در تعداد بستری‌ها نیز صادق است.



بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و ۶۰ تا ۶۹ سال بوده است

وی با اشاره به اینکه از مجموعه بیمارانی که تا ۵ مردادماه در تهران بستری شدند، ۶۱ درصد ترخیص شدند و تاکنون ۷,۷ درصد از بیماران فوت کرده‌اند، گفت: ۲۱ درصد از آمار فوتی‌ها در گروه سنی ۹۰ سال به بالا و ۱۸ درصد در گروه سنی۸۰ تا ۸۹ سال رخ داده است. بالاترین میزان فوتی بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال و بعد ۶۰ تا ۶۹ سال بوده و در گروه های سنی پایین تر میزان کمتری از مرگ‌ومیر را شاهد بودیم.

 زالی از جمع آوری اطلاعات ۵۰ هزار بیمار ترخیصی در تهران خبر داد و گفت : طبق بررسی‌های انجام شده بالاترین میزان ابتلا درمناطق شرقی و جنوب شرقی گزارش شده است؛ در این مناطق شرایط اجتماعی، اقتصادی و امکاناتی متفاوتی نسبت به سایر مناطق مشاهده می‌شود.

 بیشترین شکایات از نانوایی ها

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: بشترین شکایات از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به نانوایی‌ها است زیرا قوت غالب مردم نان است و در بررسی‌های دیگر شکایت‌ها مربوط به سوپرمارکت‌ها بوده است.

اولیاء با بازگشایی مدارس مخالف‌اند

زالی همچنین افزود : طبق نظرسنجی اخیری که با همکاری شهرداری تهران انجام شده ، ۷۳ درصد از مردم معتقدند ویروس کرونا در تهران ضعیف نشده است. همچنین بخش قابل توجهی از والدین اعلام کردند در صورت بازگشایی مدارس، فرزندان خود را به مدارس نمی فرستند. بخش قابل توجهی از مردم از رفتن به مساجد در صورت بازگشایی در زمان شیوع، امتناع می‌کنند. بسیاری از افراد نیز معتقدند در مکان های عمومی، وضعیت بهداشتی مطلوب نیست.
 
فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران عنوان کرد: طی نتایج به دست آمده، ۵۲ درصد مردم عقیده دارند که پارک‌ها، آرایشگاه ها مراکز تفریحی و ورزشی همچنان بسته بمانند؛ این آمار نسبت به اسفندماه کاهش داشته و روند عادی سازی را نشان می‌دهد.  ۵۶ درصد از مردم نیز اعلام کرده‌اند به علت طولانی شدن اپیدمی ملاحظات بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند؛ که این نکته بسیار مهمی است. و عده‌ای از مردم گفته‌اند که درصورت تمدید محدودیت‌ها، در دورهمی شرکت خواهند کرد و به سفر می‌روند.

 ۳۵ درصد از مردم، دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند

 زالی در ادامه گفت: درحال حاضر 64 درصد مردم احساس ناامیدی ندارند در مقابل ۳۵ درصد از مردم مطرح کردند که دچار افسردگی و اضطراب شده‌اند. بخش قابل توجهی از آنان بنابر این بحران کاهش درآمد داشته‌اند .

 فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا با اشاره به اینکه در تهران بالغ بر ۴۴ درصد مردم برای کار و خریدهای روزانه تردد می‌کنند، گفت: بخش زیادی از مردم معتقدند فاصله‌گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی قابلیت اجرایی ندارد.

 پیش‌بینی درگیری با کرونا  تا سه سال آینده

وی با اشاره به اینکه تولید واکسن و داروی درمان این بیماری در آینده نزدیک در دسترس نخواهد بود، اظهار کرد: باید سبک زندگی مطابق با این بیماری را آموزش ببینیم و رعایت دستورالعمل های بهداشتی را در دستور کار قرار داد. مدیریت یکپارچه، اتکا به شواهد و مستندات علمی، بهره جستن از تجارب کشورهای موفق و توجه توصیه‌های به سازمان بهداشت جهانی از راهکارهای کنترل این بیماری است که تا حد زیادی می‌تواند این مشکل را رفع کند

 زالی در ادامه عنوان کرد: در برخی کشورها این جریان به خوبی مدیریت شده، اما تعدادی از کشورها موج اول را پشت سر گذاشته و وارد موج دوم شده‌اند؛ برخی دیگر از کشورها نیز همچنان در موج اول هستند.

 توجه به ایزوله‌سازی و پیگیری ارتباطات فرد آلوده

وی با بیان اینکه در عرصه جهانی، ملی و استانی در تلاش هستیم با طراحی سیستمی کارا، این بحران را مدیریت کنیم، گفت: آموزش عمومی و مشارکت مردم نیز وجود دارد. همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند موثر باشد. همچنین شناسایی موارد ابتلا، ایزوله‌سازی و پیگیری ارتباطات فرد آلوده و قرنطینه‌سازی هوشمند نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. ما در  تلاش هستیم تا این اقدامات را ارتقا داده شوند و از توسعه این بیماری جلوگیری کنیم.

 فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت : استفاده از فناوری های نوین مهم است  و دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت علوم و برخی از شرکت‌های دانش بنیان در بحث پیشگیری، درمان و غربال‌گری وارد عمل شده‌اند. همچنین استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها، به ویژه شهرداری، در این مسیر بسیار کمک کننده بوده است و به طور قطع این ارتباطات گسترش خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: 52 درصد درآمد مالیاتی در استان تهران است و بالغ بر ۱۳۸ اتحادیه مشاغل در تهران داریم که حدود ۴۵۰ هزار واحد صنفی بنابر بر رعایت پروتکل‌ بهداشتی ریجستر دریافت کرده‌اند که این امر نشان دهنده نقش مهم شهر تهران است.
 
 
 
 
 


کد مطلب: 7421

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7421/مبتلایان-کووید19-جوان-تر-بدحال-تر-شده-اند

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com