۰

آیا توزیع انسولین‌های قلمی در بیمارستان ها ممنوع می‌شود؟

تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۷۴۰۳
آیا توزیع انسولین‌های قلمی در بیمارستان ها ممنوع می‌شود؟
سالم‌خبر: کمبود انسولین‌های قلمی در بیمارستان‌ها با افزایش بستری شدن برخی از بیماران مبتلا به دیابت در این روزهای کرونایی این شبهه را به وجود آورده است که قرار است عرضه و تجویز این نوع انسولین در بیمارستان ها ممنوع و از انسولین های ویال برای بیماران استفاده شود.

به گزارش سالم خبر؛ اگر چه حیدر محمدی، مدیر کل دارویی تازه بر مسند نشسته ی سازمان غذا و دارو صراحتا اعلام کرده است که به دلیل محدودیت منابع ارزی دولت، سازمان غذا و دارو در نامه ای با امضای محمدرضا شانه ساز، از معاونت درمان وزارت بهداشت خواسته شده است که انسولین قلمی در بیمارستان ها و بخش های بیمارستانی دیگر تجویز نشود، اما هنوز سازمان های بیمه‌گر نیز
زیر بار این حکم نرفته و این قلم ها را همچنان حتی در بیمارستان ها تحت پوشش خود دارند.

براساس شنیده ها هنوز تحقق این دستورالعمل بدون در نظر گرفتن پروتکل های درمانی منوط به موافقت بیمه ها با سازمان غذا و داروست اما بسیاری از متخصصان اظهار می دارند که براساس پروتکل های درمانی جا به جا کردن داروی بیمار در زمانی که میزان قند خون بیمار در وضعیت استیبل باشد منطقی به نظر نمی رسد و سفارش هم نمی شود.

این در حالیست که مدیر کل اموردارویی سازمان غذا و دارو در گفت و گو با ایرنا اظهار می کند که اصلا عقلانی نیست در این شرایط اقتصادی حجم زیادی ارز از کشور به خاطر انسولبن قلمی خارج شود، در حالی که انسولین تزریقی با قیمت مناسب در کشور
تولید می شود.

محمدی فارغ از پروتکل های درمانی به طور صریح  اعلام می دارد که انسولین در کشور به وفور وجود دارد، هر کس انسولین می‌خواهد برود انسولین تزریقی رگولار بگیرد و تزریق کند، دلیل کمبود انسولین قلمی محدودیت های ارزی است. بیشترین ارز بری دارو در ایران مربوط به سه نوع انسولین قلمی وارداتی است که با اختلاف خیلی زیاد در رأس داروهای وارداتی کشور از نظر ارزبری هستند. دولت و بیمه ها دیگر توان پوشش هزینه این دارو را ندارند، بنابراین هر که به انسولین نیاز داشته باشد انسولین انسانی تزریقی در اختیار اوست.

سخنان مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو در حالیست که متخصصان اعلام می دارند که هدایت یا به زبان دیگر اجبار بیماران
مبتلا به دیابت به مصرف انسولین تزریقی رگولاتور با پروتکل های درمانی مغایرت داشته ضمن آنکه هر روز نمی توان یک روش درمانی برای بیماران مبتلا به دیابت در نظر گرفت. در این میان اما باید در نظر گرفت که بارو پیامد تصمیمات درست یا نادرست در این حوزه را برخی بیماران مبتلا به دیابت از جمله کودکان و سالمندان که آسیب پذیرترند باید بپردازند.

در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار نفر به دیابت نوع  یک و حدود پنج میلیون نفر در کشور به دیابت نوع  دو مبتلا هستند که حدود 500 هزار نفر از آنان به انسولین نیاز دارند، بنابراین جمعیتی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار نفر در کشور به انسولین روزانه نیاز دارند که برخی روزی یکبار و گاهی تا روزی چهاربار باید انسولین
بزنند.

انسولین های قلمی با توجه به فراهم آوردن شرایط بهتر و بهبود زندگی در بیماران مبتلا به دیابت تحت پوشش بیمه قرار گرفت سیاست و برنامه ریزی که امروز مورد انتقاد مدیرکل جوان دارویی کشور قرار گرفته و اظهار می دارد که این اقدام بسیار اشتباه بوده است.

محمدی می گوید:  با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، اشتباهی که در گذشته انجام شد این بود که انسولین قلمی زیر پوشش بیمه قرار گرفت و ۹۰ درصد یا نزدیک به ۱۰۰ درصد انسولین قلمی بیمه شد، صنعت بیمه در ایران با توجه به توان اقتصادی بیمه ها الزاماتی دارد، معلوم است وقتی که هم انسولین انسانی تزریقی و هم انسولین قلمی خارجی تحت پوشش بیمه برود همه می خواهند انسولین قلمی استفاده کنند،
فرض کنید اگر دولت بخواهد برای توسعه گردشگری بلیت هواپیما و بلیت اتوبوس را هر دو رایگان کند، خوب معلوم است همه مردم هواپیما سوار می شوند اما آیا دولت و بیمه ها توان لازم را برای پوشش هزینه آن دارد.

قیاس مع الفارق داروی حیاتی بیماران مبتلا به دیابت که جانشان در گرو مصرف آن است با بلیت هواپیما و اتوبوس برای توسعه ی گردشگری شاید در این شرایط و اوضاع بحرانی کرونایی خراشی بر روح بیماران است اما اگر اراده بر جبران اشتباهات گذشته در این حوزه است خوب است بدانیم اشتباهات بسیاری اتفاق افتاده است. این اشتباهات را می توان از گذشته و حال فهرست کرد و براساس اولویت و ارج نهادن به حقوق بیمار به تک تک آن رسیدگی کرد.
 
 
کد مطلب : ۷۴۰۳
نام شما

آدرس ايميل شما