۰

دریافت هزینه درمان کرونا از مدافعان سلامت صحت دارد

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۷۳۶۱
دریافت هزینه درمان کرونا از مدافعان سلامت صحت دارد
سالم خبر: اگر مدافعان سلامت به کووید ۱۹ مبتلا شده باشند، هزینه درمانی آنها نیز مثل بقیه مردم خواهد بود
 
به گزارش سالم خبر از باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری ویش همدلی با مدافعان سلامت که با هشتگ جان_ما_ایران_ما آغاز به کار کرد، گفت:  پاگر مدافعان سلامت به کووید ۱۹ مبتلا شده باشند، هزینه درمانی آنها نیز مثل بقیه مردم خواهد بود و مثل بقیه خدمات دریافت می‌کنند. یعنی هیچ تفاوتی بین مدافعان سلامت و سایر افراد نیست. همه افراد فرانشیز ۱۰ درصدی را خودشان پرداخت می‌کنند.

وی گفت: با روند نسبتا صعودی که در هفته‌های اخیر در ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و موارد فوت ناشی از آن مشاهده می‌شود، بار مضاعفی بر دوش نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمانی و مدافعان سلامت وارد شده است. در این روزها و هفته‌های اخیر که فشار مضاعف شده، آنچه بیشتر از قبل اهمیت دارد، تقویت روحیه همکاران مدافعان سلامت در مقابله با این بلای جهانی است. با این هدف، پویش همدلی با مدافعان سلامت در دستور کار سازمان نظام پزشکی و با مشارکت وزارت بهداشت قرار گرفت و شعار محوری «جان ما، ایران ما» برای این پویش ملی در نظر گرفته شده است.
 
او بیان کرد: در این مسیر نیازمند ارتقای انگیزه‌ها و روحیه مدافعان سلامت هستیم و با این همدلی سعی می‌کنیم که این انگیزه‌ها را ضمن درک متقابل از تلاش‌های انجام شده، افزایش بدهیم.
 
عادی پنداری علت خیز کرونا
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره فاصله توصیه‌ها با رفتار جامعه بیان کرد: این اتفاق افتاده و پس از توفیق نسبی در اواخر اسفند و فروردین که نتایج آن را با کاهش چشمگیر نمودار مبتلایان و تعداد موارد فوت در اردیبهشت ماه مشاهده کردیم. بخشی از جامعه و مسئولان دچار عادی پنداری شده و بازگشایی‌ها نیز همزمان انجام شد و به این عادی نمایی کمک کرد. جامعه‌ای که به نوعی هوشیار شده بود و ترس از کرونا ایجاد شده بود، دچار عادی پنداری شد. در تیر ماه نیز از همان کشته‌ها برداشت می‌کنیم و آمار فوت مبتلایان به کرونا به اندازه مجموع دو ماه قبل است و بیش از ۵ هزار نفر را از دست دادیم.
 
او ادامه داد: البته راه بازگشت وجود دارد. ۹۶ کشور شاهد نمودار صعودی مبتلایان هستند و ۱۹ کشور شاهد نمودار پایدار نزولی هستند. برای امروز و فردا باید فکر کرد و از تجربه‌های ماه‌های اخیر درس گرفت. نیازمند این هستیم که این پیام را به جامعه منتقل کنیم که عادی پنداری ایجاد شده مشکل ساز بوده و حتی برای ماه‌های آتی هم مشکل ساز خواهد بود. پویش «من ماسک می‌زنم» که از ابتدای تیر ماه شکل گرفت و بعد در اواسط تیر ماه استفاده از ماسک اجباری شد، در روزهای آتی نتیجه خود را نشان می‌دهد.
 
جهانپور گفت: اگر این پویش‌ها با مشارکت وسیع اجتماعی همراه نباشد ممکن است در ابتدای آبان با یک بحران انسانی مواجه شویم. این موارد، اقدامات پیشگیرانه است که به تفاهم و تعامل مردم با دستگاه‌های اطلاع رسانی برگردیم. انتظار داریم از میانه مرداد ماه روند کاهشی ابتلا را شاهد باشیم.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: شاید در مستندسازی ضعف‌هایی داشته باشیم، اما مدافعان سلامت واژه و مفهوم جدیدی نیست. در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و زمانی که شبکه بهداشت در کشور گسترش پیدا کرد، جنبه‌ها و جلوه‌های مدافعان سلامت را شاهد بودیم. امروز در بسیج ملی مقابله با کرونا نیز شاهد استمرار این تلاش‌ها هستیم.
 
برای شهید محسوب شدن مدافعان سلامت، تابع مقررات هستیم
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره شهید محسوب شدن مدافعان سلامت بیان کرد: در مورد مقررات و آیین نامه‌ها برای شهید محسوب شدن، تابع مقررات هستیم. بر اساس نامه‌ای که وزیر بهداشت به مقام معظم رهبری ارسال کرد نیز، عنوان شهدای سلامت اختصاص پیدا کرد. تمام تلاش وزارت بهداشت این است که حداکثر امکانات رفاهی و دل‌جویی را برای خانواده این شهدا فراهم کنیم. تلاش وزارت بهداشت برای جذب منابع و مسیرهایی که بتوانیم امکانات خاصی را برای خانواده این عزیزان در نظر بگیریم ادامه دارد.
 
او ادامه داد: مباحث رفاهی همواره مطرح بوده، اما در اوج مشکلات مالی وزارت بهداشت، با کاهش درآمد اختصاصی هم مواجه شدیم. با این حال، تاخیر در پرداخت معوقات پرسنلی نسبت به ماه‌های قبل کاهش یافته است.
 
ماجرای ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا
 
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره آمار ۲۵ میلیونی ابتلا به کرونا که چند روز قبل مطرح شد، اظهار کرد: این عدد مربوط به مطالعه‌ای در زمینه احتمال مواجهه با کرونا و بر اساس حجم نمونه کوچکی بود. آمار کرونا آن چیزی است که دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت هر روز ظهر اعلام می‌کند. این نوع مطالعه‌ها در کشورهای مختلف انجام می‌شود. این مطالعه مبتنی بر تست‌های آنتی بادی یا سرولوژی است. این تست‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و میزان منفی و مثبت کاذب بالایی دارند و معیار مناسبی برای تشخیص قطعی کرونا نیستند. در ایران و همه کشورهای درگیر با ویروس کرونا، اغلب و اکثر جمعیت با این ویروس مواجه نشده‌اند. در ایران و همه کشورها ایمنی نسبت به این ویروس ایجاد نشده است. همان طور که رییس جمهوری هم اعلام کردند، چون اکثر جامعه مبتلا نشده‌اند، همچنان باید مدیریت بیماری در دستور کار باشد.
 
تناقض در آمارها نداریم
 
جهانپور در پاسخ به سوالی درباره تناقض در آمارهای کرونا گفت: موضوع ۲۵ میلیون نفر ابتلا به کرونا مربوط به یک مطالعه سرولوژیک بوده و یک مدل سازی و تخمین محسوب می‌شود و اعداد بالاتر از این همه با این مطالعات به دست آمده است. این موارد به هیچ عنوان آمار نیست و بر اساس تست مولکولی و قطعی نیستند.
 
او ادامه داد: آمار مرگ و میر سالانه هیچ کشوری خطی نیست. امسال یک عامل مرگ و میر اضافه شده با عنوان کرونا در کشور داشتیم. آنچه قابل ارائه است، آمار موارد قطعی شناسایی شده ناشی از ابتلا به ویروس کروناست.
 
 
تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم و صفر
 
جهانپور درباره تجمعات در ماه‌های محرم و صفر اظهار کرد: هرگونه تجمع و افزایش ترددها و مراودات موجب افزایش و شیوع ویروس کرونا خواهد شد، اما این‌که چه جایگزینی برای آن در نظر گرفته خواهد شد، باید پروتکل‌ها تدوین شود.
کد مطلب : ۷۳۶۱
نام شما

آدرس ايميل شما