در گفت وگو با محمود نجفی عرب، عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران بررسی شد:

آیا دستیابی صنایع دارویی کشور به مواد اولیه محدود‌تر می‌شود؟

25 تير 1399 ساعت 15:49

سالم خبر: سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی در حالی با فشار مضاعف بر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولید کننده دارو قصد برایجاد انحصار در عرضه ی مواد اولیه دارویی دارند که هنوز درگیر چالش های مربوط به تعویق تعهدات خود و قیمت گذاری مقبول هستند.


سالم خبر: سندیکای تولید کنندگان مواد اولیه دارویی در حالی با فشار مضاعف بر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولید کننده دارو قصد برایجاد انحصار در عرضه ی مواد اولیه دارویی دارند که هنوز درگیر چالش های مربوط به تعویق تعهدات خود و قیمت گذاری مقبول هستند.

محمود نجفی عرب، عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر با بیان این مطلب افزود: درحال حاضر شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه دارو به ویژه سندیکای تولیدکنندگان مواد شیمیایی، دارویی ، فشار بسیاری بر وزارت بهداشت و شرکت‌های تولید کننده دارو تحمیل می‌کنند به طوری که باید مواد اولیه ی دارویی براساس شعار حمایت از تولید داخل فقط و فقط از آنها خریداری شود. در این حال وزارت ‌بهداشت با تصمیماتی ورود برخی مواد اولیه دارویی که مشابه تولید داخل دارند را به کلی ممنوع کرده است به همین دلیل در حال حاضر بسیاری از شرکت های دارویی چالش‌ها ومشکلات بسیاری در عرضه‌ی دارو شده اند.
 
وی با اشاره به مشکلات شرکت‌های تولید کننده دارو در رابطه با قیمت و زمان‌بندی تحویل مواد اولیه ، بیان کرد: برخی از داروها (تحت لیسانس یا ژنریک) در تولید با مشکلاتی مواجه هستند. درخواست سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی کشوراین است که حمایت از تولید داخل و نظام تعرفه همان‌گونه که در قانون آمده باید اجرا شود.
 
عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در ادامه گفت: در ماده ۲۰ احکام دائمی درج شده که برای حمایت از تولید داخل، باید از مسیر تعرفه و نظام کیفی پیروی شود و هرگونه محدودیت نیز ممنوع اعلام شده؛ درحال حاضر تنها راه، وضع تعرفه و نظارت کیفی براساس قانون است. کالاهای تولید داخل باید با نظام تعرفه و کیفی حمایت شوند و کالاهایی که کیفیت مناسبی ندارند اجازه ورود به آنها داده نشود.در مقابل، سندیکای مواد اولیه دارویی همیشه با صنایع دارویی بحث هایی دارد؛ چنانچه معتقد است باید قانون منع واردات کلی و برای همه ی مواد اولیه ی دارویی گذاشته شود. این در حالیست که در پروسه تولید برخی مواد اولیه فقط یک مرحله از تولید در داخل انجام می‌شود و با واردات مواد اولیه تفاوت چندانی ندارد.  

نجفی عرب تاکید کرد: علاوه بر این زمان بندی تحویل مواد اولیه دارو و قیمت آن از جمله مسائلی است که شرکت‌های تولیدکننده دارو این روزها به شدت درگیرو تحت فشارند.

آیا گلوکوفاژ تحت لیسانس Merck می تواند با ماده اولیه داخلی تولید شود؟

نجفی عرب دررابطه با داروهای تحت لیسانس عنوان کرد: طی قوانین و ضوابط وزارت بهداشت همه اجزای تشکیل دهنده یک داروی تحت لیسانس مانند داروی گلوکوفاژ(متفورمین) شرکت اکتوور تحت لیسانس شرکت مرک  Merck به طور طبیعی باید تمامی اجزایش براساس استانداردی که وزارت بهداشت مصوب کرده باید مشابه لایسنسور باشد و حتی نباید تغییری در بسته‌بندی وجود داشته باشد. در حالی که  برخی‌ فشار وارد می‌کنند که به مواد اولیه داروهای تحت لیسانسی مانند گلوکوفاژ Merck اجازه‌ی واردات داده نشود و مواد اولیه این دارو باید از داخل تهیه شود. چنانچه قرار باشد آن ماده اولیه (متفورمین) در داخل تولید شود باید به‌طور طبیعی شرکتی که لایسنس را داده  مثل Merck مواد اولیه ی تولید داخل ایران را بررسی و نهایتا تاییدیه بدهد. تا زمانی که شرکت مرک، کیفیت آن ماده اولیه را تایید نکند، اجازه خرید هم داده نمی‌شود چون در غیر اینصورت بحث تحت لیسانس آن منتفی است.
 
نجفی عرب با بیان اینکه ما در داروهای ژنریک داخلی مشکل کیفی نداریم، اظهار کرد: داروهای ژنریک در داخل کشور تولید می‌شود؛ از جمله مواد اولیه داروی متفورمین از داخل است و مشکلی وجود ندارد. در حال حاضر 10 تا 15شرکت تولیدکننده متفورمین داریم که عموما مواد اولیه آنها داخلی است و از لحاظ کیفی نیز هیچ بحثی وجود ندارد.اما در زمینه داروی تحت لیسانس مانند گلوکوفاژ تحت لیسانس مرک Merck  این فشار وجود دارد که ذکر شد اما این نکته در مورد این دارو اینست که  تا زمانی لایسنسور، تولیدکننده ماده اولیه داخلی را تایید نکند اجازه مصرف این ماده اولیه در تولید متفورمین گلوکوفاژ داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اقدام  وزارت بهداشت مبنی براینکه صد قلم مواد اولیه را ممنوع الورود کرده، یک تناقض در اجرای قانون است و از لحاظ قانونی مشکل دارد، افزود: شرکت‌های تولیدکننده دارو در این زمینه بحث دارند و می‌گویند که اگر این اقدام را در زمینه ممنوع الورود کردن برخی اقلام مواد اولیه دارویی انجام داده اید و بر استفاده ازتولید داخل اصرار می ورزید حداقل میزان قیمت و زمان‌بندی تحویل آن را کنترل کنید زیرا اگر شرکت تولید کننده دارو به موقع مواد اولیه را تحویل نگیرد مجبور می شود تولید خود را متوقف کند. حال در این میان در زمینه قیمت ماده اولیه دارویی بنابر تغییر ارز و تورم، تولیدکنندگان مواد اولیه قیمت خود را افزایش می‌دهند و تعیین کننده قیمت هم اصرار دارند خودشان باشند. و وزارت بهداشت در این زمینه هیچ اقدام موثری انجام نمی دهد و این چنین می شود که چالش‌ها و ناهماهنگی‌های بسیاری در این حوزه به وجود می آید.

نجفی عرب همچنین گفت: ما شرکت‌های داروسازی در داخل کشور داریم که براساس سیاست‌های موجود و تفاهمات پذیرفته شده وزارت بهداشت در حال فعالیت هستند و برای تولیدات خود از پتانسیل تولید مواد اولیه دارویی داخل استفاده می کنند. برخی از شرکت‌های ایرانی با شرکتهای خارجی جهت تولید داروهای تحت لیسانس در ایران مذاکره کردند که در سال ۸۵ چند شرکت در این حوزه فعال شدند آن‌ها چندین سال تلاش کردند تا محصولی را تحت لیسانس شرکت معتبر و بین المللی تولید کنند لذا این شرکتها تاکنون مواد اولیه دارویی را هم وارد می‌کردند که در حال حاضر دچار چالش شده اند.

وی با تاکید براینکه شرکت های تولید کننده ی داروهای تحت لیسانس ملزم به رعایت تعهدات بین المللی خود هستند عنوان کرد: در این باره من شنیده‌ام که وزارت بهداشت، این مشکل را رفع کرده است تا شرکت‌هایی که تحت لیسانس دارو تولید می‌کنند بتوانند مواد اولیه خود را وارد و تولیدات خود را هم داشته باشند.
 


کد مطلب: 7307

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7307/آیا-دستیابی-صنایع-دارویی-کشور-مواد-اولیه-محدود-تر-می-شود

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com