۰

۵ هزار پزشک و پرستار به کرونا مبتلا شدند

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۷۳۰۴
۵ هزار پزشک و پرستار به کرونا مبتلا شدند
 سالم خبر: بیش از ۵ هزار پزشک و پرستار در ماههای گذشته به کرونا مبتلا شدند و بیش از ۱۴۰ نفر از این گروه در راه خدمت به بیماران کووید۱۹ شهید شدند.
 
به گزارش سالم خبر، محمدرضا ظفرقندی رییس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری که به صورت آنلاین از وزارت بهداشت، برگزار شد، افزود: هر روز با افزایش بیماران بستری بدحال و فوتی  مواجه هستیم. در برخی بیمارستانها تختهای آی سی یو پر شده است. جامعه پزشکی و پرستاری تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و با احتساب نیروهای خدمات تعداد این مبتلایان به ۱۰ هزار نفر می رسد و حدود ۱۴۰ شهید شدند که ۲۰ درصد این شهدا پرستار، ۱۹ درصد پرسنل بیمارستانی و حدود ۶۰ درصد پزشک هستند.
 
وی افزود: خستگی فرسودگی و کاهش توان کار یکی از معضلاتی که در بیمارستانها با آن مواجه هستیم که باید رسیدگی شود آنچه امروز به آن نیاز داریم و خواهش داریم از همه به خصوص رسانه ها این است که قدم اول برای رسیدن به شرایط مناسب ایجاد همبستگی و عزم ملی است. نمی شود از کادر پزشکی و  پرستاری خواست جلو برند و بقیه به مسئولیت خود عمل نکنند.
 
ظفرقندی گفت: در دوران جنگ تحمیلی همه مردم به اندازه توانشان کمک کردند و ما جلو افتادیم. در مقعطی مردم کمتر کمک کردند و عفب افتادیم اکنون هم اگر همه به وظیفه شان عمل نکنند، دوباره به عقب بر می گردیم و دچار آسیب می شویم
 
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: دولت باید سلامت را در اولویت قرار دهد. اگر سلامت تامین نشود معیشت و  اقتصاد هم دچار آسیب می شود باید تسهیلات لازم برای بیمارستانها فراهم شود، حمایت های عملی باید  انجام شود مجلس هم باید به وظیفه اش عمل کند و قانونگذاری شود.
 
افزایش ۱۰ برابری بیماران کرونا در بیمارستانها
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره میزان پر شدن بیمارستانها در موج جدید کرونا گفت: شرایط بیمارستانها با افزایش گرفتاری مردم در شهر تهران از ۳۰ نفر در هر بیمارستان به به ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در برخی بیمارستانها رسیده است. در اکثر بیمارستانها تختهای کرونا رو به افزایش است و هر بیمارستان هابا توجه به اینکه چقدر بیماری افزایش  پیدا می کند فعالیتش را تغییر می دهد البته بیمار سرطانی، تروما و غیر کرونایی هم هستند که باید به آنها هم رسیدگی شود و درمان آنها هم ضرری است.
 
وی افزود: بیمارستانها به صورت سیال چه در بخش دولتی و چه خصوصی بستری بیماران را با توجه به حجم بیمار در دستورکار دارند البته توسط وزارت بهداشت برنامه هایی بررسی می شود که آیا همه بیمارستانها درگیر کرونا شوند یا نه تا بیماران دیگر متضرر نشوند.
 
ظفرقندی گفت: بحث اساسی این است که با وجود اقدامات انجام شده در برخی بیمارستانهای دولتی با کمبود تخت آی سی یو برای بیماران کرونا مواجه شده ایم. این بیماران یا باید به جای دیگری ارجاع شوند یا بخش های جدید آی سی یو تجهیز شود مثلا بیمارستان سینا یک بخش عادی را به آی سی یو تبدیل کرده است و با کمک وزارت بهداشت باید این تختها افزایش پیدا کند.
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا مبنی بر تجویز داروهای خارج از پروتکل برای بیماران کرونا توسط برخی پزشکان و سرگردانی مردم در بازار سیاه برای خرید این داروها نیز گفت: فعلا برا ی کرونا نه دارو داریم نه واکسن. یکی دو کشور پیشرفته، اقدامات برای تولید واکسن انجام داده اند که در حد کارآزمایی بالینی است و تولید آن حداقل سه ماه آینده طول می کشد.
 
وی افزود: بیشترین واکسنی هم که تاکنون در دنیا تولید شده واکسن آنفلوانزاست که سالانه ۱۵۰ میلیون دوز  آن تولید می شود. در مورد کرونا اگر واکسن آن هم ساخته شود حداقل به ۳ میلیارد دوز واکسن نیاز است که بتواند جمعیت مورد نیاز را پوشش دهد.
 
رمدسیور برای بیماران بحرانی موثر بوده است
 
ظفرقندی گفت: در این شرایط تنها راه کنترل کرونا، پیشگیری، ماسک زدن و فاصله گذاری و شستن مداوم دست است، نباید به سمت ایمنی جمعی برویم که ضرر می کنیم. هیچ دارویی اختصاصی هم برای کووید ۱۹ معرفی نشده البته  در مورد رمدیسویر که برای سارس بوده نتایج خوبی دیده می شود که با توحه به مطالبات بین المللی در شرایط بحرانی می شود از آن استفاده کرد اما تا زمانی که در پروتکل وزارت بهداشت نیامده است پزشکان نباید تجویز کنند.
 
وی افزود: دارویی که درپروتکل های دارویی کشور نیست نباید تجویز شود زیرا بیماران سردرگم می شوند وبه مسیرهای جعلی می می روند.
 
ظفرقندی افزود: در سازمان نظام پزشکی بر اساس وظیفه ذاتی و قانونی دو هدف اساسی داریم. یکی حفاظت از سلامت مردم و دوم حفاظت از سلامت و خدمات جامعه پزشکی. آنچه امروز موجب نگرانی همه مردم و مسئولان و دوستداران خدمت به ایران شده این است که هر دو اینها در معرض آسیب است لازم است. سازمان نظام پزشکی نظرات و پیشنهادها و راهکارهایی که در این برهه مهم می تواند با افکارعمومی در میان می گذارد.
 
وی گفت: حدود ۶ ماه از اپیدمی کرونا می گذرد بعد از کنترل اولیه که نسبتا رفتار خوبی از جانب مردم و مسئولان انجام شد، بیماری در اواخر فروردین و اردیبهشت رو به کاهش و شرایط قابل قبولی رسید اما امروز دوباره اوج گرفته و باید بررسی علمی و علتی و قاطع انجام شود برای اینکه اگر مواجهه صحیحی صورت نگیرد هم مردم را از دست می دهیم و هم جامعه پزشکی را به فرسودگی و خسارت می کشانیم.
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی افزود: امار مرگ و میر و ابتلا به کرونا رو به افزایش است. مواجه ها باید بررسی شود، آنچه امروزه مشاهده می کنیم مدل های مختلف مواجهه با این بیماری است. کشورهای مختلف توانسته اند با روشهای خوبی بیماری را کنترل کنند، کشورهایی مثل نیوزلند؛ استرالیا، کره جنوبی؛ ژاپن یا حتی ویتنام توانسته اند با روشهای مناسب در همه سطوح بیماری را کنترل کنند.
 
روش ایمنی جمعی مردود است
 
ظفرقندی گفت: در برخی از این کشورها بیماری حذف شده بنابراین امکان برخورد صحیح و کنترل وجود دارد. برخی کشورهای مدل غیر صحیحی به نام ایمنی جمعی قرار داده اند نتایج آن خوب نبوده است با توجه به عدم شناخت بیماری اوایل نمی شد به این روش ایراد گرفت اما امروزه مشخص شده با این روش بیماری مدت طولانی در جامعه جهانی و بین بشر وجود خواهد داشت و به این سطح از ایمنی به این زودی نمی رسیم.
 
وی افزود: امروزه از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شده ایمنی پس از ابتلا طولانی وغیر قابل تکرار نیست. بنابراین مدل ایمنی جمعی مردود است. وقتی ایمنی طولانی نباشد عود و بازگشت بیماری توسط افرادی که قبلا مبتلا شده اند ایجاد می شود بنابراین باید در روشهای که در کشورها اجرا می شود، بازنگری شود.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد:  با توجه به شرایط اقتصادی هر کشور این مدل ها متفاوت است. در کشورما با توجه به مشکلات اقتصادی برخورد قرنطیه یا ایمنی تحدیدی و ایجاد محدودیت های طولای میسر نیست چون مشکلات اقتصادی و نیازهای روزمره مردم باید تامین شود اما عادی سازی و رها سازی هم چاره کار نیست.
 
علت اوج گیری مجدد کرونا در ایران
 
وی گفت: اگر بخواهیم علت اوج گیری مجدد بیماری را تحلیل کنیم عادی سازی هم توسط مردم هم توسط مسئولان و حتی رسانه ها انجام شد. مسافرت ها در ایام تعطیل عید فطر، ۱۴ و ۱۵ خرداد و برنامه های عروسی، عزاداری های تجمعی باعث اوج گیری مجدد این بیماری شده است.
 
ظفرقندی افزود: روش اپیدمیولوژی که شناخته می شود این است که برای مبارزه با بیماری کرونا گاهی باید بدویم گاهی یک مقدار شرایط بهتر می شود و می توانیم راه برویم اما هیچ وقت نمی توانیم بخوابیم اگر خوابمان ببرد حکایت مسابقه خرگوش و لاک پشت و منجر به شکست می شود.
 
پیشنهاد دورکاری ۳۰ درصد کارمندان
 
رئیس سازمان نظام پزشکی درباره نامه خود به رئیس جمهوری گفت: نامه جدید را دیروز به رئیس جمهوری. هنوز پاسخ نگرفته ایم اما مکاتبات قبلی همگی پیگیری و ارجاع شد و ما هم در جلسات پیگیری شرکت کردیم. در این مورد پیشنهادهای فنی داده ایم. با همکاری متخصصان اپیدمیولوژی صحبت کرده ایم که بهتر است ۳۰ درصد افرادی که می توانند از راه دور کار کنند به صورت گردشی دورکاری کنند در استان تهران هم از دو روز گذشته برخی بازنگری ها انجام شده و ضرورت دارد به صورت منطقه ای در کل کشور انجام شود.
 
ظفرقندی گفت: نامه ای به رئیس حمهوری ارسال کردم. ۱۰بند بود یکی از این پیشنهادها این بود که برنامه ریزی برای قرنطیه و تعطیلی موقت داشته باشیم، برخی فعالیت ها می تواند موقتا تعطیل شود، برخی اماکن مذهبی هم جزو این اماکن است.
 
وی افزود: تهران هم یک کلانشهر است و باید برای هر منطقه آن یک برنامه داشته باشیم. در شهرهایی که قرمز و هشدار هستند فعالیت پرسنل کارمندی و دولتی باید ۳۰ درصد دورکاری بشود. این کار هم می تواند تجمع در حوزه کاری را کم کند و هم مشکلات ترافیک  کلانشهرها را بهبود بدهد.
 
وی در پاسخ به پرسشی درباره استفاده پزشکان از کارتخوان گفت: در این شرایط از رسانه ها انتظار نداریم. پشت سربازان را خالی کنند و مطالبی را مطرح کنند که در شرایط دیگری باید بحث شود. پزشکان از اول بلد بودند با کارتخوان کار کنند؛ فضای تخریبی ایجاد شد در حالی که زیر ساختهای لازم فنی هنوز ایجاد نشده بود، اکنون که زیرساختهای فنی در بانک مرکزی و حوزه های اقتصادی فراهم شده است، پزشکان از کارتخوان استفاده می کنند.
 
رییس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در مورد حکم زندان برای پزشکان مواردی داریم که برای خاطی در قصور پزشکی حکم زندان صادر شده است، در حالی که در این مورد باید طبق قانون پرونده پزشک در سازمان نظام پزشکی و پزشکی قانونی کارشناسی شود و بعد قاضی با توجه به نظر کارشناسی حکم صادر کند و به هیچ وجه صدور چنین احکامی بدون بررسی کارشناسی قابل قبول نیست.
 
وی افزود: آمار پزشکان متخلف تفسیرش این است که هر سال پرونده پزشکانی در سازمان نظام پزشکی مطرح می شود. ۱۰ تا ۱۵درصد به عنوان قصور مطرح می شود. سالی ۴ تا ۵ هزار پرونده ارجاعی داریم. با توجه به حجم درمان در کشور که بالای ۸ تا ۹ میلیون در سال است آمار قابل قبولی است، رسیدگی به این پرونده ها طبق روال انجام می شود. کسانی هم که داروی غیر موجود در فارماکوپه را تجویز می کنند طبق مقررات پرونده آنها بررسی می شود و طبق مقررات احکام آنها صادر می شود.
 
ظفرقندی گفت: برای پزشکانی که دچار آسیب می شوند در سامان نظام پزشکی صندوق رفاه داریم که به آنها طبق قانون کمک می شود. در مورد بازنکردن مطب ها در مورد برخی مطب ها طبق پروتکل ها اکنون هم توصیه می کنیم که فعالیتشان محدود شود، اگر فعالیت ضروری نیست مثل برخی اقدامات دندانپزشکی خود ما خواهش می کنیم که فعالیت انجام نشود.
 
وی افزود: یکی از درخواست ها از دولت این است که فعالیت های غیر ضروری پزشکی موقتا تعطیل شود که بتوانیم به درمان بیماران کرونا بیشتر کمک کنیم.
 
روزانه ۳ مطب تعطیل می شوند
 
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: اوایل کرونا خواسته بودیم مطب های غیرمرتبط با کرونا مثلا مراکز جراحی پلاستیک یا دندانپزشکی تعطیل کنند. بعدا با توجه به پروتکل های وزارت بهداشت فعالیت این مراکز دوباره بازگشایی شد اما به علت مشکلات اقتصادی غیر از کرونا اکنون رزوی سه مطب اعلام تعطیلی می کنند و کلا فعالیت پزشکی را کنار می گذارند که علت آن به خاطر کرونا نیست.
 
وی ادامه داد: نسخه نویسی الکترونیک هم دنبال می شود البته کرونا تاثیر منفی در این طرح گذاشت. اکنون ۴۰ تا ۴۵ درصد مراکز درمانی و داروخانه ها به نرم افزار نسخه الکترونیک تجهیز شده اند و فعالیت نسخه نویسی الکترونیک را انجام می دهند و بقیه هم این فعالیت را به تدریج انجام خواهند داد.
 
ظفرقندی گفت: مشاوره پزشکی در شرایط کرونا مورد تایید است سازمان نظام پزشکی و دانشگاههای علوم پزشکی نیز مکانهایی را برا یاین خدمات ایجاد کرده اند ولی نسخه نویسی از طریق اپلیکیشن از طرف سازمان نظام پزشکی هنوز مجوزی صادر نکرده ایم و هنوز این کار قانونی نشده است.
 
اینکه چند نفر در زندان هستند مرتبط با این مساله مواجه هستیم در دو سه هفته پیش در مشهد این مورد را داریم تخلف غیر پزشکی به سازمان نظام پزشکی مربوط نیست و ورود نمی کنیم بحث اخیر سینا اطهر برخی همکاران که مقضر نبودند ۱۰ روز در بازداشت بودند و اکنون با قید وثیقه آزاد هستند.
 
اگر در قصور پزشکی حکمی صادر می وشد باید بعد از ارزیابی بازپرس باید با اخذ وثیقه آزاد شود و د ردادگاه حاضر شود
 
قوه قضاییه و قوای نظامی کمک کنند
 
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: امروزه باید برای جامعه پزشکی و کسانی که در اقصی نقاط کشوردرمبارزه با کرونا کار می کنند تمهیدات و حمایت های قانونی باشد. قوای نظامی، قوه قضاییه هم باید بر نظارت ها کمک کنند، اینکه دولت پروتکل هایی را ابلاغ کند و اجرا نشود فایده ندارد پروتکل هایی ابلاغ شد اما هیچکدام اجرا نشد.ارگانهای نظارتی باید به وظایفشان عمل کنند. اگر قانون بگذاریم و کسی نظارت نکند، قانون می شکند.
 
وی گفت: ایحاد فضای تبلیغی رسانه ای هم در مبارزه با کرونا بسیار نقش مهمی دارد. این تبلیغات که مدتی فروکش کرده بود اگر امروز دوباره اوج بگیرد و اگر پیگیری کنیم و آموزش بدهیم قطعا نتایج بهتری می گیریم.
 
ظفرقندی افزود: هنرمندان و نخبگان باید به وظایف خودشان عمل کنند. این وظیفه اجتماعی برای همه است نهادهای مدنی و خیرین هم باید کمک کنند. در فاز اول خیرین خیلی کمک کردند. این کمک ها باید ادامه پیدا کند. در این صورت می توانیم با تغییر روش و بازنگری این بیماری را کنترل کنیم.
 
پروتکل های کرونا باید محلی باشد نه ملی
 
وی ادامه داد: مهمترین اصلی که باید برای آن راه حل پیدا کنیم این است که واقعیت این بیماری را برای مردم بشناسیم. اصل و اساس حمایت مردمی است و بعد از آن پروتکل های ابلاغی باید عوض شود، پروتکل های ملی جوابگو نیست، پروتکل های محلی باید داشته داشته باشیم.
 
ظفرقندی گفت: باید پروتکل های علمی؛ محلی و سیال داشته باشیم. درنیوزلند و اوکراین پروتکل ها هوشمند قابل برگشت و متغیر اعلام شد. نمی شود برای همه کشور یک پروتکل اعلام کرد باید دید فعالیت ها چقدر در آلوده کردن نقش دارند. چقدر امکان تعطیل وجود دارد یا ندارد. یک بیمارستان هیچوقت امکان تعطیل ندارد.
 
وی افزود: با این سه اصل هر منطقه باید ارزیابی شود و بر اساس آن بازگشایی یا تعلیق فرآیند موقت به صورت سیال صورت گیرد. باید بیماران را تعقیب و غربالگری فعال کنیم، باید خانواده بیماران بررسی شود، افرادی که با آنها ارتباط دارند باید بررسی شود با این روش می توانیم بیماری را بهتر کنترل کنیم.
 
صندوق ذخیره ارزی برای همین روزهاست
 
وی گفت: تسهیلات اقتصادی هم باید باشد در این شرایط مجوزهایی که داده شد صندوق ذخیره ارزی نیز باید برای این روزها فعال شود، از یک میلیارد یورو اختصاص داده شده قسمت عمده آن هنوز تخصیص داده نشده و کار را مشکل کرده است.
 
ظفرقندی افزود: سازمان نظام پزشکی برای حمایت از جامعه پزشکی پویش ملی همدلی با مدافعان سلامت را راه اندازی می کند. دنبال آن هستیم. این پویش تا روز پزشک که اول شهریور است ادامه دارد. همه اعضا از مسئولان نخبگان نهادهای مدنی، هنرمندان ، ورزشگان باید وارد شوند یک رویداد ملی برای تجلیل از مدافعان سلامت است تا از نخبگان کشور که در خط مقدم در حال جنگ هستند، تجلیل شود، همه باید کمک کنند تا این مبارزه به پیروزی برسد.
 
رئیس سازمان نظام پزشکی درباره حمایت از مراکز درمان کرونا گفت: برای افرادی که در بخش کرونا کار می کنند، باید امتیازهایی برای ایجاد مطب داشته باشیم. اگر مثلا برای ایجاد مطب ۱۲۵ امتیاز لازم است برای خدمات کرونا این امتیاز باید کمتر شود، به همین علت سازمان نظام پزشکی به زودی بسته ای را به وزارت بهداشت پیشنهاد می کند.
 
تاخیر ۳ ماهه تامین اجتماعی
 
وی درباره بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی گفت: تامین اجتماعی در بخش دولتی تا حدود زیادی از بدهکاری اش را جبران کرده و تقریبا به روز شده است اما در بخش خصوصی قرار است مطالبات فروردین را این هفته پرداخت کنند که هنوز پرداخت نشده است. تاخیر سه  تا چهارماهه وجود دارد. امیدواریم این مطالبات به زودی پرداخت شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت کند.
 
ظفرقندی افزود: باید برای حمایت از خانواده ها هم برنامه داشته باشیم، چطور می شود یک کودک دبستانی را چهار ماه در خانه نگهداشت، باید روانشناسان به کمک خانواده ها بیایند.
کد مطلب : ۷۳۰۴
نام شما

آدرس ايميل شما