علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌وگو با سالم‌خبر مطرح کرد:

نه تولید داخلی داروی رمدسیویر داریم و نه واردات آن را

23 تير 1399 ساعت 18:31

سالم خبر: داروی رمدسیویر در درمان بیماری کووید۱۹ اثر صددرصدی دارد و درحال حاضر تنها داروی ضدویروسی است که تاثیر آن به اثبات رسیده و سازمان غذا و داروی آمریکا FDA نیز آن را تایید کرده است.اما این دارو نه در داخل کشور تولید می شود و نه واردات آن را داریم.


سالم خبر: داروی رمدسیویر در درمان بیماری کووید۱۹ اثر صددرصدی دارد و درحال حاضر تنها داروی ضدویروسی است که تاثیر آن به اثبات رسیده و سازمان غذا و داروی آمریکا FDA نیز آن را تایید کرده است.اما این دارو نه در داخل کشور تولید می شود و نه واردات آن را داریم.

 درخصوص داروی رمدسیویر با بیان این مطلب افزود: با توجه به اینکه این دارو به تازگی مجوز درمان بیماری کووید۱۹ را دریافت کرده، تولید آن بسیار محدود است و عمدتا در آمریکا وجود دارد و سازمان بهداشت جهانی مقدار بسیار کمی در اختیار برخی از کشورها قرار داده است؛ در کشور ایران هم به مقدار بسیار کمی، در اختیار مراکز خاصی قرار گرفته و توزیع عمومی میان بیمارستان‌ها نداشته است.
 
وی در ادامه بیان کرد: داروی رمدسیویر کمتر از یک ماه است که مجوز دریافت کرده و در همه دنیا کمبود آن احساس می‌شود؛ به‌جز آمریکا، این دارو در کشورهای دیگر به صورت بسیار محدود توزیع شده است.
 
فاطمی درخصوص ممنوعیت استفاده و تجویز رمدسیویر اظهار کرد: نمونه تقلبی داروی رمدسیویر در بازار سیاه رایج شده و نام شرکت داروسازی ایرانی اکسیر بر روی درب‌های آن با لیبل‌های جعلی وجود دارد که با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسد؛ درحالی‌که این دارو، در فیلد تولید شرکت داروسازی اکسیر نیست. رمدسیویر واقعی هنوز در بازار دنیا عرضه نشده و واردات رسمی هم به کشور ما نداشته است.
 
وی علت افزایش نمونه تقلبی دارو در بازار سیاه را سوداگری و درآمد آن دانست و گفت: متاسفانه بنابر این امر، نمونه تقلبی دارو رمدسیویر در بازار سیاه افزایش یافته است. از لحاظ ظاهر نمونه واقعی با نمونه تقلبی بسیار  متفاوت و حتی کپی‌برداری از آن هم به صورت صحیح نبوده است.
 
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: این دارو فقط در کشور آمریکا تولید شده و هیچ کشور دیگری آن را تولید نکرده است. در گذشته ردیابی فروشندگان یا واردکنندگان داروهای تقلبی بسیار آسان بود و با مراجعه به ناصرخسرو می‌توانستیم آنان را پیدا کنیم اما امروزه بنابر گستردگی فضای مجازی این کار پیچیده‌تر شده است زیرا ابزار تبلیغات در اختیار همه قرار دارد. اگر پلیس فتا و سازمان غذا و دارو به طور
جدی این موضوع را پیگیری کنند، به نظر می‌رسد که شناسایی افراد امکان‌پذیر باشد. 
 
وی با بیان اینکه ممکن است داروهای تقلبی، الزاما سمی و کشنده نباشند، اظهار کرد: داروهای تقلبی بنابر اینکه درمان بیماری را عقب می‌اندازند و مردم هم فکر می‌کنند که داروی اصلی را پیدا کرده‌اند، درمان‌های دیگر را انجام نمی‌دهند که منجر به مرگ آنان می‌شود همچنین قیمت‌های نجومی آن، اقتصاد خانوارها را دچار مشکل می‌کند.
 
فاطمی در خصوص میزان دسترسی مبتلایان به دارو گفت: داروهایی مانند آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین که امروزه در بهبود درمان کرونا استفاده می‌شوند از گذشته در بازار دارویی ما وجود داشته‌اند؛ خوشبختانه افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند اگر در وضعیت حادی از بیماری باشند، این داروها در اختیارشان قرار می‌گیرد. کمبودی در داروهای مرسوم و موثر در درمان این بیماری نداریم. 
 
وی در ادامه تصریح کرد: آزیترومایسین و هیدروکسی کلروکین داروی ضدویروس نیستند؛ اما بنابر یافته‌های تجربی، در بهبود بیماری کووید ۱۹، دارویی موثر به شمار می‌رود. همچنین فاویپیراویر، دارویی ویروسی و ساخته کشور ژاپن است ک هنوز در اثربخشی آن تردید وجود دارد، برخی نیز اعتقاد دارند که این دارو موثر است اما سازمان غذا و دارو اعلام کرده که اثر بخشی چندانی ندارد. درحال حاضر تنها دارویی که اثربخشی آن در درمان کووید۱۹ موثر اعلام شده، رمدسیویر است که توزیع آن در کشورهای مختلف محدود است.
 
فاطمی با بیان اینکه بنابر مشکلات ارزی، واردات داروهایی که مشابه تولید داخل دارند، بسیار کم و تقریبا نزدیک به صفر است، تصریح کرد: برخی از کمبودهای دارویی که توسط مردم مطرح شده کمبود واقعی به معنای عدم دسترسی به مولکول دارو یا داروی ژنریک نیست، مردم اغلب به‌دنبال برندهایی، هستند که دیگر به ایران وارد نمی‌شوند. در حالی که همان دارو با نام تجاری یا برند دیگری در دسترس قرار دارد.
 
نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه بنابر مشکلات ارزی، بسیاری از مکمل‌های غذایی یا سامپلیمنت‌هایی که شکل ظاهری دارو دارند و قرص، شربت، کپسول هستند در بازار بسیار کم شده‌اند، عنوان کرد: این داروها توسط پزشکان تجویز می‌شود به‌عنوان مثال مردم می‌گویند به دنبال فلان دارو هستیم که در بازار به‌هیچ عنوان وجود ندارد اما طی بررسی‌ها متوجه می‌شویم که درخواست آنان اصلا دارو نیست و مکمل غذایی یا سامپلیمنت‌ است که بنابر مشکل ارز، بسیاری از مردم در یافتن آن‌ها سرگردان هستند. 
 
فاطمی در خصوص کمبود واکسن آنفلوانزا خاطرنشان کرد: احتمال اینکه با کمبود واکسن آنفولانزا روبه‌رو شویم، بسیار کم است. درحال حاضر دو پیش بینی متضاد درباره واکسن آنفلوانزا وجود دارد؛ اول اینکه ممکن است مردم بیشتر، بنابر نگرانی که بدنشان در اثر ابتلا به آنفلوانزا ضعیف و به کرونا مبتلا شوند به تزریق واکسن آنفلوانزا رجوع کنند. پیش‌بینی دوم این است که مردم بنابر رعایت نکات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و دستکش و فاصله اجتماعی، احتمالا موارد کمتری ابتلا به آنفولانزا را خواهیم داشت؛ بنابراین، ممکن است واکسن آنفلوانزا هم در کشور مصرف نشود. تیر و مرداد فصل تامین واکسن است و اکنون شرکت‌ها باید برای ثبت سفارش اقدام تا در شهریور و مهرماه واکسن در اختیار مردم قرار گیرد .
 
وی در ادامه گفت: واکسن آنفلوانزا هیچ تاثیری بر ویروس کرونا ندارد و بهتر است افراد با بیمارهای زمینه‌ای یا گروه‌های حساس باشند. واکسن آنفلوانزا برای استفاده همه مردم توصیه نمی‌شود.
 
فاطمی در خصوص مواد ضدعفونی گفت: انواع مختلفی از ضدعفونی‌کننده سطوح، در بازار وجود دارد که یک نوع آن، کلرینه است که از رقیق کردن واکتس ساخته می‌شوند که برای ریه بسیار مضر هستند و مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که در ازای بهداشتی‌کردن محیط، به ریه خود آسیب نرسانند. برای ضدعفونی کننده منازل بهتر است از موادی استفاده کنند که آب اکسیژنه دارند، زیرا اکسیژن آزاد و به ریه افراد نیز آسیبی نمی‌رسانند. 
 
نایب رئیس انجمن داروسازان با اشاره به اینکه الکل  برای ریه، خوب نیست، عنوان کرد: ژل ضدعفونی‌کننده دست، این مزیت را دارد که پخش نمی‌شود و در محیط‌هایی مانند خودرو یا محیط‌های سربسته بهترست که از ژل ضدعفونی‌کننده، استفاده شود. اغلب مردم به محلولی که اسپری و دست‌هایشان خیس شود، تمایل بیشتری دارند؛ در صورتی که وارد ریه و سبب خشکی گلو و سرفه می‌شود. 
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بهتر است جهت ضدعفونی کردن دست از محلول‌های الکی بیشتر در فضاهای باز استفاده شود تا وارد ریه‌ها نشود. باتوجه به شیوع کرونا، مردم از ضدعفونی کننده‌های نامناسب استفاده که نتیجه آن، آسیب رساندن به ریه‌ها و مشکلات پوستی است.  براین اساس باید از محلول‌هایی که از گلیسیرین تشکیل شدند جهت جلوگیری از آسیب‌های پوستی استفاده شود.


کد مطلب: 7281

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7281/نه-تولید-داخلی-داروی-رمدسیویر-داریم-واردات

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com