۰
عبدالحسین روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی:

در مدیریت بحران کرونا در کشور با بحران مدیریت مواجه بودیم

تاریخ انتشار :
شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۷۲۶۴
در مدیریت بحران کرونا در کشور با بحران مدیریت مواجه بودیم
سالم خبر: نباید همه تقصیرها در اوج گیری کرونا در کشور را به گردن ملت انداخت زیرا مسئولین نیز نقش موثری داشته‌اند. مسوولان خود نباید اجازه می دادند، همت اجتماعی که برای مقابله با کرونا شکل گرفته بود به سردی بگراید.
 
عبدالحسین روح الامینی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  در یک برنامه‌ی زنده اینستاگرامی در مورد شرایط کشور در این روزهای کرونایی با بیان این مطلب افزود: نگاه مردم به مسئولان جامعه است زمانی که اولویت مسوولان در پیشگیری از این بیماری کاهش یافت، عادی شدن شرایط به مردم نیز انتقال یافت و خیال راحت مردم سبب بروز نگرانی فعلی و خسارات موجود شد.

وی درباره اینکه چرا امروزه با شعار کرونا را شکست می‌دهیم، فاصله چندانی داریم، گفت:این شعار، شعار خوبی بود اما مجددا اصلاح شد و در ویرایش بعد به این شعارتبدیل شد که به مدد الهی کرونا را شکست می‌دهیم. به نظر می‌رسد که ما و دولتمردان به تدابیر خود مغرور شدیم زیرا فکر می‌کردیم که بیماری کنترل شده و به همین نسبت شرایط نیز برای مردم عادی شد. در فاز اول بیماری، مردم‌ حساسیت‌ها و دستورالعمل‌ها را به خوبی رعایت می‌کردند. پس از صدها سال از برگزاری سیزده بدر در عید نوروز، امسال مردم از خانه‌های خود خارج نشدند و کنترل کردند و روزانه تعدادی اندکی از بیماران فوت می‌کردند؛ اما در ده کشور اول کرونا، ما به لحاظ شاخص، عقب‌نشینی کرده و رتبه ما کاهش یافت. نکته اصلی این است که دستندکاران به‌ویژه دولت فارغ از وزارت بهداشت، مسئولیت بیشتری بر عهده داشت.
 
 روح الامینی همچنین افزود: ۲۰ اسفند ۹۸ تا ۲۰ اسفند ۹۹ فرصت خوبی بود . فعالیت‌های کشور به طور عادی محدود و رعایت بهداشت هم هزینه کمتری داشت اما ما از آن فرصت طلایی به خصوص اوایل عید نوروز به خوبی استفاده نکردیم درحالی که از بسیاری از سفرها و رفت‌و‌آمدها جلوگیری می‌شد.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با حضور مردم و کنترل خوب آنان و تلاش شبانه‌روزی جامعه سلامت، از پیک اول که هنوز در آن هستیم سراشیبی را رد کردیم، عنوان کرد: بنابر اقتصاد کشور ناچار بودیم که بازگشایی‌ها صورت گیرد و نمی‌توانستم قرنطینه را ادامه دهیم جز در صورتی که مردم از لحاظ مالی تامین شوند. بسیاری
از مردم، قشر ضعیف جامعه و متکی به درآمد روزانه هستند؛ بسیاری از آنان شغلی ندارند که از دولت حقوق دریافت کنند که حتی اگر سرکار بروند یا نروند بتوانند زندگی خود را اداره کنند بر این اساس، چرخ‌های اقتصادی کشور باید راه‌اندازی می‌شد اما در این مرحله نیز اشتباهی رخ داد و این بود که سرعت بازگشایی‌ها و بازگشت به حالت عادی به گونه‌ای شد که مردم حساسیت‌ها را کمی نادیده انگاشتند. حتی مسئولین کشور در جلسات خود، ماسکی که برای پوشش دهان و بینی است را در چانه‌های خود نگه می‌داشتند برخی هم از ماسک استفاده نمی‌کردند در حالی که مقام معظم رهبری، این موضوع را یادآور می‌شدند .

وی افزود: در حال حاضر عمده کار ما،  فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت و شستن دست‌هاست؛ زیرا در حال حاضر واکسن و دارویی وجود ندارد.  تنظیم معادلات اجتماعی و حساسیت‌های آحاد مردم و رعایت نکات بهداشتی توسط مراکز و فروشگاه‌هایی که بازگشایی شدند، بسیار ساده است .

روح الامینی در ادامه اظهار کرد:  کشور چین، با اقتدار بیماری را مدیریت و توانست یک میلیارد و چهارصد و خورده‌ای جمعیت را  کنترل کنند در حالی که ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم حتی ما در مدتی وضعیت بهتری از کشورهای اروپایی داشتیم اما آنان با سیاست‌های مناسب توانستند بیماری را کنترل کنند درحالی که میزان ابتلا و مرگ‌و‌میر آنان هم از کشور ما بیشتر بود. ما در فاز اول و دوم و تعطیلات موفق بودیم و اما پس از مدتی دستاوردهایمان را از دست دادیم.
 
وی در خصوص نکات و تصمیمات اشتباه در فاز اول کرونا اظهار کرد: به جای اینکه مدیریت بحران داشته باشیم، مدیریت‌مان بحران داشت.  ما دچار بحران مدیریت شده بودیم. برخی ایمنی گله‌ای را مطرح کردند به این معنا که درصد بالایی از مردم باید به بیماری مبتلا شوند تا ایمن و مصون شویم. در حالی که یک فرد می‌تواند ناقل باشد اما علامتی نداشته باشد و در تردد در جامعه به افراد بسیاری منتقل کند حتی یک نفر می‌تواند هزار نفر را آلوده کند بدون اینکه خودش یا دیگران متوجه باشند.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اختلاف نظرهای بسیاری در شناسایی و ایزوله کردن بیماران وجود داشت، گفت: اوایل بیماری، مدیریت هوشمند و یکسانی وجود نداشت اما به
سرعت اصلاح شد و دستاوردهای خوب کنونی ناشی از آن اصلاح است .
 
وی در ادامه عنوان کرد: نتیجه و درسی که از کرونا گرفته‌ایم این است که ستاد کرونا باید مسئولیتش در بالاترین سطح کشور باشد؛ زیرا کرونا موضوعی چند وجهی ست و فقط مسائل بهداشتی و درمانی نیست و موضوعاتی از قبیل ناوگان حمل و نقل درگیر هستند براین اساس دولت باید با تمام قوا حضور داشته باشد. نیروهای مسلح در ابتدا جهت کاهش ابتلا به بیماری کلینیک، نقاهتگاه و بیمارستان‌های صحرایی و تامین نیروی انسانی و تهیه مایحتاج و مواد ضدعفونی کننده مشغول و کمک کردند. اما شرایط کمی، برای دولت و مسئولین حاکمیتی و مردم، عادی شد و فراموش کردند که ممکن است ما مدت طولانی با این بیماری باشیم. برخی‌ها زمان آن را یک تا دوسال هم پیش‌بینی می‌کنند.در  موج دوم کرونا که احتمالا در پایان شهریور یا اوایل پاییز خواهیم داشت ممکن است با شرایط تغییر فصلی و آنفولانزا فصلی هم روبه‌رو شویم اگر امسال با هزینه کمی هم از این بحران عبور کنیم معلوم نیست در آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد؛ جامعه باید مدت‌ها با این بیماری روبه رو باشد و این مسئله جهانیست و ارگان‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش آموزش عالی و ... باید خود را آماده کنند شاید سالهای بسیاری طول می‌کشید تا ما بتوانیم از آموزش‌های مجازی و دولت الکترونیک بهره ببریم اما با وجود کرونا، ما زود به استقبال مسائل پساکرونایی رفتیم و خانواده و دانش‌آموزان و ارگان‌های مختلف زمینه ارتباط از راه دور را مهیا کردند ما نباید این موارد را نادیده بگیریم.
 
وی همچنین افزود: باتوجه به شرایط موجود، گوینده‌ها، در تلویزیون از ماسک استفاده و یا همراه خود دارند که این امر ضرورت استفاده از ماسک را به مردم می‌رساند که به آن آموزش مداوم گفته می‌شود. درحال حاضر تعداد مبتلایان ما در حال فراز و فرود است. نکته قابل توجه این است که ما هر فعل و انفعالی داشته باشیم آثار آن ، هفته‌های آینده در میزان مرگ ومیر مشخص می‌شود اینکه ما در روزهای گذشته ۲۰۰ جان‌باخته در یک روز داشته‌ایم مربوط به اعمال گذشته ما است و آنچه کاشته‌ایم ،درو می‌کنیم. این که در حال حاضر چه می‌کاریم، یک تا دو هفته آینده درو خواهیم کرد.
 
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
گفت: مدیریت این بحران شل‌کن، سفت‌کن نیست اینکه یک روز بگوییم ماسک بزنید ، دو روز دیگر بگوییم نه نمی‌خواهد یا اینکه بگوییم اگر ادارات باز می‌شوند با حضور یک سوم از کارکنان باشد یا موارد دیگر مانند فاصله اجتماعی در مترو، برگزاری مراسم‌ها با تعیین پروتکل بعد مجدد تصمیمات تغییر کند، درست نیست . کرونا شل‌کن سفت‌کن ندارد و نتایج آن، شرایط فعلی می‌شود.بزرگترین معضل ما در کرونا این بود که در مدیریت بحران، با بحران مدیریت روبه رو شدیم.
 
وی در خصوص تصمیمات ستاد ملی کرونا گفت: تصمیمات در بالاترین سطح و در اختیار ستاد کروناست که در راس آن، رئیس‌جمهوری است و وزرا  مسئولیت کمیته‌ها را برعهده دارند. بنابر مشکل مالی که در اوضاع نابسامان و اقتصاد کشور داشتند با اجازه مقام معظم رهبری یک میلیارد یورو در اختیار آنان قرار گرفته اما دو سوم آن هنوز توزیع نشده است. اداره جامعه آسان نیست و نمی‌توان خرده هم گرفت اما باید اولویت‌ها مانند ماه‌های اول مورد توجه قرار بگیرد . مسئولین و رهبر گفته‌اند که معلوم نیست که در کنترل و مهار این بیماری چه میزان موفق شویم و ممکن است خسارت‌هایمان نیز مضاعف شود؛ کرونا فقط جان باختن و ابتلای هموطنان نیست و اقتصاد کشور نیز دچار مشکل می‌شود.قرار بود که وزیر بهداشت در جلسه مجلس حاضر شود که در آخرین ساعات لغو شد اما یکی از بحث‌های مجلس این بود که وزیر راجع کرونا گزارشاتی را ارائه دهد و مجلس هم نظرات را دنبال کند در دستور کار کمیسیون بهداشت درمان است و با نمایندگان مجمع تهران این موضوع را دنبال کردیم که در شرایط بحرانی شورای شهر، شهرداری و ستاد ملی کرونا به کمک بیایند و با جدیت این موضوع را دنبال کنیم.
 
 روح الامینی با بیان اینکه مردم، مجلس، دولت، جامعه سلامت و درمان اعضای یک کشتی هستند، عنوان کرد: نمی‌توانیم بگوییم که این موضوعات به ما ربطی ندارد و باید همه در کنار یکدیگر باشیم و  همانگونه که همکاری و همدلی مردم توانستیم  از موج اول عبور کنیم، بتوانیم از انتهای آن نیز به سلامت عبور برای موج دوم آماده شویم.  در حال حاضر اگر از لحاظ تجهیزات خودمان را برای موج دوم آماده نکنیم نتیجه خوبی به همراه ندارد.
 
وی در خصوص اینکه وزیر بهداشت گفته است نتایج امروز بنابر بی‌توجهی به
خواهش‌ها و تمنای من است، گفت: نباید همه تقصیرها را به گردن ملت انداخت زیرا مسئولین نیز نقش موثری داشته‌اند آنها  نباید اجازه می دادند، همت اجتماعی که شکل گرفته بود به سردی بگراید. نگاه مردم نیز به مسئولان جامعه است زمانی که اولویت مسئولان، در این بیماری کاهش یافت به عادی شدن نیز به مردم انتقال یافت و خیال راحت مردم سبب بروز نگرانی و خسارات موجود شد.
 
وی در ادامه گفت: برخی از کشورهای اروپایی در ماه‌های ابتدایی بیماری مبالغ بسیاری را در مقایسه با ما ، به حساب خانوارها واریز کردند و به آنان گفتند که در منازل خود بمانید و از لحاظ مالی آن‌ها را تامین کردند نه اینکه فقط اجبار باشد. صحیح است که ما مشکلات اقتصادی داریم اما دولت راه‌های درآمدی خوبی دارد. در هفته‌ای اخیر هجوم سرمایه‌ها به بورس و واگذاری آن‌ها، منابعی را از دولت آزاد کرده است که این منابع می‌تواند در اختیار این بخش از کشور قرار بگیرد. فروش سهام و سرمایه‌گذاری‌هایی که توسط دولت در حال انجام است ما به التفاوتی را به وجود آورده که همه آن، نباید به  بودجه جاری و صرف بوروکراسی عظیم دولت شود؛ بخشی از آن می‌تواند در این حوزه قرار بگیرد و صرف ملزومات ابتدایی مانند تهیه ماسک برای مردم جهت پیشگیری از کرونا شود. برخی از افراد که در قرنطینه به سر می‌برند باید معاش‌شان هم تامین شود این که بگوییم مردم به یکدیگر یا بسیج به آنها کمک می‌کند، درست نیست زیرا توان اقشار هم حدی دارد.
 
روح الامینی با بیان اینکه تهیه مواد اولیه و ملزومات از جمله ماسک و مواد ضدعفونی کننده و یا انجام تست‌ها، هزینه‌های سرسام‌آوری برای خانواده‌های متوسط و فقیر است، اظهار کرد: اینکه فقط مردم را نصیحت کنیم و بگوییم فلان کار را انجام بده و ما هم نگاه کنیم‌، درست نیست.بخشی از این هزینه‌ها، چه از صندوق توسعه که در اختیار دولت است و چه بخشی از بودجه منابع آزاد شده و واگذاری‌ها باید در این زمینه هزینه شود . مساوات اجتماعی که مردم با یکدیگر دارند اگر دولت هم در کنار آنان باشد قطعا کنترل بهتری انجام می‌شود.
 
وی همچنین افزود: دستفروش کنار خیابان که روزانه، روزی‌اش را به دست می‌آورد در قرنطینه باشد، چه کاری باید انجام دهد؟آیا این فرد نباید تامین شود؟ با واریز ماهانه
پول محدودی، هزینه‌های آن تامین می‌شود؟ ممکن است دولت، با آموزش و کنترل‌ مردم را به قرنطینه دعوت یا وادار کند؛ به عنوان مثال فردی مشکل تنفسی دارد و صلاح نیست که بستری هم شود، این فرد اگر بخواهد یک دستگاه اکسیژن در خانه تهیه کند، چه باید کند ؟! درحالی که برخی از مردم هزینه تامین آن را ندارند. در زمینه دارو ملزومات و تجهیزات مورد نظر در خانوار باید به فکر تامین آنها باشیم که این امر سبب کاهش، هجوم مردم به بیمارستان‌ها می‌شود.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مشکلی که داریم این است که وقتی تعداد‌ مبتلایان افزایش یافته و شرایط سخت‌تر شده تخت‌های بیمارستان و ICU  در حال پر شدن هستند در این وضعیت به ناچار مجبور هستیم که افراد را غربال و بیمارانی که وضعیت بهتری دارند به آن‌ها توصیه کنیم که در منزل، بیماری خود را کنترل کنند که بسیار عقلانی است، اما تامین مایحتاج، مخارج و داروهایشان چه می‌شود؟
 
وی درباره اختلاف نظر مسئولین اظهار کزد: این اختلاف‌نظرها کمتر شده است در ترتیب اولویت‌ها و سفارشات حوزه بهداشت و درمان، شواهد و گزارشاتی داریم که نشان می‌دهد از سوی وزارت صمت و بانک مرکزی کوتاهی‌هایی صورت گرفته است. تذکر من به وزیر بهداشت و صمت براین اساس بوده است که باید مراقبت‌های بیشتری داشته باشند . به‌عنوان مثال برای کالایی که در حال حاضر درخواستی در کشور وجود ندارد اینکه توجه و همتی گذاشته شود که برای یک کالای اورژانسی باید باشد درست نیست؛ زیرا برای مقابله با موج دوم، باید برنامه‌ریزی از گذشته انجام شود و در بحث تهیه ملزومات، فوریت وجود دارد.
 
روح الامینی در خصوص صلاحیت وزارت بهداشت و معاونین آن در امر اخذ و اجرای تصمیمات و بازگشت به قرنطینه گفت: همانطور که گفته شده شرایط برخط و آنلاین رصد می‌شود، به‌عنوان مثال در حال حاضر ما در مترو و سامانه اتوبوس‌رانی کشور با ازدحام بسیاری مواجه هستیم. قرار بود در زمینه طرح ترافیک یا برگزاری آزمون‌ها مجدداً تصمیمات گرفته شود و در حال حاضر لازم است تجدید نظراتی صورت گیرد. این نگرانی وجود دارد که این تصمیمات فقط به گفتن ختم شود و عملی صورت نگیرد، بازگشت به عقب در صورتی که به تشدید بحران منجر شوند ، یک مطالبه عمومی است. 
کد مطلب : ۷۲۶۴
نام شما

آدرس ايميل شما