۰
رئیس انجمن تالاسمی ایران مطرح کرد:

بیماران بی‌شماری به کووید19 مبتلا شده اند

تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۷۲۲۴
بیماران بی‌شماری به کووید19 مبتلا شده اند
سالم خبر: بیماران مبتلا به بیماران زمینه ای بی شماری به کووید19 مبتلا شده اند این در حالیست که وزارت بهداشت نیز اعلام می‌کند که افراد با بیماری‌های زمینه‌ای باید از خود بیشتر مراقبت کنند اما زمانی که سیستم درمانی به مراقبت‌های لازم برای بیماران تالاسمی توجه نمی‌کند؛ چه امیدی وجود دارد که مردم عادی و حتی مبتلایان به بیماری زمینه ای برای پیشگیری خود مراقبتی داشته باشند.

یونس عرب رئیس انجمن تالاسمی ایران در گفت‌وگو با سالم خبر درخصوص آمار ابتلای بیماران تالاسمی به بیماری کرونا گفت: هم‌اکنون آمار جدیدی موجود نیست‌ و آمار به سرعت تغییر پیدا می‌کند؛ وزارت بهداشت نیز اعلام کرده که آماری به صورت مستقل از مبتلایان ارائه نشود و  وزارت بهداشت آمار را خود اعلام خواهد کرد.
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: امکانات موجود، نیاز بیماران تالاسمی را رفع نمی‌کند به‌عنوان مثال در مرکزی در یک اتاق پنج تخته، ۱۴ بیمار برای تزریق خون حضور داشتند که می‌توان به بیمارستان مفید، بهرامی،
مرکز ظفر و سوده در واوان ، .... اشاره کرد.
 
وی با بیان اینکه ابتلای بیماران تالاسمی به کرونا متاثر از کمبود بیمارستان‌ها در تجهیز بخش بیماران تالاسمی است، اظهار کرد: بیماران تالاسمی باید به طور متوسط هر دو هفته یکبار برای تزریق خون به بیمارستان‌ها یا داروخانه‌های خاص مراجعه کنند که این حجم از مراجعات باعث می‌شود، بیماران در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران در ادامه بیان کرد: بیمارستان‌ها باید بخش‌های تالاسمی را جهت شیوع کرونا، استانداردسازی و کنترل کنند و داروی بیماران را در اختیارشان بگذارند، باید به مواردی همچون فاصله‌گذاری میان تخت‌ها، تجهیز و تهیه اقلام ضروری و مواد ضدعفونی کننده توجه کنند. بیماران تالاسمی در فضایی کوچک، تعویض خون انجام می‌دهند که به طور قطع کرونا در این بیماران افزایش چشمگیری خواهد داشت. 
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران با بیان اینکه یکی از عوامل افزایش چشمگیر ابتلای بیماران تالاسمی عملکرد وزارت بهداشت و معاونت درمان
است ، عنوان کرد: فضای فیزیکی برای بیماران تالاسمی باید استانداردسازی و تخت‌ها فاصله‌گذاری مناسبی داشته باشند. همچنین باید مواد بهداشتی و اقلام ضروری در اختیار این بیماران قرار بگیرد زیرا آنان برای مراجعات غیرضروری به بیرون از منزل مراجعه نمی‌کنند و فقط مراجعات آن‌ها بنابر تزریق خون است که این عدم تزریق خون‌، سبب مرگ آنان می‌شود؛ در نتیجه توجه به این موارد از ضروریات بیماران تالاسمی محسوب می‌شود.
 
عرب همچنین افزود: بیمارستان‌ها باید بهای بیشتری به بخش‌های تالاسمی بدهند؛ کاری که در گذشته می‌توانستند با هزینه کمتری انجام دهند در شرایط فعلی باید با ارز ۲۲ هزار تومانی انجام دهند.استانداردسازی بخش‌های تالاسمی در مراکزدرمانی کار ارزشمندی است، که ابتلای بیماران کرونا را کمتر و آرامش بیشتری برای بیماران تالاسمی به همراه دارد؛ زیرا این بیماران استرس بسیاری دارند که این استرس به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کرونا برای آنان به شمار می‌رود.
 
عرب، شرایط بیماران تالاسمی
در شهرستان‌ها را نسبت به تهران به مراتب بدتر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر شهرستان‌ها نیز با این مشکلات مواجه هستند اما شهرهای جنوبی مانند سیستان‌وبلوچستان،خوزستان، هرمزگان که وضعیت قرمزی دارند با اوضاع نابسامانی مواجه هستند.
 
وی با ابراز خرسندی از عملکرد سازمان انتقال خون در تهیه خون بیماران تالاسمی عنوان کرد:  درحال‌حاضر کمپین‌های مختلفی با همکاری سازمان‌ انتقال خون تدارک دیده شده و طی فراخوان‌های به مردم اعلام شده خروج از خانه به‌منظور اهدای خون ضروری است. ما نیز در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم. امیدوارم دولت، نیز نگاه جدی‌تری به بحث انتقال‌خون داشته باشد. تاکنون سازمان انتقال خون وظایف خود را به خوبی انجام داده و ما از عملکرد آنها راضی هستیم اما از عملکرد دولت در قبال سازمان انتقال خون بسیار ناراضی هستیم؛ به‌نظرمی‌رسد که دولت، بحث انتقال و اهمیت خون را هیچ‌گاه از اولویت‌های خود قرار نداده است.
 
عرب همچنین افزود: درحال حاضر با کمبود خون روبرو
هستیم، اما سازمان انتقال خون تلاش‌های بسیاری را جهت رفع این مشکل انجام می‌دهد. در شرایط فعلی مردم فکر می‌کنند که اگر کمتر خون بدهند از بیماری مصون می‌ماند در حالی که این تفکر اشتباه است؛ مراکز سازمان انتقال خون همیشه تحت کنترل و پایش قرار می‌گیرد، همچنین فضاهای انتقال خون از فضاهای بیمارستانی جدا هستند.
 
وی با اشاره به اینکه در تهیه کیسه‌های لکوسیت کمبود وجود دارد، عنوان کرد: در تامین خون به‌ویژه کیسه‌های خون کم‌لکوسیت که مخصوص بیماران تالاسمی است در برخی از استان‌ها با مشکلاتی مواجه هستیم؛ خواهش ما این است که هر چه سریع‌تر در اختیار بیماران قرارگیرد. 
 
رئیس انجمن تالاسمی ایران در خصوص گفته وزیر بهداشت مبنی بر جلوگیری از واردات داروهای خارجی مشابه داخلی به کشور گفت: ما همیشه گفته‌ایم که داروی باکیفیت می‌خواهیم، در سابقه استفاده از داروها، بیماران تالاسمی همیشه از داروهای خارجی استفاده کرده‌اند؛ اینکه یک شبه به آن‌ها بگوییم داروهای خود را کنار بگذارید
و داروی دیگری را استفاده کنید، اشتباه است و باید از لحاظ عاطفی نیز با این بیماران همدلی شود. اینکه واردات داروهای خارجی قطع و به تولیدات داخلی متکی شویم سبب می‌شود که پزشکان توان مقایسه، اثربخشی، عوارض دارویی میان بیماران را نداشته باشند که قطعا موجب آسیب خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه درخواست ما این است که بخشی از داروهای بیماران تالاسمی به صورت کماکان از خارج وارد شود، تصریح کرد: این گفته، بر اساس درخواست انجمن علمی، پزشکان درمانگر بیماران و خانواده‌های آنان است. با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب و تغییر نرخ ارز، بیماران تالاسمی در تامین هزینه‌های خود از جمله تامین دارو و هزینه مضاعفی که دولت و سازمان‌های بیمه‌گر از پرداخت آنها سرباز می‌زنند دچار مشکلات بسیاری شده‌اند.
 
عرب در ادامه گفت: دولت این بخش را رها کرده و بیماران تالاسمی با مشکلاتی روبه رو هستند که این امر، سبب افزایش مرگ‌و میرها شده است. طی سه سال اخیر، بیش از 300 بیمار تالاسمی فوت کرده‌اند.
کد مطلب : ۷۲۲۴
نام شما

آدرس ايميل شما