۰
عبدالحسین روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی:

یک میلیارد یورو به سرنوشت 500 میلیون یورو دچار نشود

تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۷۲۱۳
یک میلیارد یورو به سرنوشت 500 میلیون یورو دچار نشود
سالم خبر: یک میلیارد یورو در شرایط کرونایی در حالی به وزارت بهداشت و درمان تخصیص یافته است که فرمان آن هنوز در دست  سازمان برنامه و بودجه است و تاکنون کمتر از یک سوم آن به وزارت بهداشت پرداخت شده است.

عبدالحسین روح‌الامینی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در جلسه ی کمیسیون بهداشت و سلامت با بیان این مطلب افزود: خواهش من این است که پیش‌دستانه جدول توزیع و پیش‌بینی دو سوم این بودجه به مجلس ارائه و انحراف معیاری هم وجود نداشته باشد.
 
وی همچنین اظهار کرد: از زمانی که من به مجلس آمده‌ام، همه گزارشات مربوط به حوزه سلامت را از معاونین و آقای عادل آذر در دیوان محاسبات گرفته‌ام. در گزارشات دیوان محاسبات، دو سال گذشته ۵۰۰ میلیون یورو‌ تخصیص داده شده بود که
توزیع عادلانه‌ای نداشته و برخی بنا به دلایل نامشخص از بخش‌های دیگر بیشتر بودجه دریافت کرده‌اند و انحراف معیار نیز وجود داشته است؛ در حالی‌که در  نظام سلامت چاله‌های بسیار موجود است که باید رفع شوند، براین‌اساس، این یک میلیارد یورو نیز نباید به این سرنوشت دچار شود و باید از آن مراقبت کرد.
 
روح الامینی گفت : برخی مسوولان در وزارت صمت برای خودشان در امورات حوزه سلامت، اجتهاد می‌کنند که در این زمینه مجلس باید جلوی این قضیه بایستد؛ آنها اولویت‌های بسیاری غیر از حوزه سلامت، غذا دارو و تجهیزات را در تعرفه اولویت قرار می‌دهند؛ دود این رقابت شکننده و تخصیص ارز میان وزارت بهداشت و سمت در موج دوم در چشم مردم می‌رود، در حال حاضر یک میلیون یورو برای اقلام ضروری پزشکی
و تخصیص ارز در بانک مرکزی وجود دارد اما وزارت صمت، آن را به عقب انداخته که باید در این زمینه تصمیماتی گرفته شود .
 
عبدالحسین روح‌الامینی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با ارائه نکاتی جهت آمادگی برای مقابله با موج دوم کرونا گفت: در موج اول کرونا، وزارت بهداشت تنها بود، ما از ریز اتفاقات نیز اطلاع داریم.  ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین ماه زمان طلایی برای پیشگیری و کنترل کرونا بود که ما آن را از دست دادیم. چه بسا وزارت بهداشت از ۲۵ اسفندماه تصمیم گرفت که تهران را قرنطینه کند اما تا هفته بعد نیز  این درخواست اجرا نشد.
 
وی در ادامه گفت: در کنترل این بیماری بخش ها و مدیریت‌ها هماهنگی اولیه نداشتند درحالی که این نوع مدیریت‌ برای چنین شرایطی مناسب نیست، به‌عنوان مثال یک مسئول
از وزارت بهداشت در کانالی راجع به یک موضوع اظهار نظر می کرد و مسئولی دیگر جای دیگر موضوع دیگری را . از جمله موارد قرنطینه از کارهای قرون وسطایی خوانده شد.

وی در ادامه بیان کرد : در زمینه تجهیز بیمارستان‌ها  اگر اکنون به زمان گذشته باز می‌گشتیم شاید آن کار را انجام نمی‌دادیم، زیرا برخی از آنها هدر رفتند.
 
روح الامینی با بیان اینکه شاید لازم نبود در موج اول کرونا همه بیمارستان‌ها آلوده شوند، گفت: در ایام عید، همکاری از دانشگاه علوم پزشکی سکته کرده بود از ترس بیماری کرونا از مراجعه به بیمارستان خودداری می‌کرد. تجارب به دست آمده در زمینه این بیماری، باید بازنگری و دسته‌بندی شود تا بتوانیم در موقعیت‌های دیگر از آن استفاده کنیم؛ همچنین باید زیرساخت‌هایی برای موج دوم آماده
شود.
 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در خصوص مدل‌های تحقیقاتی ایجاد شده در زمینه این بیماری گفت: مدل‌های تحقیقاتی کاربردی به خصوص بحث‌های بیولوژیکی در این بیماری باید کاربردی شوند اینکه سرنوشت این بیماری چیست . در مشورت با برخی از افراد آگاه به این نتیجه رسیدم که آنان نگران بودند برخی اعتبارات و تحقیقات مفید نباشد.
 
وی با بیان اینکه باید دسترسی به آمار به صورت آنلاین باشد، گفت: نماینده مهاباد در مجلس تذکر داده که از ۲۱۰ تخت ۱۰ تخت خالی داشته و تاکنون ۵۰ مورد فوتی داشته‌اند و تختهای ICU  نیز پر شده‌اند؛ آن‌ها نیز به شدت نگران هستند، بر این اساس باید همه آمار آنلاین و برخط باشد؛ زیرساخت‌های آن نیز موجود است.
 
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در
خصوص هیئت امنای ارزی نیز عنوان کرد: این که در هیات امنای ارزی تاکنون در تامین ملزومات و توزیع آن چه میزان صرفه جویی ارزی صورت گرفته است جای سوال دارد! به نظر می‌رسد در معاونت درمان در توزیع برخی بودجه‌ها سوء مدیریت وجود داشته است. به عنوان مثال در بودجه ماده ۹۲ مختص بیماران تصادفی یا بودجه استاندارد و بهبود، گزارشاتی موجود است که این بودجه سلیقه‌ای توزیع شده است درحالی که روا نیست.
 
 روح الامینی در ادامه گفت: در دو سه هفته اول شیوع کرونا تلاش بسیاری شد و نیروهای مسلح نیز اقداماتی از جمله برپایی قرارگاه انجام داده و آمادگی خود را اعلام کردند اما این موضوع، ۳ هفته نیز عقب افتاد که اگر این امر به موقع انجام می‌شد، شاید برخی از مسائل جانی و اقتصادی وجود نداشت.
کد مطلب : ۷۲۱۳
نام شما

آدرس ايميل شما