۰

مبتلایان بدون علامت به کووید19 ایمنی ضعیف و کوتاه مدتی دارند

حسن رودگری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۷۲۰۶
مبتلایان بدون علامت به کووید19  ایمنی ضعیف و کوتاه مدتی دارند
سالم خبر: براساس یک تحقیق به نظر می‌رسد مبتلایان به کووید۱۹ که بدون علامت asymptomstic هستند، پس از بهبودی، ایمنی ضعیف‌تری داشته و از لحاظ طول ‌زمانی نیز کمتر باشد. 
 
براساس این مقاله که در Nature Medicine منتشر شده است محققان ۳۷ بیمار چینی داوطلب مبتلا به ویروس کووید۱۹ و بدون علامت را مورد مطالعه قرار دادند. آنها برای مدت میانگین ۱۹ روز از
لحظه بروز علائم در تست nasopharengeal swab کماکان مثبت بودند که واضحا طولانی‌تر از مبتلایان علامت‌دار می‌باشد. ضمنا ظرف ۳-۲ ماه پس از عفونت در مبتلایان بدون علامت کاهش معناداری در سطح IgG دیده شد. 
 
در هفته‌ی هشتم پس از شروع علائم تعداد افراد سرونگاتیو برای IgG در بین بدون علامت‌ها ۴۰درصد بسیار بیشتر از علامت‌دارها ۱۳درصد بوده است.

محققان
در تحلیل این نتایج اظهار می دارند که:

۱) مبتلایان بدون علامت و کم علامت را جدی‌تر بگیریم چون از لحاظ انتشار بیماری خطرناک‌ترند. توجه داشته باشیم که کودکان نیز بیشتر از این گروه هستند.
 
۲) بدون علامت.ها و احتمالا کم علامت‌ترها استعداد بیشتری برای ابتلای مجدد re-infection و یا عود بیماری re-activation داشته باشند که ممکن است حتی شدیدتر باشد. 
 
۳) بیشتر
مبتلایان به کووید-۱۹ بدون علامت یا کم علامت هستند که این موضوع نگرانی از عدم وقوع ایمنی گله‌ای در اجتماع را بیشتر می‌کند. این افراد به دلیل اطمینان کاذب ناشی از ابتلای قبلی در معرض خطر بیشتری هستند (مرگ اخیر یک پرستار ایرانی پس از ابتلای مجدد از این لحاظ قابل بررسی است).
 
۴) مبتلایان قبلی حتی در صورت بهبود بالینی کماکان باید نکات ایمنی را به دقت رعایت
نمایند چون هم برای خود و هم دیگران می‌توانند خطرناک باشند.
 
۵) مبتلایان بدون علامت برای مدت طولانی‌تری باید در قرنطینه بمانند.
ژ
۶) تکرار تست‌های سرولوژیک حتی پس از هفته ۸ و مقایسه سطح IgG می‌تواند اطلاعات خوبی از تغییرات احتمالی در ایمنی فرد بهبودیافته بدهد. بنابراین تیتر انتی‌بادی‌ها در آزمایشات مکرر ثبت و مقایسه شود.
 
کد مطلب : ۷۲۰۶
نام شما

آدرس ايميل شما