کاهش مرگ و میر و افزایش سرعت بهبود کرونا با پلاسما درمانی

12 تير 1399 ساعت 14:24

سالم خبر: تاکنون پلاسما درمانی موثرترین درمان بیماری کرونا بوده است.


سالم خبر: تاکنون پلاسما درمانی موثرترین درمان بیماری کرونا بوده است.
 
به گزارش سالم خبر ،حسن ابوالقاسمی رییس بیمارستان بقیه الله در نشست «بررسی روند درمان ویروس کرونا از طریق پلاسما درمانی» در بنیاد علم و فناوری مصطفی اظهار داشت: بیماری کووید۱۹ همه دنیا را غافلگیر کرد و پس از چین وسعت این بیماری در ایران زیاد بود.
 
وی ادامه داد: ما به دنبال درمان این بیماری و کاهش مرگ و میر ناشی از آن با هر روشی بودیم. هم اکنون دامنه مرگ و میر به جوانان نیز رسیده است.
 
ابوالقاسمی در مورد پلاسما درمانی توضیح داد: پلاسما بخشی از خون است که سلولهای خون در آن شناور هستند و زمانی که سلول های خونی از آن جدا می شود، مابقی آن پلاسما است.
 
وی ادامه داد: انسان ها در برابر ویروس ها آنتی بادی یا پادتن تولید می کنند. همه مبتلایان به کرونا فوت نمی کنند و برخی بهبود می یابند؛ زیرا بدن آنها آنتی بادی می رساند. بنابراین با رساندن آنتی بادی می توانیم‌ فرد را از مرگ نجات دهیم که با این فلسفه به فکر پلاسما درمانی برای بیماری کرونا افتادیم.
 
رییس بیمارستان بقیه الله با بیان اینکه کشور ما بیش از ۲۰ سال در زمینه پلاسما درمانی سابقه فعالیت دارد، توضیح داد: پیش از این در خصوص بیماری های سارس و ابولا مطالعات پلاسما درمانی انجام شده بود و مطالعات قبلی سابقه خوبی از پلاسما درمانی را نشان می داد.
 
وی افزود: سالانه بیش از ۴۰۰ هزار لیتر پلاسما در ایران از افراد سالم گرفته می شود و پس از گذراندن تمام استانداردهای اروپایی به کشورهای اروپایی صادر و به دارو تبدیل می شود و دارو به کشور بازمی گردد. این داروها بسیار گران قیمت هستند.
 
ابوالقاسمی تصریح کرد: قراردادهای ما در زمینه پلاسما با کشورهای مختلف است و حتی سازمان بهداشت جهانی نیز به کشورهای غرب آسیا توصیه کرد این مدل پلاسما را از ایران بیاموزند؛ زیرا در کشور ما با این روش بسیاری از بیماران بهبود پیدا کردند.
 
وی در ادامه توضیح پلاسما درمانی گفت: باید تضمین می دادیم پلاسمای گرفته شده از بیماران بهبود یافته،‌ امنیت لازم را دارد و مجوزهای لازم اخذ شد و در بیمارستان بقیه الله شروع به تزریق پلاسما کردیم و اواخر اسفند ماه پلاسما آماده تزریق شد.
 
رییس بیمارستان بقیه الله تصریح کرد: همکاران بخش سلامت نیازمند فرآورده ای بودند که تاثیر آن بیشتر از داروها باشد و بیماران بدحال را در اولویت دریافت پلاسما قرار دادند.
 
ابوالقاسمی اظهار داشت: ۵۰۰ سی سی پلاسما  از فرد اهدا کننده گرفته و به بیماران تزریق می شود که مشخص شد تعداد معجزه آسایی از بیماران کرونایی نجات پیدا می کنند. نتایج تحقیقات نشان داد استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته از کرونا می تواند مرگ، انتقال بیماران به آی سی یو و  ونتیالیسیون را کاهش دهد.
 
وی تصریح کرد: مطالعه اول پلاسما درمانی نشان داد مرگ و میر بیماران تا حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا می کند. در این زمینه نیاز است چگونگی اهدای پلاسما توسط افراد بهبود یافته در جامعه ترویج پیدا کند.
 
ابوالقاسمی با بیان اینکه بیمار در پلاسما درمانی دچار عارضه نمی شود، عنوان کرد: این درمان نسبت به سایر داروها امن و بی خطر است و بستگی به آنتی بادی پلاسما دارد که فرد انتقال دهنده تا چه اندازه می تواند پلاسما اهدا کند و تا چه میزان آنتی بادی موثر است. همچنین زمان تزریق پلاسما مولفه بسیار موثری است. هنوز به این نتیجه نرسیده ایم این روش درمان ۱۰۰ درصدی است. نیاز است از آغاز انتقال بیمار به اورژانس از پلاسما درمانی استفاده شود تا بهبودی سریع و بیمار از مرگ و میر نجات پیدا کند.
 
رییس بیمارستان بقیه الله تصریح کرد: ما باید برنامه هایی را طراحی کنیم که به میزان لازم پلاسما در کشور داشته باشیم و بیماران بهبود یافته، به اهدای پلاسما تشویق شوند. اولین شرط اهدای پلاسما این است که فرد کرونا گرفته باشد و دو هفته از زمان سلامت او گذشته باشد و دومین شرط اینکه تمام شرایط اهدای خون را داشته باشد.
 
وی ادامه داد: تزریق پلاسما باعث می شود بیمار زودتر درمان شود و برای درمان به آی سی یو و غیره منتقل نشود.
 
تا کنون هیچ فردی بیش از یک بار به کرونا مبتلا نشده است
 
ابوالقاسمی در خصوص ابتلای به کرونا برای بار دوم اظهار داشت: افرادی که بدن آنها آنتی بادی ساخته دوباره به کرونا مبتلا نشده اند، اما ممکن است بعدها به بیماری دچار شوند. البته تا مدت ۶ ماه این اطمینان وجود دارد که دوباره بیمار نشوند.
 
رییس بیمارستان بقیه الله عنوان کرد: می توان پلاسما را در بیماران با ریسک بالا و کادر درمانی به صورت پیشگیرانه تزریق کرد.
 
وی در خصوص شباهت این روش با واکسن گفت: مکانیزم تولید آنتی بادی بسیار پیچیده است و برای بعضی ویروس ها در بدن بیمار آنتی بادی وجود دارد، اما نمی تواند بیماری را درمان کند و فقط برخی بیماری ها آنتی بادی خنثی کننده (خاصیت درمانی) مثل بیماری سرخک و آبله مرغان دارند. 


کد مطلب: 7203

آدرس مطلب :
https://www.saalemnews.com/news/7203/کاهش-مرگ-میر-افزایش-سرعت-بهبود-کرونا-پلاسما-درمانی

سالم خبر
  https://www.saalemnews.com