۱
پشه آنوفل سال گذشته 12 میلیارد دلار هزینه بر دست دولت ها گذاشت

مالاریا با تردد اتباع مهاجر خارجی در کشور همچنان پایدار است

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۲
کد مطلب : ۷۱۹
مالاریا با تردد اتباع مهاجر خارجی در کشور همچنان پایدار است
سالم خبر: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی هم اکنون ۳.۲ میلیارد نفر در جهان در کشورهایی زندگی می کنند که خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.

به گزارش سالم خبر براساس گزارش های موجود ساکنان ۱۰۶ کشور دنیا با احتمال ابتلا به مالاریا مواجه هستند. در سال ۲۰۱۶ میلادی بالغ بر ۲۱۶ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا شدند و ۴۴۵ هزار نفر از این افراد به دلیل عدم دریافت خدمات پزشکی و درمانی در زمان مناسب جان خود را از دست دادند. ۹۱ درصد از افراد جان باخته در اثر این بیماری در کشورهای  افریقایی ساکن بودند.

در کشورما نیزبا قدمت 60 سال مبارزه با مالاریا ، سال 2008 با پیاده سازی برنامه ملی حذف مالاریا در ایران 94 درصد موارد ابتلا به این بیماری کاهش یافت اما با ورود کارگران مهاجراز مبادی مرزهای شرقی به کشور هنوز خطر ابتلا به صفر نرسید. به همین دلیل کانون های هدف و نقاطی که تبادل جمعیت در آن جریان دارد مورد رصد و کنترل دقیق وزارت بهداشت است.

شهرهای استان های اردبیل ، سیستان و بلوچستان ، کرمان و هرمزگان به دلیل  وضعیت اقلیمی، شرایط لازم برای تکثیر پشه ناقل و انتقال بیماری بیشترین کانون های پرریسک ابتلا به مالاریا هستند. ضمن آنکه با نگاهی به سال های گذشته مشخص می شود که در برخی ماه های سال بنا بدلایلی از جمله افزایش دوره های تردد اتباع مهاجر خارجی و اقلیم منطقه در برخی از استان ها ده ها بیمار قبل از علامت دار شدن شناسایی و درمان می شوند.

بوشهر یکی از شهرهایی است که بیشترین آمار بیماران مبتلا به مالاریا در خود جای داده است.

کودکان و زنان باردار هنوز قربانیان مالاریا هستند

مالاریا یکی از بیماری های بسیار شایع در کشورهای افریقایی است  که عامل اصلی انتقال این بیماری یک پشه خاص است. از طرف دیگر شرایط جوی کشورهای مختلف هم می تواند زمینه را برای  انتقال این بیماری تسهیل کند. در بسیاری از کشورهای دنیا  این بیماری ریشه کن شده است ولی در شماری از کشورهای  افریقایی، بعضی از کشورهای آسیایی و تعدادی از کشورهای امریکای لاتین که بی ثباتی  اقتصادی و اجتماعی در آنها زیاد است ، سیاست های کنترل این بیماری کارایی نداشته است و به همین دلیل هنوز هم این بیماری در میان مردم مشاهده می شود.

با وجود اینکه در گذشته شمار زیادی از مردمی که به مالاریا مبتلا می شدند جان خود را از دست می دادند ولی  هم اکنون این بیماری در زمره بیماری های مرگ بار نیست بلکه می تواند باعث دوره طولانی بیماری، ناتوانی در انجام مسولیتهای اجتماعی و اقتصادی و کاهش کارایی برای دوره درمان شود. این مساله به خصوص در مناطق روستایی و برای مادران باردار و کودکانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بسیار نگران کننده است.

هزینه های اقتصادی و اجتماعی مالاریا

این بیماری هزینه های زیادی هم به خانوارها و هم به دولتها تحمیل می کند. هزینه هایی که خانواده ها متحمل می شوند شامل هزینه خرید دارو برای درمان  در خانه یا هزینه های انتقال بیمار به مراکز درمانی و دریافت مراقبت های پزشکی است . از سوی دیگر هزینه ناشی از کار نکردن بیمار در طول دوره بیماری و درمان و حتی کاهش کارایی و کاهش ساعت کاری اعضای خانواده که مراقبت از او را بر عهده دارند هم می تواند به عنوان هزینه های مهم و بزرگ این بیماری محسوب شود. هزینه‌هایی که برای مراقبت از دیگر اعضای خانواده و جلوگیری از انتقال بیماری صرف می شود و هزینه‌هایی که در صورت مرگ بیمار به خانواده تحمیل می شود هم در زمره هزینه های مالاریا محسوب می شود.
 
اما دولت ها هم هزینه بسیاری متحمل می شوند. این هزینه ها شامل هزینه های تعمیر و بازسازی  بیمارستان و تجهیزات بیمارستانی برای درمان مبتلایان به مالاریا، خرید دارو و تجهیزات مورد نیاز این بیماران، هزینه های اقتصادی ناشی از کاهش کارایی نیروی کار و یا عدم اشتغال نیروی بیمار برای  دوره درمان است که می تواند روی نرخ رشد اقتصادی و درآمد زایی اقتصاد اثر بگذارد.

طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی هزینه‌های مستقیم بیماری مالاریا در دنیا در سال ۲۰۱۷ میلادی برابر با ۱۲ میلیارد دلار بود که این هزینه شامل  هزینه‌های درمان و هزینه های اقتصادی ناشی از مرگ ناگهانی بیماران می شد ولی هزینه‌های غیر مستقیم این بیماری  روی  اقتصاد دنیا بالغ بر سه برابر این رقم یعنی ۳۶ میلیارد دلار ارزیابی شده است. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی تلاش برای ریشه کن کردن این بیماری را یک اولویت بسیار مهم قلمداد می‌کند و بر این باور است که باید برای مقابله با این مشکل وارد میدان شد.
 
کد مطلب : ۷۱۹
نام شما

آدرس ايميل شما